Är i planerna att renovera om mitt garage och med det är tanken att bygga in högtalarna i taket.
MEN tanken är att ha kvar den vanliga traditionella stereon så inga "bilhögtalare" som kräver slutsteg m.m.
Kommer dra slang i taket till högtalarna.

Så frågan är vilka högtalare jag ska köpa?

Finns det varianter för inbyggnad som man bara kan koppla in till en vanlig stereo?

Tacksam för svar och tips!

//Ola

A Apelros skrev:
Är i planerna att renovera om mitt garage och med det är tanken att bygga in högtalarna i taket.
MEN tanken är att ha kvar den vanliga traditionella stereon så inga "bilhögtalare" som kräver slutsteg m.m.
Kommer dra slang i taket till högtalarna.

Så frågan är vilka högtalare jag ska köpa?

Finns det varianter för inbyggnad som man bara kan koppla in till en vanlig stereo?

Tacksam för svar och tips!

//Ola
Vill du ha bra bas är takmontering inget bra alternativ, men du kan ju komplettera med en sub på golvet, tex under bänken.
Det är ingen skillnad på bil högtalare och andra högtalare.
Det hela beror på hur lättdriven en högtalare är, det benämns db/1w, alltså hur mycket ljud den ger per inmatad effekt.
Billiga högtalare som tål mycket effekt är vanligtvis trögdrivna, men om de är för bil eller hemmabruk saknar betydelse.
Du behöver kolla den förstärkare du ska använda, är det en äldre pryl kanske den inte funkar med lägre impedans, typ 4ohm som de flesta högtalare är på idag, har den min 8ohm finns risk att den går sönder om du spelar på lite.

• Gilla
Apelros
  • Laddar…
T
Det finns massor med tillverkare av takhögtalare och inbyggnadshögtalare som kanske mer är avsedda för vägg. T ex Dali, Canton, B&W för att nämna några.

Det är nog lätt att montera dem på ett sätt så det låter burkigt och dåligt med bas men gör man rätt så kan det hanteras, dels genom korrekt montering/inbyggnad dels genom att sätta tillräckligt mång och stora högtalare

Där jag bodde tidigare så hade jag inbyggnadshögtalare från Canton för stero och TV-ljud i väggen och satte en i taket i köket för radio och "skvalmusik". Jag tyckte det fungerade bra för det mesta även om det ibland kunnde ha önskats lite mer bas för musik i vardagsrum. I köket för radio och bakgrundsmusik var det inga större problem men där hade jag inte förväntningar på djup bas eller ens riktat stereoljud.

Om du söker på takhögtalare och inbyggnadshögtalare så hittar du både högtalare och lite allmänna tips på montering och planering.

• Gilla
Apelros
  • Laddar…
Tanken är att använda den, rätt så gamla, befintliga stereon med cd-växlare av märket Grundig🫣

O på så sätt bara behöva dra ny högtalarkabel.

Vill helst slippa bygga upp det likt en bilstereo, sen spelar nog inte basen så stor roll utan det är med till för "bakgrundsmusik" så att säga när man fixar m.m. i garaget.

T
Högtalarna jag hade kopplades in med vanlig kabel, ingen strömförsörjning eller blåtand (det var innan allt skulle vara trådlöst...)

• Gilla
Apelros
  • Laddar…
A Apelros skrev:
Kan dessa funka?

[länk]
Nej, det där är högtalare med helt annan funktion än det du ska ha.

Nej, de där har en transformator och är avsedda att matas med hög impedans, flera parallellkopplade för högtalaranläggningar i samlingslokaler tex.

A Apelros skrev:
[länk]

Dessa kanske?
Hm. Dom där ser mer rektangulära ut. Men dessa är bara på 10watt.

De ska ju enkelt vara som en ”vanlig” högtalare fast inbyggd😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.