Byggahus.se

Vilka husleverantörer är billiga resp. dyra?

1. F
    Medlem Nivå 1
    Ohoj nybyggare
    Jag vet att Smålandsvillan och Älvsbyhus är "billiga" och att Villa nordic kostar finskjortan.
    Men hur är det med de andra, tex A-hus, Myresjöhus, Onsalavillan, Borohus, Trivselhus, Värsåsvillan, Fiskarhedenvillan och Ekjöhus?
    Vilka av dessa är dyra resp. "billiga"?

Vi vill ha lite lull-lull som ryggåstak eller öppet upp till våning 2.
    Där vi vill bo kostar en tomt 1-1,5 milj, och vi har en limit på 3,5 milj inklusive ALLT.
    Är det en utopi med ovan nämnda husleverantörer?

Oändligt tacksam för svar

2. S
    Medlem Nivå 1

Re: Vilka husleverantörer är billiga resp. dyra?

Hejsan.

Ja det e aldrig kul detta med huspriser.

Vi tittar dock på A-hus Basic 4, detta hus kosar med lull lull, puts mm ca 2 milj inkl alla tillbehör. Dock kan man inte få öppet upp till plan 2 om man inte fixar det själv.

Lycka till

3. Spix
    Medlem Nivå 6

Menar du "dyra"/"Billiga" eller "kostar mycket"/"kostar lite"?

Dyrt = mycket pengar i förhållande till det man får ut.
    Billigt = lite pengar i förhållande till det man får ut.
    En bil kan sådeles kosta mycket men vara billig.
    Många blandar ihop detta och man får därför helt olika svar beroende på hur man ställer frågan.

Jag skulle vilja säga att t.ex Hjätevadshus kostar lite, men Eksjöhus, A-hus med fleras ej ändringsbara serier är billiga.

4. Carisma
    Medlem Nivå 5

Ska vi gå efter de benämningarna vill jag opponera mig. :cool:
    Hjältevadshus är billiga.
    Däremot smålandsvillan och älvsbyhus kostar lite.

5. A
    Medlem Nivå 1
    Det beror på vad du menar med billigt det finns billiga hus men då får du ingen bra standard och sen helt plötsligt så tillkommer något som du inte visste mmm
    Har pratat med många husförsäljare innan vi valde hjältevadshus ångrar inte det valet bra standard och bra försäljare

Men det bästa av allt är att du kan ändra lite om du vill

6. K
    Medlem Nivå 4
    Vi kommer att bygga med Trivselhus. Vår tomt ligger på 550 tSEK och huset NF på 2.2 MSEK varav byggsatsen är 1.2MSEK för ett 1-plans putsat hus på 160+ kvm.
    Slutnotan hamnar på ca 3 MSEK för oss.
    Så om du ska ha en tomt för 1-1.5 MSEK och ska ha ett nyckelfärdigt hus, då blir det nog lite tufft att klara sig på 3.5 MSEK.
    Ett alternativ är ju att ni gör vissa enklare saker själv såsom läggning av ev. klinkers, målning och tapetsering så kan ni komma ner en 100-150 tSEK. Ha dock certifierade hantverkare till att fixa våtrumsspärrningen.

7. F
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren! Vi känner många olika typer av hantverkare men är själva helt odugliga när det gäller hus. Känns som totalentrepenad är det enda rimliga.. Det blir väl ett h-e att själv pussla ihop alla hantverkare som skall komma när det stämmer med det övriga bygget?
    Nä, vi får nog vänta in vår plats i tomtkön i kommunen, bara 1200 före oss nu!
    Cest la vie