Byggahus.se

Vilka Multimedia / elcentraler kö folket på?

1. F
    Medlem Nivå 8
    Tja.

Funderar lite på vad för Elcentral / multimedia central som man ska köra på i sommarstugan?
    En central för sig eller en kombinerad?

//Martin

2. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Separata centraler skulle jag säga. Routers tycker inte om att sitta i plåtkapslingar.... Dessutom tycker jag personligen att alla normala mediacentraler är alldeles för små, men nu gällde detta visserligen en sommarstuga. Hur mycket behöver man där tro?

3. F
    Medlem Nivå 8
    Jag har spanat på separata centraler. Få se om de kan sitta jämta varande eller om man tvingas sätta ena ovanför den andra. Fasadmätarskåpet ska sitta på andra sidan ;)
    Många centraler brukar ju ha plåt eller plastdörr men vet många som kör med trådlösa routers med plåtdörr och det funkar. Sen hur bra signalen blir 30m bort är väl obefintligt.

Sommarstugan är inte så stor. men 2 sovrum, kök/matplats, toa, toa/dusch, Förråd, groventre och en altan.
    Så jag kan ju iaf räkna upp 6 ställen på rak arm som man vill ha fram data/coax. Sen ska ju larm och lite övervakning/fjärrstygning av luftvärmepump mm finnas så det plockar ju på på plats.

4. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Med allt det där skulle jag definitivt skippa en färdig el/mediacentral och sätta en liten elcentral med ett typ badrumsskåp eller liknande från IKEA bredvid. I det kan du bygga alla dina media/fjärrstyr/larm mm enkelt.

5. F
    Medlem Nivå 8
    Nää.. Inbyggt ska de vara. Sen så finns det ju bra lådor som man kan sätta alla andra enheter i tex tele kapsling.

6. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Infällt i väggen? Fäll in badrumsskåpet då. Eller är du ute efter en helt färdig produkt?