Byggahus.se

Vilka skyldigheter har hyresvärden?

1. D
    Medlem · 64 inlägg

draags

Medlem
    Jag och min fru bor i hus, vi har inget hyreskontrakt.

Vilka skyldigheter kan vi ställa på våran hyresvärd gällande tex antenn nu när vi på Gotland ska få digital-tv. Om den nuvarande antennen inte fungerar - är det vi eller hyresvärden som ska stå för detta?

I vår hall låg det en plastmatta som luktade illa, vi tog ut den och såg då att den ena delen var oisolerad, vi sa detta till hyresvärden att detta var fallet. Då tyckte han att vi var korkade som hade tagit ut plastmattan. Att detta skulle påverka värmen.

I huset är det gamla termostater och dessa skulle bytas, eftersom vi förra året fick rätt hög värmekostnad, det gick helt enkelt inte att dra ner värmen i vissa rum.

Nu vill han inte detta för att vi tagit ut plastmattan.

Vad kan man kräva av honom?

Är det upp till oss att vi får högre värmekostnad pga termostater samt oisolerat golv.

Jag vet inte vad som gäller o därför tänka jag höra med er vad ni tror.

2. G
    Medlem · 416 inlägg

goerana

Medlem

Re: Vilka skyldigheter har hyresvärden?

Hej !
    Du skämtar väl. hyra utan kontrakt......
    // Goerana

3. K
    Medlem · 155 inlägg

Kajjenne

Medlem

Min första tanke också....
    Hmmm, om jag varit hyresvärd och varit rädd om mina hyresgäster hade jag skrivit kontrakt. Utan kontrakt känns det som att du inte har så mycket att komma med... Typ "duger det inte så är det bara att flytta". Känns lite oseriöst och osäkert utan kontrakt men det är svårt att ge tips, vi vet ju inte bakgrunden till varför ni sitter utan kontrakt...

4. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem

Det finns en tidigare tråd av draags här på Juridik som förklarar varför de är utan kontrakt :(

5. K
    Medlem · 155 inlägg

Kajjenne

Medlem

Då ska jag läsa den så kanske det klarnar lite ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.