5 586 läst · 9 svar
6k läst
9 svar
Vilka husleverantörer passar oss bäst?
Jag och min sambo Ylva är i ett tidigt skede av ett förväntat husbygge. Vi har med andra ord inte kommit någonstans i dagsläget mer än att vi kollar efter vilka hus vi vill bygga. Vi är 25 år och har inga barn så vi känner att vi har tid med husbyggnation just nu.
Saken är den att vi har en tomt (ej avstyckad än från föräldrars jordbruksmark) och vi har en tidsplan, det är allt hittills. Budget har vi också på ett ungefär...
Jag är händig och har drivit byggfirma tidigare och kan det mesta och det jag inte kan har jag vänner och bekanta som kan hjälpa till med. Så att köpa ett nyckelfärdigt känns inte aktuellt, både pga den ekonomiska faktorn samt att jag VILL bygga själv.
Så vilka hustillverkare tycker ni att man ska kolla på när det gäller vår situation? Jag har beställt en jäkla massa kataloger och har väl fått hem ett tiotal men väntar på fler. Inga favoriter i dagsläget förutom att vi vet att vi vill ha ett 1 1/2-plans eller 2-våningshus i lantligare stil då tomten ligger i lantmiljö med lite bondgårdar och dylikt.
Storleksmässigt ca 160-210kvm, därefter är allt av intresse. Tror jag
Budgeten vi funderar på är 1,5M TOTALT när vi gör det mesta förutom stomresning själva. Grunden bygger jag nog också själv men det är ej helt klart än. Hur som helst så kommer jag INTE anlita husleverantören för det ändamålet.
Nu vet jag att 1,5M inte räcker speciellt långt men jag har en föraning om att det borde ta oss dit vi vill i ett första skede, att få huset beboligt inom loppet av ca 4-6 månader. I den budgeten räknar jag med ALLT förutom tomt i stort sett då vi får den "gratis". Det blir eget vatten och avlopp, ca 30m till elstolpe/telefon och sedan måste jag bygga en väg på ca 100m. Tillgång till grävmaskin samt förare har jag troligtvis till en mycket billig penning då det finns i släkten.
Avlopp kommer även delas med mina föräldrar som bor ca 2-300m längre bort då de vill koppla in sig på det=halva kostnaden betald.
Under byggets gång bor vi troligtvis i en lägenhet som jag bygger ovanpå ett garage, det gäller att spara in varje krona
Och i dagsläget bor vi i en 120kvm lägenhet där vi betalar 5000:- i månaden så då kan man ju lika gärna betala till sig själv. Vi får även köpa loss det hus vi bor i nu men vissa omständigheter talar emot det så vi kollar upp möjligheten med att bygga nytt istället.
Sen så är det ju en jäkla massa att tänka på, finns det ingen "avpricknings-lista" för oss nybörjare? Det skulle ju underlätta en hel del må jag säga...
Hoppas att ni orkade läsa det mesta och om du/ni har erfarenheter som ni vill dela med er av så behöver ni inte hålla inne med dem längre!
MVH Anders & Ylva
Saken är den att vi har en tomt (ej avstyckad än från föräldrars jordbruksmark) och vi har en tidsplan, det är allt hittills. Budget har vi också på ett ungefär...
Jag är händig och har drivit byggfirma tidigare och kan det mesta och det jag inte kan har jag vänner och bekanta som kan hjälpa till med. Så att köpa ett nyckelfärdigt känns inte aktuellt, både pga den ekonomiska faktorn samt att jag VILL bygga själv.
Så vilka hustillverkare tycker ni att man ska kolla på när det gäller vår situation? Jag har beställt en jäkla massa kataloger och har väl fått hem ett tiotal men väntar på fler. Inga favoriter i dagsläget förutom att vi vet att vi vill ha ett 1 1/2-plans eller 2-våningshus i lantligare stil då tomten ligger i lantmiljö med lite bondgårdar och dylikt.
Storleksmässigt ca 160-210kvm, därefter är allt av intresse. Tror jag
Budgeten vi funderar på är 1,5M TOTALT när vi gör det mesta förutom stomresning själva. Grunden bygger jag nog också själv men det är ej helt klart än. Hur som helst så kommer jag INTE anlita husleverantören för det ändamålet.
Nu vet jag att 1,5M inte räcker speciellt långt men jag har en föraning om att det borde ta oss dit vi vill i ett första skede, att få huset beboligt inom loppet av ca 4-6 månader. I den budgeten räknar jag med ALLT förutom tomt i stort sett då vi får den "gratis". Det blir eget vatten och avlopp, ca 30m till elstolpe/telefon och sedan måste jag bygga en väg på ca 100m. Tillgång till grävmaskin samt förare har jag troligtvis till en mycket billig penning då det finns i släkten.
Avlopp kommer även delas med mina föräldrar som bor ca 2-300m längre bort då de vill koppla in sig på det=halva kostnaden betald.
Under byggets gång bor vi troligtvis i en lägenhet som jag bygger ovanpå ett garage, det gäller att spara in varje krona
Sen så är det ju en jäkla massa att tänka på, finns det ingen "avpricknings-lista" för oss nybörjare? Det skulle ju underlätta en hel del må jag säga...
Hoppas att ni orkade läsa det mesta och om du/ni har erfarenheter som ni vill dela med er av så behöver ni inte hålla inne med dem längre!
MVH Anders & Ylva
Jag skulle titta på Fiskarhedenvillan, ett företag som bygger i lösvirke och alltså är bra prismässigt om man kan göra mycket själv, annars är det bara att begära in offerter från andra tillverkare på enbart stomrest hus om ni ska göra resten själva.
Vi har kikat litegrann på FH men inte fastnat riktigt för något av deras hus men de är fortfarande med i matchen.
Jag mailade Karlssonhus igår angående offert då de har flera hus som vi är mycket intresserade av men dessa känns DYRA!
Att begära in offerter på bara hus med stomresning var ett mkt bra tips, ska genast göra så!
Jag mailade Karlssonhus igår angående offert då de har flera hus som vi är mycket intresserade av men dessa känns DYRA!
Att begära in offerter på bara hus med stomresning var ett mkt bra tips, ska genast göra så!
Lövsta-trähus gör trevliga trähus i lite äldre stil som passar bra på "landet". De ligger nog ganska högt prismäsigt dock men kan ju vara värt att kolla upp.
Likaså Sjödalshus .
Likaså Sjödalshus .
Lövsta-trähus hade några riktiga pärlor, jag ska beställa offert på 2 av dem på måndag! Sjödalshus ska jag också titta närmre på, stort tack för tipsen!Halmstad_hus skrev:
bjogul, Villavarm hade jag nog missat så dessa ska jag också titta ordentligt på!
Men varför ska det vara så svårt för dem att skicka en prisuppgift på grundutförande? Är det bara för att "få den där första kontakten" med kunden när man ringer och härjar om pris månntro? Riktigt irriterande iaf... Och för min egen del så väljer jag bort den leverantör som inte kan ge mig ett pris ganska så omgående pga för många bollar i luften.
Sitter själv i så gott som samma sits som du, samma tankar och funderingar, och förutsättningar beträffande budget och utförande. För min del så blev det ett Fiskarhedenvillan, och precis som du nämner, där fanns ingenting som var direkt i vår smak, men vi skicka in en skiss i våra offertförfrågningar till husföretagen och det var alltså inga problem med fiskarhedenvillan. Så om du har en skiss eller idée om hur du tänkt huset ska se ut, så hade inte jag tvekat, utan försökt få med en sådan och se vad de har för pris att ge dig.
Lycka till!
Lycka till!
Jo det är ju alltid en väg att gå, även fast det är lite för tidigt för oss att säga hur vi vill att det ska se ut. Förhoppningen är att det finns ett färdigt hus med den planlösning som passar oss för att slippa en massa krångel. Och hittills så är det mest utsidan av huset vi har brytt oss om, när vi väl vet vilken modell det blir så inriktar vi oss på insidan.
Jag har även fått tipset om Lappli-hus som ska kollas upp noga då det känns vettigt.
Jag har även fått tipset om Lappli-hus som ska kollas upp noga då det känns vettigt.
Men varför ska det vara så svårt för dem att skicka en prisuppgift på grundutförande? Är det bara för att "få den där första kontakten" med kunden när man ringer och härjar om pris månntro? Riktigt irriterande iaf... Och för min egen del så väljer jag bort den leverantör som inte kan ge mig ett pris ganska så omgående pga för många bollar i luften.[/QUOTE skrev:Du kan utgå från att de som inte gladeligen upplyser dig om priset i telefonen tillhör det dyrare prissegmentet. De billigare upplyser däremot oftast glatt om sina priser. Anlednigen till detta är att de "dyrare" (läs de med högra kvalitet) upplevs som just dyrare. Det kan även vara svårt att via telefon förmedla vad som faktiskt ingår i priset.
Jo, antagligen så är det så. Nu har jag fått lite offerter från Fiskarheden iaf, vi har trots allt hittat ett hus hos dem som vi båda gillar och priset kanske inte är så dumt ändå. Dessutom har en kompis till mig byggt just det huset så man har ju lite fördelar av att kolla hemma hos henne och bolla lite ideér.
Huset är Svanen och går på i runda slängar 680k och sedan stomresning ca 140k (när de byggde sitt för snart 2 år sedan kostade det 104k för resning) och grunden ca 230k. Just grunden tyckte jag var jäkligt dyr, detta ska undersökas närmre och troligtvis bygger jag även den själv och hyr in åtminstone en fackman som kan det hela. Jag har även en lillebror i betongbranschen så där kan man ju tjäna några kronor
När huset är rest och betalt (ca 810k
så återstår ca 700k till övrigt arbete. Där ska grund, tomtbyggnation och allt annat ingå. Även ett garage modell större...
Vad tror ni, är det omöjligt med 1.5M? Deras hus hade hittills kostat dem 1.7M MED stort garage samt tomt med VA-anslutning på ca 180k, något vi slipper undan billigare förhoppningsvis.
Huset är Svanen och går på i runda slängar 680k och sedan stomresning ca 140k (när de byggde sitt för snart 2 år sedan kostade det 104k för resning) och grunden ca 230k. Just grunden tyckte jag var jäkligt dyr, detta ska undersökas närmre och troligtvis bygger jag även den själv och hyr in åtminstone en fackman som kan det hela. Jag har även en lillebror i betongbranschen så där kan man ju tjäna några kronor
När huset är rest och betalt (ca 810k
Vad tror ni, är det omöjligt med 1.5M? Deras hus hade hittills kostat dem 1.7M MED stort garage samt tomt med VA-anslutning på ca 180k, något vi slipper undan billigare förhoppningsvis.