Hej,
Kan någon snälla hjälpa mig att identifiera dessa underbara träd? De är belägna i Skåne.
Mvh,
Harper
Kan någon snälla hjälpa mig att identifiera dessa underbara träd? De är belägna i Skåne.
Mvh,
Harper

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 154 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 154 inlägg
Vinter eller högsommar/sensommar. All tider utom våren-försommaren vid savstigning och strax före eller efter knoppsprickning egentligen.
Lönn är en blödare så man har sagt att hög-sensommaren (JAS) är bäst tid. Men jag tror det saknas bra data för detta egentligen.
Lönn är en blödare så man har sagt att hög-sensommaren (JAS) är bäst tid. Men jag tror det saknas bra data för detta egentligen.
Tack så mycket!Claes Sörmland skrev:
För de som funderar på att plantera sådant träd vill jag ge en varning: Min står i en sluttning och den kräver vattning. (Allt annat är frodigt.) På sommaren tappar den plötsligt blad och då får jag tillföra 1-2 kbm då och då.
TS träd tycks klara torkan bättre.
Jag hamlar inte mitt träd.
TS träd tycks klara torkan bättre.
Jag hamlar inte mitt träd.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 154 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 154 inlägg
Hos mig går det bra med torkan men här i zon 3 Sörmland så blir det en del vinterskador på asklönn. Skulle ha valt något annat idag. Tydligen också åt det invasiva hållet söderöver, d v s fröplantorna klarar sig.
Vill man ha en buskig lönn för öppna lägen är nog en europeiska naverlönnen ett bättre val.
Vill man ha en buskig lönn för öppna lägen är nog en europeiska naverlönnen ett bättre val.
Klicka här för att svara