720 läst · 9 svar
720 läst
9 svar
Vilka produkter kan rekommenderas för kombination av fole och rollat tätskikt?
Ännu en variation på en väldigt vanlig fråga men utbudet ändras ju hela tiden Jag vill alltså ha både vätskebaserat tätskikt och foliebaserat i samma badrum så överlappen måste fungera. Vilka system passar bra tillsammans?
Krav: tillräckligt säkert; inte de dyraste; bra om det finns i butik så man kan fylla på när det tar slut; behöver inte härda snabbt.
En specefik fråga är om det bör vara enkomponentslim eller cementbaserad tvåkomponents. Har jag förstått rätt att poängen med tvåkomponentslim är att kalken binder vattnet så det inte blir torkproblem om det stängs in.
Övrig info källare, isolerat golv, våtrumsgips, enstaka reglar & kortlingar av trä, inga ytterväggar, träbjälklag i taket som jag vill skydda, planerar microcement av nåt slag.
Krav: tillräckligt säkert; inte de dyraste; bra om det finns i butik så man kan fylla på när det tar slut; behöver inte härda snabbt.
En specefik fråga är om det bör vara enkomponentslim eller cementbaserad tvåkomponents. Har jag förstått rätt att poängen med tvåkomponentslim är att kalken binder vattnet så det inte blir torkproblem om det stängs in.
Övrig info källare, isolerat golv, våtrumsgips, enstaka reglar & kortlingar av trä, inga ytterväggar, träbjälklag i taket som jag vill skydda, planerar microcement av nåt slag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 774 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 774 inlägg
Frågan är nog om det finns det någon tillverkare som har båda sorternas tätskikt och i sina instruktioner för de två systemen skriver hur man gör för att överlappa dem på ett säkert sätt. Det finns inte så många tillverkare av godkända system. Har du kollat instruktionerna för några av dem?
Under förutsättning då att du vill ha ett fackmässigt badrum som försäkringsbolaget inte dömer ut vid en ev. vattenskada.
När det gäller lim ska man följa ett system och göra exakt vad det står i instruktionerna.
Det finns inga krav på just våtrumsgips.
Är det väggar på träreglar eller av betong, leca etc.?
När det gäller uppreglade väggar är det mycket viktigt att det finns kortlingar, reglar eller plywood på alla ställen där man vill sätta fast något nu och i framtiden.
I taket brukar man måla med våtrumsfärg.
Vad ska du ha under mikrocementen?
Under förutsättning då att du vill ha ett fackmässigt badrum som försäkringsbolaget inte dömer ut vid en ev. vattenskada.
När det gäller lim ska man följa ett system och göra exakt vad det står i instruktionerna.
Det finns inga krav på just våtrumsgips.
Är det väggar på träreglar eller av betong, leca etc.?
När det gäller uppreglade väggar är det mycket viktigt att det finns kortlingar, reglar eller plywood på alla ställen där man vill sätta fast något nu och i framtiden.
I taket brukar man måla med våtrumsfärg.
Vad ska du ha under mikrocementen?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 773 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 773 inlägg
Bostik erbjuder kombosystem där du kan rolla våtzon 2, även skivor.
På sid 14 beskrivs hur övergången görs:
https://www.bostik.com/files/live/sites/shared_bostik/files/documents-brochures/Sweden/Brochures/bostik-se-monteringsanvisning-tätskiktssystem-universal.pdf
På sid 14 beskrivs hur övergången görs:
https://www.bostik.com/files/live/sites/shared_bostik/files/documents-brochures/Sweden/Brochures/bostik-se-monteringsanvisning-tätskiktssystem-universal.pdf
Tack för responsen! Jag har läst nu och ska kolla vilka fysiska butiker som har dessa hemma.
Mina vanliga, Hornbach, Bauhaus, Byggmax mm verkar oftast inte ha alla delar av systemen hemma utan ett för folie och ett annat för rollat men jag har inte rotat färdigt i djungeln än. Beställa går ju också men jag kommer inte veta exat hur mycket som går åt.
Har ni eventuella synpunter på enomponent vs tvåkomponent-cementbaserat?
Lite svar: En vägg är putsad tegelmur med våtrumsgips fastkletad. En annan långt från vattnet är träreglad för att bära infällda skåp. De andra är stålreglade utom vid upphängningen av tvättstället.
Govet är gjutet på golvisolering med "hemgjord" kaka av leca under isoleringen. Under microcementen antar jag att man ska ha så lite som möjligt men jag kommer förmodligen jämna ut med kakelfix där tätskiktet blir klumpigt och ojämnt. Taket ser jag som känsigare än nån annan del av badrummet även om det är uppvärmt ovanför och inte borde blit så mycket kondens. Just nu behöver man inte ha tätskikt där men det kommer säkert att ändras snart det också
Mina vanliga, Hornbach, Bauhaus, Byggmax mm verkar oftast inte ha alla delar av systemen hemma utan ett för folie och ett annat för rollat men jag har inte rotat färdigt i djungeln än. Beställa går ju också men jag kommer inte veta exat hur mycket som går åt.
Har ni eventuella synpunter på enomponent vs tvåkomponent-cementbaserat?
Lite svar: En vägg är putsad tegelmur med våtrumsgips fastkletad. En annan långt från vattnet är träreglad för att bära infällda skåp. De andra är stålreglade utom vid upphängningen av tvättstället.
Govet är gjutet på golvisolering med "hemgjord" kaka av leca under isoleringen. Under microcementen antar jag att man ska ha så lite som möjligt men jag kommer förmodligen jämna ut med kakelfix där tätskiktet blir klumpigt och ojämnt. Taket ser jag som känsigare än nån annan del av badrummet även om det är uppvärmt ovanför och inte borde blit så mycket kondens. Just nu behöver man inte ha tätskikt där men det kommer säkert att ändras snart det också
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 774 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 774 inlägg
Varför vill du inte ha ett foliebaserat tätskikt överallt?
De har ju fördelen att kunna repareras också.
De har ju fördelen att kunna repareras också.
Tätskiktet måste vara helt slätt och det får aldrig förekomma gropar eller bakfall där vatten kan samlas. Inget tätskikt tillåter väl att man täcker det med mikrocement direkt på utan det ska vara kakel eller klinker som skyddar folien resp. tätskiktsmassan. För vägg finns det särskilda godkända målade system där målarfärgen väl skulle kunna täckas med mikrocement.L Lantman skrev:
Ja, jag ser nu att man måste ha "tunt" lager fix över hela tätskiktet. Undrar hur mycket det är (?) men fix blir ju väldigt starkt märker jag nu när jag spaclkar underlaget. Det jag tänkte var att jag inte ville ha tjocka lager med sugande material under microcementen, om nu lacken skulle skadas nånstanns. Det kanske blir missfärgat även om lacken är diffussionsöppen. Jag hade nog tänkt spackla med fix i alla fall så ingen färg skiner igenom och för att tätsiktet borde bli ojämt då det är olika antal lager på olika ställen, för att inte tala om knottret som borde bli när man rollar.
Varför rolla och inte folie överalt - jo taket är väldigt komplicerat i formen, med frilagda takbjälkar och olika nivåer för att maximera takhöjden, så folie skulle inte funka. Sen har vi ytor nära dörröppning och skåpluckor och det verkar helt meningslöst med folie där.
Varför rolla och inte folie överalt - jo taket är väldigt komplicerat i formen, med frilagda takbjälkar och olika nivåer för att maximera takhöjden, så folie skulle inte funka. Sen har vi ytor nära dörröppning och skåpluckor och det verkar helt meningslöst med folie där.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 774 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 774 inlägg
I taket behöver du inget tätskikt, vatten rinner inte uppåt och in i en takbjälke. Eller är bjälkarna så låga att de normalt kommer att bli blöta på ovansidan?
Vid dörröppningar är ju folie bra eftersom det är lätt att dra ut den på dörrkarmen som man ska.
Vid dörröppningar är ju folie bra eftersom det är lätt att dra ut den på dörrkarmen som man ska.
Det verkar vara stort motstånd mot tätskikt i taket. Kanske är det svårt att måla på eller reparera. Jag ska tänka en vända till på detta. Nej, det finns ingen ovansida på takbjälkarna som kan samla vatten men vertikala ytor och dem är man ju så noga med i övriga fal. Lågt i tak är det också.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 773 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 773 inlägg
Precis, det blir fullt med ett bubbligt/knöligt tätskikt med stora breda skarvar. Och inte nödvändigt så varför lägga resurser på det.L Lantman skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 774 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 774 inlägg
Räcker nog bra att måla bjälkarna med våtrumsfärg och sedan hålla koll på att de inte ser ut att mögla eller ruttna.
Om man ska ha ett tätskikt som ska målas så ska man välja tätskikt som är avsett för det, alltså ett som tillhör de godkända målade systemen: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/
De rollade tätskikten går inte att reparera utan vid en skada måste hela tätskiktet göras om (till skillnad från foliebaserade).
Om man ska ha ett tätskikt som ska målas så ska man välja tätskikt som är avsett för det, alltså ett som tillhör de godkända målade systemen: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/
De rollade tätskikten går inte att reparera utan vid en skada måste hela tätskiktet göras om (till skillnad från foliebaserade).
Liknande trådar
-
Få gran att se ut som ek, vilka produkter?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilka avstånd och höjder rekommenderas för placering av takhögtalare i snedtak ?
Teknik -
Vilka klingar rekommenderas till ts55/kapsåg samt något bra ställe att köpa?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilka dörrhandtag rekommenderas?
Fönster & Dörrar -
Flytspackla och klinkers i källaren: Använda primer? Vilka produkter rekommenderas?
Golv