Byggahus.se

Vilka kablar kan man förlägga i samma kabelskyddsrör?

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej, jag har en befintlig kabel (N1XV 5G10) som går i ett kabelskyddsrör från huset bort till en ekonomibyggnad, total kabellängd ca 70 meter. Jag tänkte nu dra både nätverk och TV dit och det vore smidigt att använda det befintliga kabelskyddsrörer istället för att behöva gräva på nytt. De kablar jag tänkte dra är FTP-kabel till nätverket och vanlig koaxialkabel till TV.

I och med att både FTP och koaxial är skärmade kablar tycker jag att det borde gå att dra dessa tillsammans med 5G10 kabeln i det befintliga kabelskyddsröret. Tänker jag rätt eller är det trots skärmningen risk att 5G10 kabeln kommer skapa störningar i de andra, dvs att man borde lägga dessa i ett nytt (=separat) kabelskyddsrör?

2. J
    Medlem Nivå 4
    Koaxialen törs jag inte svara på men ska du använda skärmad ftp så måste du se till att utrustningen i bägge ändar också är skärmad. Annars är kabelskärmen bara ett fördyrande pynt. Troligen kommer du även att få störningar i koaxialen då den skärmen mer är för att hålla signalen inne i kabeln än för att skydda mot störningar utifrån. Den skärmen är liksom en del av ledningssystemet snarare än som skydd. Om jag inte minns helt fel.

3. P
    Medlem Nivå 3
    Isoleringen på samtliga kablar måste vara godkänd för den högsta förekommande spänningen, alltså 400V i ditt fall.
    Kan bli knepigt att få tag på både nätverkskabel och koaxialkabel som är godkänd för det.

4. V
    Medlem Nivå 6
    Nej, det går bra med valfri kabel, så länge det är just kabel som används för starkströmen.

Det är endast om starkströmen dras med enkelisolerade ledare i rör detta behöver tas i beaktning.

5. B
    Medlem Nivå 1
    Vet inte riktigt hur jag skall tolka det där. De nya kablarna är inte för starkström utan för nätverk/TV.

Verkar vara lite olika bud om detta kommer fungera eller inte.

6. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    VikHe menar att så länge som 230 V-kabeln är en kabel så finns inga krav på isoleringen på data- och telekablarna.

• Laddar…
  7. P
    Medlem Nivå 3
  8. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt elsäkerhetsmässigt inget problem.

Skärmad kabel för data är lite överkurs. Det är väldigt vanligt att man kopplar "fel" med skärmad kabel så att det uppstår en jordslinga som i sig själv ställer till med mycket värre störningar än vad skärmen kan skydda dig mot. Skärmad nätverkskabel brukar bara ha sin plats i extrema elmijöer, ex fram till en Svetsrobot i en bilfabrik. Där ger en en bättre signalkvalitet OM den kopplas på rätt sätt.