55 283 läst · 52 svar
55k läst
52 svar
vilka höjder ska uttag och brytare sitta?
Sida 1 av 4
Ska sätta lite nya dosor och så både till vägguttag och strömbrytare för belysning..
Vad är dagens standard, tänker på hur högt upp på väggen de ska sitta, höger eller vänster om dörröppningar, och ja, alla sånna detaljer.
Och berörande slangen, hur bör dessa dras - rätt upp eller nära reglen, vad är det för standard elektriker gör... vill ju inte göra "fel" så bäddar för att den ligger dumt och får spik genom kabeln osv..
Mina gamla var monterade på skivorna, dessa nya lyxigare ska monteras mot reglar...
- Berörande kortlingar - ska de vara lika djupa som reglarna eller är de bättre att kunna få isolering bakom kortlingen osv.. lite sånt vore bra att veta..
Vad är dagens standard, tänker på hur högt upp på väggen de ska sitta, höger eller vänster om dörröppningar, och ja, alla sånna detaljer.
Och berörande slangen, hur bör dessa dras - rätt upp eller nära reglen, vad är det för standard elektriker gör... vill ju inte göra "fel" så bäddar för att den ligger dumt och får spik genom kabeln osv..
Mina gamla var monterade på skivorna, dessa nya lyxigare ska monteras mot reglar...
- Berörande kortlingar - ska de vara lika djupa som reglarna eller är de bättre att kunna få isolering bakom kortlingen osv.. lite sånt vore bra att veta..
Man _får_ sätta dom på valfri höjd, men det var inte det du frågade om.
Rekomenderade höjder har varierat över åren. Uttag har haft 200, 250 och 300mm ög som standard i olika perioder. Jag är inte säker på vad som gäller just nu, vill minnas det är 200.
Rekomenderade höjder har varierat över åren. Uttag har haft 200, 250 och 300mm ög som standard i olika perioder. Jag är inte säker på vad som gäller just nu, vill minnas det är 200.
För vägguttag är väl 25 cm ett lämpligt mått. Det är ett ganska dumt mått då det alltid är i vägen vid möblering, bäst hade väl varit 10 cm, ex då går sängar och många andra möbler fria. Men det kanske ser dumt ut?
Vägguttag under fönster skulle jag föredra att de placerades ca 10 cm utanför fönstrets bredd, då döljs kontakten om man har gardiner till golvet.
Takuttag bör centreras efter en linje och vid fönster hamna mitt i.
Takuttag tycker jag skall allitid göras med 80mm dosa som sitter rejält så man kan ha krok.
Trappbrytare är händigt inte bara i trappa, ex sovrum ut i vardagsrummet kan ha en trappbrytare så att man inte behöver springa 5m i mörkret för att tända vid ingången från hallen
... lite funderingar i efterhand...
Vägguttag under fönster skulle jag föredra att de placerades ca 10 cm utanför fönstrets bredd, då döljs kontakten om man har gardiner till golvet.
Takuttag bör centreras efter en linje och vid fönster hamna mitt i.
Takuttag tycker jag skall allitid göras med 80mm dosa som sitter rejält så man kan ha krok.
Trappbrytare är händigt inte bara i trappa, ex sovrum ut i vardagsrummet kan ha en trappbrytare så att man inte behöver springa 5m i mörkret för att tända vid ingången från hallen
... lite funderingar i efterhand...
Började söka lite i denna frågan igen, har inhandlat nästan all material inför att en elektriker ska komma och hjälpa mig. Är dock en fördel att veta vilka instruktioner jag ska ge.
Endel säger 30cm cc från golvet till vägguttaget.
Endel säger 100cm cc från golvet till strömbrytare.
Andra säger 20 och 110cm...
Jag kommer ha två strömbrytare på höjd i vissa rum, ska jag då ta 100cm CC till den översta brytaren... Eller ska jag lixom köra 100cm upp till centrum utav totaltmåttet utav båda brytarna.. dvs höja upp den lite?
(ifall man går efter textböckerna dvs)
Jag kommer ha två strömbrytare på höjd i vissa rum, ska jag då ta 100cm CC till den översta brytaren... Eller ska jag lixom köra 100cm upp till centrum utav totaltmåttet utav båda brytarna.. dvs höja upp den lite?
Svensk standard:Yrrol skrev:Började söka lite i denna frågan igen, har inhandlat nästan all material inför att en elektriker ska komma och hjälpa mig. Är dock en fördel att veta vilka instruktioner jag ska ge.
Uttag = 200 mm ö.g
Strömställare = 1000 mm ö.g.
Det är valfria mått, men mått som passar ganska bra.
Jag skulle tagit 1000 mm ö.g. till den undre strömställaren. Kommer strömställarna under 1000 mm så blir det väldigt långt ner. Hellre upp än ner.
Det går även att sätta dem på bredd om man tycker att det är snyggare.
//Patrik
Whaat? Är "Elinstallatören" bannad? :O Är han den första som blivit bannad på byggahus eller?
//Patrik
//Patrik
Annars kan du gå med ett rullmåttband i fickan några veckor.
Och överallt där du besöker vänner och bekanta så kollar du höjden på strömbrytare och vägguttag ifall du tycker höjden ser och känns bra. Då mäter du upp vilken höjd det är och väljer samma själv.
Svårare än så behöver det inta vara.
Och bättre kan det inte bli.
Annars sätter du VU på 200 mm ög och strömbrytare på 1000mm ög, så blir det bra.
Mått gäller golvnivå till centrum dosa.
Och överallt där du besöker vänner och bekanta så kollar du höjden på strömbrytare och vägguttag ifall du tycker höjden ser och känns bra. Då mäter du upp vilken höjd det är och väljer samma själv.
Svårare än så behöver det inta vara.
Och bättre kan det inte bli.
Annars sätter du VU på 200 mm ög och strömbrytare på 1000mm ög, så blir det bra.
Mått gäller golvnivå till centrum dosa.