Byggahus.se

Vilka steg bör vi göra när vi vill laga hussockeln?

1. L
    Medlem · 15 inlägg
    Hej alla ni härliga och kunniga människor!

Vet inte hur många timmar jag nu lagt på att söka information kring ämnet samt resor fram och tillbaka till olika byggvaruhus med målet att skapa mig en helt OK uppfattning om vad som faktiskt krävs för att laga sockeln på huset..

Tyvärr så känner jag att det verkar vara svårt att hitta någon som ger ett samlat svar på frågan och jag hoppas därför att någon/några av er kan vara oss till hjälp! :giggle:

Vi har ett hus från 30-talet och har precis tagit ner plåtfasaden, satt upp ny lockpanel och målat, vilket gör att vi nu gärna ser att sockeln får sig ett litet lyft. Däremot så behöver det inte hålla mer än något år då vi planerar att dränera huset under nästa år (vi vet att det är ett onödigt moment att överhuvudtaget göra något nu men vi/jag är ändå beredd att lägga ner den extra tiden för att få något finare att se på..)

Läget just nu:

- Svart sockel med löst sittande puts som jag knackat bort och vissa partier där putsen nu är borta har stänk av vad jag tror är asfalt. Sockeln har tidigare lagats och den putsen är väldigt ljus och porös (kanske kalkputs?), tidigare färg som målats kan vara plastfärg men vet ej..

Mina två frågor/funderingar är:

- Vilka steg MÅSTE vi göra nu direkt även om vi bara gör det provisoriskt? (tex måste all färg alt asfalt bort för att ny puts ska fästa?)

- Vilka steg MÅSTE göras när vi väl dränerat och de ska hålla så länge det bara är möjligt?

Bifogar några bilder som kanske kan vara till hjälp och jag är såklart även intresserad av vilka redskap jag bör köpa så att det underlättar så mycket som möjligt samt all annan matnyttig information! :D

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1687.JPG
    IMG_2094.JPG
    IMG_3893.JPG
    IMG_5805.JPG

Håller tummarna att någon kan detta!

/J

Redigerat 1 jul 2020 15:21
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.