1 118 läst ·
0 svar
1k läst
0 svar
Vilka rättsliga åtgärder / påtryckningar är möjliga mot polskt bolag?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Jag har köpt innerdörrar, trösklar och fönster från den Polska tillverkaren http://www.szachmat.gda.pl
Mycket, väldigt mycket småstrul och tjafs på vägen men det får man räkna med, man tjänar ju en hel del slantar.
Dock två oacceptabla problem som jag ser det.
Fönstren fungerade i det stora hela ganska bra, de tillverkar själva och kvalitén är ok (PVC-fönster). De ville även sälja innerdörrar via en annan fabrik och vi skrev kontrakt även på detta.
Beställde allt i klump, fönstren sattes in omgående, dörrarna blev liggande länge tills det var dags att sätta innerväggar. Hade då snickare på plats och ganska hektiska dagar.
Problem 1: Hade beställt 9x21 dörrar, kunde enligt försäljaren ange exakta mått, valde då 88,5 cm x cmx208,5 cm. Har skriftlig bekräftelse på detta.
Snickarna hade reglat upp och satt en del skivor, när vi packade upp första dörren och ser att de skickat polska standardmått istället som är ungefär 85 cm eller 95 cm istället för 80 eller 90. Att skicka tillbaka och vänta två månader kändes inte aktuellt av flera anledningar. Snickarna stod där och tickade pengar och vi ville flytta in. Så jag bad snickarna att ta ner skivor och regla om för de polska dörrarna.
Problem 2
Vi bygger ljudtätt hus så trösklar var ett krav. Beställde fina sådana i ek med gummilist från Polen. Visade sig att trösklarna inte stämde i mått eller urfräsning över huvud taget mot karmarna. Alltså oanvändbara.
Har efter detta fört många och långa diskussioner med Szach-Mat. De tycker jag borde skickat tillbaka de felaktiga dörrarna direkt och inte monterat dem, och väntat på nya. De har en poäng där men jag tycker att de borde ersätta mig för merkostnaden i att bygga om innerväggar istället eftersom det hade blivit dyrare för alla parter att skicka tillbaka (och troligen slänga) dörrarna och sen vänta på nya.
Trösklarna har de erkänt sitt misstag med, de har hämtat upp de felaktiga och lovat skicka nya. Nu många månader senare visar det sig att deras dörrfabrik inte kan leverera korrekta trösklar, oklart varför, och då erbjuder de sig att betala tillbaka inköpskostnaden. Jag hävdar att de måste skaffa fram riktiga trösklar eller be en snickare tillverka dem.
Att specialtillverka av en svensk snickare blir så klart mycket dyrare än att få prefabricerade av dörrfabrikanten.
Ett svenskt bolag hade jag kunnat pressa genom ARN, och senare rättsprocessen, men vad kan jag göra mot ett Polsk? Har jag rätt i mina krav eller inte?
Vill samtidigt passa på att varna för företag som hanterar sin eftermarknad så här dåligt. Kanske andra har bättre erfarenheter än vad jag har?
Mycket, väldigt mycket småstrul och tjafs på vägen men det får man räkna med, man tjänar ju en hel del slantar.
Dock två oacceptabla problem som jag ser det.
Fönstren fungerade i det stora hela ganska bra, de tillverkar själva och kvalitén är ok (PVC-fönster). De ville även sälja innerdörrar via en annan fabrik och vi skrev kontrakt även på detta.
Beställde allt i klump, fönstren sattes in omgående, dörrarna blev liggande länge tills det var dags att sätta innerväggar. Hade då snickare på plats och ganska hektiska dagar.
Problem 1: Hade beställt 9x21 dörrar, kunde enligt försäljaren ange exakta mått, valde då 88,5 cm x cmx208,5 cm. Har skriftlig bekräftelse på detta.
Snickarna hade reglat upp och satt en del skivor, när vi packade upp första dörren och ser att de skickat polska standardmått istället som är ungefär 85 cm eller 95 cm istället för 80 eller 90. Att skicka tillbaka och vänta två månader kändes inte aktuellt av flera anledningar. Snickarna stod där och tickade pengar och vi ville flytta in. Så jag bad snickarna att ta ner skivor och regla om för de polska dörrarna.
Problem 2
Vi bygger ljudtätt hus så trösklar var ett krav. Beställde fina sådana i ek med gummilist från Polen. Visade sig att trösklarna inte stämde i mått eller urfräsning över huvud taget mot karmarna. Alltså oanvändbara.
Har efter detta fört många och långa diskussioner med Szach-Mat. De tycker jag borde skickat tillbaka de felaktiga dörrarna direkt och inte monterat dem, och väntat på nya. De har en poäng där men jag tycker att de borde ersätta mig för merkostnaden i att bygga om innerväggar istället eftersom det hade blivit dyrare för alla parter att skicka tillbaka (och troligen slänga) dörrarna och sen vänta på nya.
Trösklarna har de erkänt sitt misstag med, de har hämtat upp de felaktiga och lovat skicka nya. Nu många månader senare visar det sig att deras dörrfabrik inte kan leverera korrekta trösklar, oklart varför, och då erbjuder de sig att betala tillbaka inköpskostnaden. Jag hävdar att de måste skaffa fram riktiga trösklar eller be en snickare tillverka dem.
Att specialtillverka av en svensk snickare blir så klart mycket dyrare än att få prefabricerade av dörrfabrikanten.
Ett svenskt bolag hade jag kunnat pressa genom ARN, och senare rättsprocessen, men vad kan jag göra mot ett Polsk? Har jag rätt i mina krav eller inte?
Vill samtidigt passa på att varna för företag som hanterar sin eftermarknad så här dåligt. Kanske andra har bättre erfarenheter än vad jag har?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tre Sprickor i Putsfasaden: Vilka möjligt åtgärder har vi?
Fasad -
Rättsliga åtgärder för bullerproblem (BRF)
Juridik -
Vilka åtgärder krävs?
El -
Vilka legala åtgärder jag kan vidta mot grannens planteringar?
Juridik -
Vilka åtgärder bör jag vidta när jag flyttar in? Grundläggningen och fuktrelaterade risker i källaren
Grund & Markarbeten