Vilka krav kan man ställa på säljaren?

2k läst  4 svar

1. J
    Medlem Nivå 6
    Hej

Min fråga är kort och gott, vilka krav kan man ställa på en säljare att ge oss som kunder en status på kostnaden innan alla förändringar är klara?

Vi har skrivit kontrakt med en leverantör efter att fått en bra specad offert men sedan vill vi ändra lite saker. Ta bort, byta ut eller lägga till saker. Våra beslut om tillval beror ju självklart på hur vi ligger till gentemot vår budget. Problemet är att vår säljare ogärna vill ge oss en sammanställning på ekonomin kring de saker vi förändrat. Han hänvisar till att det får vi först när bestämt allt, skrivit under checklistan och de hos leverantörens hk räknat på det. Kruxet är ju att vi inte vet riktigt om våra tillval vill ha in ryms inom budgeten och vi vill inte ta ett beslut om att öka budgeten utan att veta hur mycket.

Alla förändringar efter checklistan är underskriven tar de en extra avgift för att göra om det ens är möjligt.

Så, vad tycker ni. Är mitt krav att få en status på ekonomin nu innan checklistans underskrift orimligt?

Mvh / Jocke

2. C
    Medlem Nivå 6
    Naturligtvis skall säljaren ge uppgift om hur ändringar i omfattningen påverkar priset. Detta skall ni kräva.
    Vid totalentreprenad bör han ha grepp om hela förändringen. Vid delad entreprenad däremot har säljaren förmodligen endast säkert grepp om materialdelen medan ni själva bör ta reda på av era entreprenörer vad ändringen innebär kostnadsmässigt.

Säljaren har f.ö. skyldighet att upprätta en produktionskostnadskalkyl och , vid förändringar, fortlöpande revidera densamma.
    Det finns en standardmall som skall föjas och denna innehåller både uppgifter om kostnaden för säljarens åtagande och kostnadsuppgifter som konsumenten lämnar samt kostnader som måste uppskattas.
    Banken borde vara intresserad av en sådan kalkyl.

En mall för en kalkyl, som uppfyller Konsumentverkets riktlinjer, finner ni på www.husforum .se.

3. kungkokos
    Medlem Nivå 8
    Håller helt med föregående inlägg! Självklart skall ni få priser på allt innan ni skriver på! Det är ju guldläge för dem att salta priserna efter det att ni signerat avropet. Fråga om säljaren själv skulle skriva på för att beställa extra super deluxe-utrustningspaketet i en ny bil och få priset först i efterhan? Knappast!

Säljaren verkar lite lat!

4. J
    Medlem Nivå 6
    Tack för svaren.

Det känns skönt att det finns fler som resonerar som jag. Nu får jag sätta lite tryck på honom att komma med en sammanställning på materialdelen innan avropet. Vi kommer köra med general alternativt delad entreprenad så entreprenaddelen förstår jag att han har lite svårt att prissätta.

Det konstigt att säljare som jobbar mot privatkunder agerar på ett helt annat sätt än de som agerar mot företag. I jobbet skulle de här sakerna jag efterfrågar, fast inom IT, inte vara några som helst problem.

5. B
    Medlem Nivå 1
    Jag håller med tidigare inlägg, vi avbröt kontakterna med en husfabrikant i strax efter innan avrop just p.g.a säljarens oförmåga att specificera olika kostnader för de tillval som vi gjorde. Till slut blev situationen ohållbar och vi drog oss ur. Vår nya leverantör av hus har hela tiden varit mycket noggrann med specifikationen över vad olika saker kostar. Det är det minsta man kan begära tycker jag när man går in i en så stor affär som ett husbygge.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: