4 038 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Vilka inomhusväggfärger kan sprutmålas?
Hej,
Första inlägget på byggahus, spännande
Vi har köpt ett hus och kommer att behöva måla en jäkla massa inomhus. Som tur är har jag ju kunnat läsa spaltmeter med bra info här på byggahus.se och jag har bestämt mig för att köpa en Wagner Wallperfect 985, dels för att det ska bli roligare men också för att huset kommer att stå helt tomt medans vi renovera och då har vi inga större krav på maskering, täckning etc. Har också runt 100kvm tak som ska målas.
MEN nu har vi varit på en av de större byggvaruhusena och köpt 50L Beckers inomhusfärg (vattenbaserad) i olika kulörer och när vi var där så säger killen i butiken att man inte ska och inte bör sprutmåla denna färgen, gissa om luften gick ur mig :wow: Han sa också att han inte brukade jobba på färgavdelningen vilket fick mig att misstro honom lite eller är det så att vanliga väggfärger inte tål att spädas? I så fall, vilka färger tål att sprutas? Panelgrunden vi ska ha till taket hade en "sprutsymbol" på sig så den kan ju uppenbarligen sprutmålas.
Har inte ringt Beckers men tänkte göra det efter helgen och se vad dom säger.
/U
Första inlägget på byggahus, spännande
Vi har köpt ett hus och kommer att behöva måla en jäkla massa inomhus. Som tur är har jag ju kunnat läsa spaltmeter med bra info här på byggahus.se och jag har bestämt mig för att köpa en Wagner Wallperfect 985, dels för att det ska bli roligare men också för att huset kommer att stå helt tomt medans vi renovera och då har vi inga större krav på maskering, täckning etc. Har också runt 100kvm tak som ska målas.
MEN nu har vi varit på en av de större byggvaruhusena och köpt 50L Beckers inomhusfärg (vattenbaserad) i olika kulörer och när vi var där så säger killen i butiken att man inte ska och inte bör sprutmåla denna färgen, gissa om luften gick ur mig :wow: Han sa också att han inte brukade jobba på färgavdelningen vilket fick mig att misstro honom lite eller är det så att vanliga väggfärger inte tål att spädas? I så fall, vilka färger tål att sprutas? Panelgrunden vi ska ha till taket hade en "sprutsymbol" på sig så den kan ju uppenbarligen sprutmålas.
Har inte ringt Beckers men tänkte göra det efter helgen och se vad dom säger.
/U
Allt funkar nog att spruta skulle jag säga! kommer inte på någon just nu iallafall som inte sku funka...
Självbyggare
· Stockholm
· 2 702 inlägg
Bara att späda dem i lagom mängd och måla flera lager. Enda dom är lite jobbigare är slamfärg
Lagom i detta fall är max 5% för grunden och 10% för (vägg / tak / lack) färgen. Späder du täckfärgen för mycket så kan du få glans och kulörskiftningar. Alla färger går att spruta, det har forumet bevisat kollektivt vid det här laget, men det hänger också på att sprutan ska kunna klara färgen.sir_daniel skrev:
Kom ihåg att skaffa filtermask, och lycka till med målandet... låter supernice att få spruta 100 kvm utan att behöva maska / täcka
Jag ska måla tak i vårt nyköpta hus och har investerat i Flugger Interior Stop Primer som är en spärrande grundfärg. Den står det uttryckligen på att den inte ska sprutas. Någon som har erfarenhet av det? Har nämligen köpt en PFS 65 för att spruta dörrar, luckor och lister så det vore ju väldigt bra om det gick...nemlan skrev:Lagom i detta fall är max 5% för grunden och 10% för (vägg / tak / lack) färgen. Späder du täckfärgen för mycket så kan du få glans och kulörskiftningar. Alla färger går att spruta, det har forumet bevisat kollektivt vid det här laget, men det hänger också på att sprutan ska kunna klara färgen.
Kom ihåg att skaffa filtermask, och lycka till med målandet... låter supernice att få spruta 100 kvm utan att behöva maska / täcka![]()
snackade med Uffe på Beckers, han sa max 5% spädning för att inte påverka egenskaperna i färgen. Kommer att byta målarsprutan mot en Wagner Project 115 istället som verkar kunna hantera vanlig färg lite bättre (olika munstycken).
OK, alla färger förutom de som uttryckligen inte ska sprutmålas. I dessa fall tror jag dock inte att det är frågan om möjlighet utan snarare lämplighet - det kan t.ex. finnas något i färgen som inte är nyttigt att finfördela i luften.Agorazo skrev:Jag ska måla tak i vårt nyköpta hus och har investerat i Flugger Interior Stop Primer som är en spärrande grundfärg. Den står det uttryckligen på att den inte ska sprutas. Någon som har erfarenhet av det? Har nämligen köpt en PFS 65 för att spruta dörrar, luckor och lister så det vore ju väldigt bra om det gick...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken/vilka drivdon till Malmbergs MD-13
Belysning -
Vilka anslutningskopplingar till toa & handfat?
Vatten & Avlopp -
Vilka Vinterhjul till Passat elhybrid
Bilar & andra fordon -
Vilka termostatet passar radiatorn?
Värme allmänt -
Vilka spolhandtag är kompatibla med Ryobi högtryckstvätt?
Verktyg & Maskiner