Styrelsen i BRF har gett sitt godkännande att det kan byggas en stolshiss i trapphuset. Stolen kommer placeras utanför min dörr. Detta blir problematiskt eftersom jag kommer få svarare komma in i lägenheten, och ännu svårare, och ibland omöjligt, att flytta in/ut större prylar, som t.ex en säng/soffa/köksbänk, parkettgolv osv. (Jag har måttat noga hur stor stolen kommer bli och var den ska placeras)

Jag har googlar som en galning, läst i BBR(Boverkets byggregler) och kan inte riktigt hitta något tydligt som reglerar hur mycket utrymme det ska kunna finnas för att en person ska få "Normal" tillgänglighet till sin bostad.

När man googlar och läser om "tillgänglighet" så hamnar man uteslutande om tillgänglighet för funktionsnedsatta, och där måste bara fastighetens markplan vara tillgänglighetsanpassat. Jag är alltså inte ute efter att känna till måtten för funktionsnedsatta, utan jag vill veta "arkitektens mått" så att säga. Det finns t.ex något som kallas "dagermått" - ett mått som krävs för att en person på ett normalt och enkelt sätt ska kunna öppna sin dörr. Men detta mått verkar inte finnas reglerar i något juridiskt underlag. Alltså verkar det i teorin som att min BRF styrelse kan få för sig att gjuta en stor betongstaty utanför min dörr om de så vill - jag har inget juridiskt att sätta emot.

Trapphuset är en sk. utrymningsväg.
Jag kan hitta en paragraf i BBR under "brandsäkerhet". Som säger att passagemåttet ut genom en lägenhetsdörr ska vara minst 80cm, och detta när dörren är uppställd i 90 grader. Men jag finner ingen tydlighet om detta gäller ut från min lägenhet, eller en dörr i själva utrymningsvägen. Alltså syftas en dörr mot en utrymningsväg eller en dörr i en utrymningsväg(?).

Min dörröppning mäter 80cm, men det är kortare avstånd mätt ut från dörren innan stolen tar i. Dörren går dock att öppna i 90 grader, men passagen "rakt ut" så att säga är smalare, 72cm. Här finner jag inget skrivet om passagemåttet menas i själva dörrposten eller hela vägen ut? Jag kan inte tro att det bara gäller i dörrposten, för fri utrymningsväg måste ju gälla i hela utrymningsvägen.

Någon med mer kunspaker i dessa frågor? Är det bara BBR som styr detta? Finns det inga andra regelverk att finna stöd i?

Skiss av trapphus med måttangivelser som visar platsen för en framtida stolshiss utanför en lägenhetsdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En till fråga. BBR består av föreskrifter och allmänna råd. Här nedan ser ni föreskrifter, mig veterligen. Varför står det "Bör" om det är en föreskrift?

Dokumentutdrag om passagemått i utrymningsväg enligt BBR 5:341 med betoning på användningen av "bör".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bör skall läsas som skall i BBR.

Vidare, stolen går väl att skicka iväg nedåt/uppåt i trappen de gånger du vill bara in något större föremål?

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
En till fråga. BBR består av föreskrifter och allmänna råd. Här nedan ser ni föreskrifter, mig veterligen. Varför står det "Bör" om det är en föreskrift?
Är det där den senaste versionen av BBR?

Hur mycket plats tar själva hissen? Om det bara är några cm som fattas till 80 cm fritt utrymme kanske man kan hitta en hiss som bygger lite mindre när den är parkerad?

T tobbbias skrev:
Bör skall läsas som skall i BBR.

Vidare, stolen går väl att skicka iväg nedåt/uppåt i trappen de gånger du vill bara in något större föremål?
Ok tack.

En leverans av en soffa, från ett bud, kan komma mellan måndag och fredag, mellan 16-20 på kvällen. Tänkt om grannen är inlagd på sjukhus denna vecka, eller på sitt landställe 80km bort? Ska jag kräva en nyckelkopia?

Redigerat:
useless useless skrev:
Är det där den senaste versionen av BBR?

Hur mycket plats tar själva hissen? Om det bara är några cm som fattas till 80 cm fritt utrymme kanske man kan hitta en hiss som bygger lite mindre när den är parkerad?
Vet ej om det var senaste BBR, men det bör ju kvitta. Att använda sig av ordet "bör" i föreskrifter känns konstigt. Eller är det så att man i gamla BBR inte separerade föreskrifter och allmänna råd? ....känns mkt tveksamt.

Jag förlitar mig på att inblandad expertis vad va de gör(förhoppningsvis). Denna byggtekniska diskussion undanbedes kan vi skippa i denna tråd. tack.

BirgitS
Det står bör därför att du får uppfylla den grundläggande lagtexten på något bättre sätt än det som föreslås i BBR.

Dracula Dracula skrev:
Ska jag kräva en nyckelkopia?
Det låter lämpligt om det krävs en nyckel för att flytta stolshissen.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Precis så som BirgitS skriver, kan du göra något bättre än det som beskrivs i BBR så är du välkommen. Däremot ej sämre.

Kanske går det att göra så att stolens "neutralläge" inte är mitt framför din dörr...? Det låter ju befängt att du ska ha den 60 cm utanför din dörr. Jag hade tyckt att det varit jävligt olämpligt om jag ägt din dörr.
Men precis som Birgit säger så tycker jag du ska äga minst 1 ST kopia av nyckeln.

• Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Precis så som BirgitS skriver, kan du göra något bättre än det som beskrivs i BBR så är du välkommen. Däremot ej sämre.

Kanske går det att göra så att stolens "neutralläge" inte är mitt framför din dörr...? Det låter ju befängt att du ska ha den 60 cm utanför din dörr. Jag hade tyckt att det varit jävligt olämpligt om jag ägt din dörr.
Men precis som Birgit säger så tycker jag du ska äga minst 1 ST kopia av nyckeln.
Kan ju vara så att hissens ägare, bara får operera hissen. Kanske är en försäkringsfråga.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ser du någon alternativ placering där den är mindre i vägen så är det väl bara att föreslå det till styrelsen. Att du får en nyckel för att kunna flytta den när den är i vägen känns spontant som en enkel lösning. Det måste gå att lösa även försäkringsmässigt. Varför skulle de ha sådana begränsningar?

Ni som skriver att det är försäkringsärende, hur tänker ni då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.