Byggahus.se

Vilka plattor ska vi välja till schack-rutigt golv?

1. Delphoria
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Vi är igång att renovera vårt badrum och vill ha gammal stil i enlighet med övriga huset.

Golvet ska vara svart och vitt, schackrutigt. Man har sett många fina bilder på golv som detta, men vilka plattor ska vi välja för att få "rätt" gammaldags utseende? Helt platta? Kolsvart och kritvitt? Matta eller halvblanka?

Någon som har bra fabrikat/märke att tipsa om?

Mvh, Åsa

2. Sophie
    Medlem Nivå 11
    Vi har också schackrutigt golv i vårt badrum. I detta valde vi helt svarta och helt vita ganska matta plattor. Vi är jättenöjda med resultatet. Måttet på plattorna är 15x15 cm vilket jag tror gör en del för helheten också. Vi handlade på Svenska kakel i Ödåkra vilka har ett stort sortiment.

I vårt förra badrum hade vi vita och mörkgrå plattor (det fanns inga svarta hos dem vi handlade av då) och det blev fint men inte alls samma känsla. Det blevf mycket bättre med de helsvarta även om de grå var riktigt mörkt grå. Det kom från Höganäs.

Golven ser mycket lika ut men det skiljer en del i verkligheten. Och vi vet att de ser ut att vara samma badrum... :D men vi blev så nöjda med vårt första badrum så när vi köpte nytt hus efter att bara haft det första badrummet 1 år så gjorde vi ett nästintill likadant i det nya huset.

Första bilden visar vårt nya badrum med svart och vitt klinker. Andra bilden visar vårt förra badrum med vitt och mörkgrått klinker.

3. I
    Medlem Nivå 1
    Om du vill ha gammal stil är det definitivt matt, dvs oglaserat golv som gäller. Kolsvart funkar, men inte kritvitt snarare gråvit färg. Max 15x15 cm. Höganäs Grynna kan vara ett alternativ, finns i 14,6*14,6

mvh
    Sten

4. shieldfire
    Medlem Nivå 6
    Inte helt relevant kanske, eftersom ingen lär stirra på golvet i timmar, men ändå. Schackbräden (de riktiga alltså) är sällan kolsvart/kritvita utan har någon bruten färg. Kontrasten är för stor och kan skapa huvudvärk för känsliga personer. Så jag skulle i alla fall välja en matt färg, och i varje fall överväga något med något mindre kontrast.

5. Delphoria
    Medlem Nivå 3
    Jag funderar också på fogarna. Jag har fått för mig att det blir snyggast med väldigt smala fogar, men de kanske är känsligare för att spricka och lossna? "Brukar" man ha mörkgrå fog till schackrutigt golv tro? Och till väggarna?

6. Sophie
    Medlem Nivå 11
    Vi har haft ganska normala fogar men sett till att fogen har samma färg som den mörka plattan. Dvs mörkgrå i förra huset och svart nu i detta. Det gör att man itne tänker på fogen som en egen del utan den smälter ihop med plattan. Man upplever det inte som att golver är er svart pga det.

På väggarna har vi trots allas avrådan använt vit fog. Jag vill inte ha ljusgrå så väggen upplevs rutig och vi har inte haft några problem med att fogen blivit missfärgad.