Byggahus.se

Vilka rör för många nätverkskablar?

1. G
    Medlem · Stockholms · 281 inlägg

goldfish1977

Medlem
    Jag är igång och ska renovera här hemma och då även passa på att dra en massa nätverkskabel (CAT6) från olika rum hela vägen ner till panrummets kommande patchpanel.

Jag har en idé om att försöka dra ett tjockare rör som kan innehålla alla kablar som ska gå från plan 2 till källaren och ett likadant rör som ska innehålla alla kablar från plan 1 till källaren. Eller är det bättre att köra en massa VP-rör för varje resp. kabel?

Vilka rör skulle ni rekommendera och vad kör ni med för rördragning i väggar, ev schakt osv? I storleksordning blir det nog en 20-kablar till plan 1 och runt 10 till plan 2, men då har jag inte tänkt klart designen än, så det kan bli fler.

2. NetNut
    Medlem · skåne · 1 160 inlägg

NetNut

Medlem
    Av egen erfarenhet rekommenderar jag inte att köra alla kablar per plan i samma rör - dels så brukar de sno om varandra så ev. komplettering eller utbyte av kabel är närmast omöjlig dels så kan det vid förgreningspunkten bli att en kabel "korvar" sig och inte vill följa med längre och det kräver ibland både svordomar och tålamod att ordna om det är gott om kabel på stället..

Jag rekommenderar Vp-20 rör till varje dosa där du skall ha uttag. Kör du en "slim" modell av Cat6 kabel så kan du köra 3-4 kablar i ett VP-20 rör om det inte är för många/snäva böjar. Och ta till extra när du nu planerar, brukar alltid behövas några extra i framtiden.

3. varmkorv
    Medlem · Stockholm · 238 inlägg

varmkorv

Medlem
    Vet att vissa dragit "avloppsrör" för att kunna dra fler kablar i ett rör. Har ingen egen erfarenhet dock. Jag drog slangen nedan till alla rum i huset. Hoppas på att det skall vara möjligt att dra ny kanel i befintlig slang. Om behovet uppstår. Det var anledningen till att jag valde 20mm slang istället för 16mm.

https://www.elgrossisten.se/pm-flex-flexror-20-2xutp-kat-6-100m-ring

4. NetNut
    Medlem · skåne · 1 160 inlägg

NetNut

Medlem
    Är personligen inte glad för Flexrör...

Är naturligtvis lätt att dra fram flexrör och det funkar bra tills den dagen kommer när man vill komplettera: Är inte flexröret bra klamrat så det inte hänger, alla böjar ej för snäva samt fixerade i ändarna så är det ibland vara ett rent h-lvete att dra in fler kablar.

Chansar man och drar ut de gamla för att dra in nya så är det inte ens säkert att det går och sedan står man där med tåtarna och funderar hur man nu skall lösa problemet.

Detta fenomen är vanligt redan med vanlig Fk - kan bara tänka mig vilket jobb det måste vara med nätverkskabel som gärna lägger sig som en spiral i röret.

5. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · 2 277 inlägg
    Använd dina gamla FK som dragsnöre är mitt tips. Dra inte ut fkn innan du matat igenom ny.

6. M
    Moderator · Västernorrland · 11 196 inlägg

Mats

Moderator
    två VP 40 till varje våning bör räcka till med god marginal. Jag har dragit 16 dubbelskärmade i ett sånt rör så kör du med oskärmat (som man bör) så kommer du ha gott om plats för kompleteringar vid behov

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.