1 156 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Vilka papper behöver man för att fixa ett byggnadskreditiv?
Ursäkta om jag missat en vanlig fråga, jag har bläddrat, sökt och fixat utan att hitta något:
Jag ska bygga om ett hus rätt rejält utan att ha tillräckligt med pengar i plånboken. Efter ombyggnad kommer husets värde väl täcka inköpskostnad och renoveringskostnad enligt de bedömningar vi kunnat extrahera ut ur mäklare och andra.
Banken säger Jajamensan, ansök om byggnadskreditiv.
Vad behöver man för dokumentation för det? Vilka parter är inblandade? Någon måste väl lova något för att banken ska ta risken? Jag har en byggfirma som jag tänkt anlita men jag tänkte vara byggherre, och då måste väl jag sätta ihop planen och försäkra och lova och dylikt. Men vad ska jag lova? Var finns "wordmallen" jag ska fylla i? Jag har en bra detaljerad budget och tidsplan för ombyggnaderna som ska ske med de olika gubbarna som ska in och göra sin grej, material och dylikt, men som sagt, jag vet inte vad jag ska fylla i och bankerna är rätt luddiga på sina hemsidor.
Tacksam för svar
Jag ska bygga om ett hus rätt rejält utan att ha tillräckligt med pengar i plånboken. Efter ombyggnad kommer husets värde väl täcka inköpskostnad och renoveringskostnad enligt de bedömningar vi kunnat extrahera ut ur mäklare och andra.
Banken säger Jajamensan, ansök om byggnadskreditiv.
Vad behöver man för dokumentation för det? Vilka parter är inblandade? Någon måste väl lova något för att banken ska ta risken? Jag har en byggfirma som jag tänkt anlita men jag tänkte vara byggherre, och då måste väl jag sätta ihop planen och försäkra och lova och dylikt. Men vad ska jag lova? Var finns "wordmallen" jag ska fylla i? Jag har en bra detaljerad budget och tidsplan för ombyggnaderna som ska ske med de olika gubbarna som ska in och göra sin grej, material och dylikt, men som sagt, jag vet inte vad jag ska fylla i och bankerna är rätt luddiga på sina hemsidor.
Tacksam för svar
Har visserligen bara sökt byggkreditiv för vårt kommande hubygge så jag är väl knappast någon expert. Men om du har en bra detaljerad budget och någon form av värdering på vad det kan vara värt så borde väl det räcka. Sedan så beror det ju på hur banken bedömer själva området som huset finns i, hur mycket man får låna på det.
OK, låter vettigt. Brukar bankerna ha krav på egna värderingsmän för att ta fram värderingen eller räcker det med en vanlig "bankvärdering" från ett mäklarbolag?
Liknande trådar
-
Vilka anslutningar behöver jag till radiatorkopplet?
Värme allmänt -
Vilka verktyg behöver jag?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilka kopplingar behöver köpas
Vatten & Avlopp -
Vilka kopplingar behöver jag till pem och pex 25?
Vatten & Avlopp -
Vilka produkter behöver jag för att polera metall?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide