Vilka hantverkarbyxor tycker du är bäst?

• Blåkläder

• Helly Hansen

• Fristads

• MTX Workgear

• Biltema

• Snickers Workwear

• Bluewear Pro Workwear (Jula)

• Carhartt

• JOBMAN

• Nordhaus

Logga in och rösta för att se resultatet.
Satsuki KristinaRT skrev:
Testar ni passform för kvinnor eller speciella dam-modeller också?
Borde faktiskt göras, kvinnor äger ju hus också haha

Gillar Strauss byxor.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
F
J jishi skrev:
Förstår att passform är lite smaksak, men jag köpte ett par L.Brador från Ullared lantmän som var jag gillade starkt. Både rejäla och sköna. Vet inte hur vanliga de är, men verkar ju inte vara exklusiva för Ullared (vilket deras Egnared märke är).
Vilket egna märke märke har Ullared Lantmän?

F fsn skrev:
Vilket egna märke märke har Ullared Lantmän?
Egnared

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
PeterFalun
Lundhags vandrarbyxor

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Svårt att välja favoriter då man inte har testat ens 1/3 av startfältet (och sen finns det väl minst dubbelt så många kandidater kvar som inte fanns att välja i omröstningen).

För många år sedan slet jag ut ett antal olika billiga arbetsbyxor medan jag byggde huset m.m. i privat regi. Från jula bl.a
Några var riktigt genomusla, sömmar gick efter någon veckas användning osv, andra lite bättre, ingen har satt sig i minnet som något bra.

Numera arbetar jag mellan varven i hantverksbyxor alternativt servicebyxor, lite beroende på vad jag gör för tillfället.
Jag hade ett par slitstarka Blåkläder (har kvar ännu, men med ett firmatryck som gör att jag inte kan använde dem) som var riktigt bra. Bl.a. var verktygshankarna i väldigt bra dimension, där både blåtången och de vanligaste mejslarna trivdes perfekt.
Men idag när jag lyfter upp dessa byxor så slås jag av hur fasligt tunga de är.

Jag har slitit ut ett par-tre jobman, både snickarbyxor och servicebyxor.
Ett ekonomiskt val, dvs bra pris/kvalitet-förhållande. De har suttit bra på min kropp, men jag har aldrig varit speciellt förtjust i hur deras fickor och hankar osv varit utformade, generellt för små fickor, och annat sånt.

Nu har jag precis köpt och börjat använda Blåkläder 1522-1645 Hantverksbyxa 4-vägsstretch, som verkligen känns som att jag kommer trivas med, men som sagt, har jag precis börjat nöta på dem (och det är mer servicebyxor jag går med just nu), så jag har inte så mycket åsikter än, vet inte alls något om hur länge de kommer att hålla.
Men gudomligt lätta, finessen med magnetlås på benfickan isf kardborre eller blixtlås känns rätt och lyxigt osv.

Det blir väl ungefär två år jag använder samma byxor, sen är de inte ofta helt utslitna på något vis, men börjar se lite dassiga ut samt ofta har dåligt handhavande från mig (hålla på och stoppa ner verktyg, skruvmejslar och prylar i fickor som inte borde hamna där) gjort att det blivit hål i fickor osv, som gör att de byts ut trots att resten av byxan hade mycket kvar att ge.
Jag har alltid minst två olika att välja på, dvs antingen service eller snickarbyxor med spikfickor.

Lizzardo
Fristads.
Jag har testat många olika tillverkare under de 26 år jag använt hantverkarbrallor så gott som dagligen men alltid gått tillbaka till Fristads.

maskeradeproggaren
Kul! Dock hade det kanske varit ännu bättre att testa snickarskjorts med tanke på säsongen?

• Gilla
Jocce81
  • Laddar…
S
Blåkläder x1990

DePalma Boss kör jag med. Impulsköp på en utförsäljning. Kommer ihåg hur töntig jag kände mig, ”varför ska en hemmabyggare ha byggkläder” Men wow! Inga fler skruvar under naglarna eller in i låren när man böjer sig, pennor/kniv/måttband/tumstock och annat bra att ha alltid nära tillhands, dom har betalat av sig i förbättrad effektivitet flera gånger om.

Krälat runt här i huset i två år nu och varje gång man tvättar dom ser dom som nya ut förutom färgfläckarna som sitter fast. Imponerad!

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har jag precis köpt och börjat använda Blåkläder 1522-1645 Hantverksbyxa 4-vägsstretch, som verkligen känns som att jag kommer trivas med, men som sagt, har jag precis börjat nöta på dem (och det är mer servicebyxor jag går med just nu), så jag har inte så mycket åsikter än,
Nu har jag upptäckt att dessa arbetsbyxor saknar hammarhank. 😝

Det finns någon slags hälla med knapp som är till för att fästa en hållare för hammare som är en extra pryl att köpa till. Det finns kanske olika tillbehör.
Det är kanske smart.
Men jag tänker att det kan vara bra att jag berättar detta.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har jag upptäckt att dessa arbetsbyxor saknar hammarhank. 😝
Men hur ofta behöver man hammarhank som amatör? Inte springer man alltid med hammare?
Sen tycker jag att dessa mjuka tygvariant av den är rätt kass.
Hammaren snurrar och runt fastnar. Det är även lite svårt att hitta öglan utan att behöva titta ner.
Nä, jag har en lös hank med stålbygel som jag sätter fast i bältet när jag gör "hammarintensiva" uppgifter.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.