Byggahus.se

Vilka uppgifter behövs?

1. E
    Medlem · 20 inlägg

Erik26

Medlem
    Planerar tillbyggnad för småhus. Har färdiga arkitektritningar. Skall börja kontakta byggfirmor. Frågan är vilka övriga handlingar man bör ha klara först. Hur viktigt är det med konstruktionsritningar? Har hört om en bra byggare "som gör sina egna konstruktioner". Men andra byggare behöver väl konstruktionsritningar? Vidare: hur detaljerat skall man ha bestämt när man går till byggaren - typ vad arkitekter kallar "rumsbeskrivningar", exakta angivelser av antal kontakter osv.

Har kört fast lite just nu, skulle uppskatta att höra hur andra gjort i denna fas.

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Vilka uppgifter behövs?

En byggare bör kunna lämna pris utifrån bygglovsritningarna under förutsättning att dessa kompletteras med en beskrivning.
    Beskrivningen skall omfatat allt som ni vet som tex:
    Material på ytterväggar, yttertak, innerväggar, golv, innertak etc. Uppvärmningssystem, installationer eller detaljer utöver normalstandard.
    Mao: Skriv ner allt ni vet om ert tänkta hus.

Ta sedan samtidigt in pris på att låta en konsult göra K-ritningarna för att kunna jämföra priser mellan entreprenörer som har mer ditningarna och de som måste få dem serverade. Kontrollera även att ni kan få tag på en konstruktör, vilket inte alltid är så lätt.

Kom överens med att entreprenörerna är villiga att lämna anbud innan ni skickar handlingarna så ni inte betalar en massa porto i onödan.

3. yonna
    Medlem · Österlen · 6 828 inlägg

yonna

Medlem

Jag har faktiskt byggt på generalentreprenad utan konstruktionsritningar. Nu i efterhand måste jag erkänna att det faktiskt skulle ha varit en stor hjälp om dessa ritningar hade funnits. Det har ändå blivit ett bra hus men ett par missförstånd hade kunnat eliminerats om K-ritningar funnits. Med lyhörd och tillmötesgående byggare och med lika lyhörd och tillmötesgående arkitekt har ändå allt löst sig.

Nästa gång (jo, det här med husbygge har givit mersmak trots att jag är pensionärska) ska jag nog ändå kosta på mig K-ritningar.

:cool:

4. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

För en entreprenör så är det ju guld läge att lämna pris utan K-ritningar då han i detta läge kan ta ut rätt mycket tillkommande som han inte behöver ta med enligt bifoga handlingar (om du bara skickat A-ritning+ beskr.) Då man som entreprenör måste vara hyffsat jobbsugen om man kliver in och börjar dimensionera själv då blir gränsen till totalentreprenad inte knoivskarp och får jobbiga följder...
    Så som kund skulle jag ALDRIG skicka ut en förfrågan utan k-handlingar....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.