Byggahus.se

Vilka kablar ska man dra från mediacentral till plats för TV?

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Håller på och renoverar hemma och kommer att skaffa en mediacentral, dvs en central plats där fiber kommer in, sonos enheterna står och troligen signalen för TV kommer in.
    Frågan är nu vilka kablar man behöver dra från mediacentralen till platsen där tvn ska stå.
    Jag har tänkt följande:

2 cat 6 kablar - en för IP tv och en för internet.
    2 koaxial kablar - för att kunna stödja en PVR box med två "boxar" dvs kunna spela in på en kanal och titta på en annan samtidigt
    Förutom detta kommer jag även att sätta in 4 eluttag intill TVn.

Vad rekommenderar ni, saknar jag någon kabel, är någon kabel fel? Alla tips och ideer uppskattas!

Tack!

2. D
    Medlem · Nivå 7
    Jag har inga direkta synpunkter på vilka kablar som du ska dra, men dra kablarna i ett rejält rör så att det är lätt att byta ut kablarna mot andra när behovet kommer.

I stället för att fundera på vilka kablar som man ska dra, så skulle jag istället tänka på hur ska jag göra en kanalisation som är så lätt att byta innehållet i som möjligt. Kanske ett 50 mm rör hela vägen? Då tar det bara några minuter att byta ut eller komplettera kablaget om du byter ut någon apparat.

3. F
    Medlem Nivå 9
    Jag skulle dra fler än två cat 6, åtminstone om du inte drar 50 mm rör. Finns så många extenders som går över en eller flera cat 6. Själv kör jag hdmi, USB och lågnivåljud (typ RCA) över cat5e/cat6. I vårt gamla hur körde jag till och med thorsman kanal i teveväggen. :)

Ska du ha en receiver vid teven istället för playbar så är det trevligt att kunna köra en lågnivåkabel (eller en optisk lite mer framtidssäkert) från en connect för att kunna lyssna på sonosljudet. Så kommer vi att göra till både biorum, vardagsrum och utomhusbion.

4. K
    Medlem Nivå 1
    Donald-Duck. Tack för bra tips. 50 mm rör låter stort men jag ska kolla upp om det går att göra så att man kan byta kablarna vid behov.

fredl. Kan man inte köra med en switch/router eller något liknande vid tvn om man behöver fler cat6 kablar? Optisk. Ha sonos optisk ut, är det ett alternativ till att dra vanliga högtalarkablar?

5. A
    Medlem · Nivå 7
    Bara om trafiken går som ethernet-trafik, men den tillämpning som talades om här var att låta andra typer av signaler gå över Cat6-kablarna och då kan man inte mixa den med ethernet som switcharna är gjorda för.

6. E
    Hobbyelektriker · Nivå 9
    Dra fler nätverkskablar.
    2 räcker inte långt.
    TV, IPTV box, förstärkare, konsoller osv behöver nätverk.

7. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Jag hade satsar på 2 x 40mm VP-rör och 4 cat6.

Jag håller själv på med något liknande och min plan är att ha all elektronik i teknikrummet och dra ut HDMI till TVn, 5 högtalarkabelpar + subwooferkabel sant en kabel för IR-förlängning.

Mycket rör ger flexibilitet. Det kan tänkas att man vill ha ett tv-spel och/eller dvd-spelare framme.

8. A
    Medlem · Nivå 7
    Men i det fallet räcker en eller två kablar. IPTV är oftast enklare att ge en egen kabel, övriga delar man lämpligen med en switch ute vid TVn om man behöver fler.

9. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    När det gäller nätverk så kan man nästan alltid lösa problemet med för få kablar med en switch, men då får man leva med problemet att ha en extra pryl som ska ha plats och strömförsörjas med en trafo-klump. Så om man kan planera in extra kabel i byggskedet är det bra att göra det. Cat6-kabel går dessutom att använda till lite allt möjligt, så det skadar inte att ha några sådana uttag i reserv.

10. K
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla råd och tips!

Hur menar ni att man kan använda cat6 kabeln till annat än ethernet trafik, vad är det för signaler och hur gör man då?
    Nån som kan förklara vad som menas med lågnivå?

Pelpet. Om jag tolkar dig rätt tänker du ha tv-box, apple-tv etc i elcentralen så att du slipper ha boxar vid tvn? Blir det någon fördröjning om du skickar signalen tillbaka till elcentralen och sen ut till tvn igen? Funkar det bra att göra på det sättet?
    Låter lockande men kanske lite struligt?

11. K
    Medlem Nivå 1
    Har googlat lite, lågnivå = till subwoofern?

12. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Det är korrekt, alla boxar i teknikrummet. Det blir ingen fördröjning.

Lågnivå funkar till alla subwoofers, vissa kan man koppla på de vanliga högtalartablarna (högnivå).

13. K
    Medlem Nivå 1
    Vad är vinsten med att ha boxarna i teknikrummet? Du slipper en tv-bänk men är det något mer du tjänar på det?
    (Förutom att det låter jäkligt snyggt och organiserat förståss) :)

14. M
    Medlem Nivå 11
    Du saknar HDMI. Och det är ju den viktigaste fram till TV:n! Till TV:n räcker det med el-uttag, HDMI och en nätverkskabel för "Smart-TV".

Har du sen en "TV-bänk" undertill med allehanda boxar så är det till den du bör dra lite mer. Men den behöver ju inte stå vid TV:n, går lika bra att gömma dessa enheter någon annanstans. En hemmabio-förstärkare är vanlig att koppla in digital-tv, spel-konsoller, Apple-TV etc via. Från den är det enbart HDMI till TV:n. Passa på att dra högtalar-kablar för centerkanal och vänster/höger front-högtalare.

15. E
    Hobbyelektriker · Nivå 9
    Med det resonemanget kan han ju lika gärna sätta ett envägsuttag och en stor grendosa då istället för 4-vägsuttag för strömmen.

Kan man så skall man endast ha en switch i ett hemnätverk. Att lägga ut små switchar osv överallt är bara tattigt och fult. Gör man nytt så drar man allt kablage till en central punkt.