Hej.
Jag har en CTC-panna ECO-El med en ECO-Air 110 polar edition utedel. Tidigare husägare hade utedelen stående på altanen med resultat att det ibland blåser kallt, även om den inte går särskilt ofta på sommaren. Dessutom tar den mycket plats och är ful.
Därför tänkte jag flytta den ca fyra meter så att den står bakom ett staket på utsidan av altanen istället, givetvis med rätt avstånd från staketet så att luftcirkulationen blir rätt. Den kommer heller inte störa några grannar.
Men... vad ska jag ha för rör från väggen till utedelen? CTC säger minst 22 mm så det är inga problem, men behöver jag en kulvertslang eller räcker det med kopparrör som jag isolerar ordentligt? Rören skall gå under altanen så risken att fåglar skall sno isolering som byggmaterial är inte så stor, däremot finns ju risken att en och annan mus kanske vill gnaga lite.
Jag hade en rörfirma som gav offert och ville ha 33 tusen kr EFTER rotavdrag vilket är helt absurt, det är ju inte ens kylmedel i den utan bara vatten, därför gör jag det själv. Har skruvat massor med rör själv så är inte rädd för kopplingarna, utan vill bara veta vilka rör och isolering som rekommenderas.
Stort tack!