Byggahus.se

Vilka frågor bör ställas vid offertinsamling för badrum ?

1. S
    Medlem · Nivå 6
    Vi ska renovera badrummet pgr av en fuktskada som blivit ett försäkringsärende. Vi har idag plastmatta och våtrumstapet och tänker ta in lite olika bolag för att få offerter dels på att återställa allt som det är fast med ny interiör och kanske spotlights och dels se vad det kostar att få det uppgraderat till kakel, klinkers, spotlights, golvvärme. Badrummet är 5 kvm.

Vilka frågor ska jag tänka på att ställa och kontrollera på respektive bolag ?

Jag förstår att jag måste ha någon form av våtrumsintyg (BKR --> Kvalitetsdokument och GVK --> Våtrumsintyg) och jag ska kontrollera garantitider och försöka se hur länge företaget funnits och dess ekonomi. Samt att jag kollar runt omdömen i de fall det går på reco, eniro och google.

Angående våtrumsintyget/kvalitetsdokumentet. Är det utfärdat på företagsnivå eller måste jag säkerställa att den som faktiskt är plattsättaren på plats har en personlig behörighet ? Då räcker det inte med att anlita ett företag som jag hittar i branschorganisationens databas utan måste se till att just den personen är på plats hos mig också ?

Hur vet jag om det finns saker i offerterna som inte är med men som jag kommer att få betala för ?
    Hur detaljerade ska offerterna vara ? Måste de dela upp det tydligt i arbetskostnad och materialkostnad ? Vill ogärna ha ospecifierade klumpsummor då det blir svårt att veta vad som ingår.
    Ska man ha fastpris eller rörligt ?
    Ska man ta in en oberoende besiktningsman efter/under arbetet ?
    Något annat som är viktigt ?

Tack på förhand om ni kan komma med några tips då jag tänkte ringa runt till ett par olika företag kommande dagar.

Redigerat 2 sep 09:56
    • Laddar…
  2. H
    Moderator · Nivå 25
    För det första. Detta är ett försäkringsärende. Och du vill göra tillägg.

Det betyder att du i praktiken har 3 delar av den här upphandlingen. Dels en del som försäkringsbolaget betalar, dels en del av samma arbete som du skall betala (åldresavdrag o självrisk), del en del som är tillägg/standardhöjning. Som du skall betala.

Det är ju väldigt stor risk att arbete o kostnader som hör till försäkringsjobbet, blir debiterade som tillägg för dig, och det kan vara väldigt svårt att dra gränsen korrekt.

Men jag skulle vilja att en entreprenör i förväg redogör för hur de hanterar den gränsdragningen. Den del som är tillägg kan du få ROT för, men jag tror inte att du får ROT för det som ligger som åldersavdrag eller självrisk, och givetvis inte på det som bolaget står för. Så även rent fakturamässigt är det viktigt att delarna redovisas korrekt och tydligt.

När det gäller behörigheter.

Plattsättning/tätskikt bör sättas av en firma som är behöriga, antingen via BKR eller GVK. För BKR, gäller dels att firman skall vara behörig, men även utföraren skall vara behörig för just det fabrikat av tätskikt som används. Utföraren skall ha en legitimation som visar behörigheten. För GVK tror jag att de har liklnande system med behörighet i mer än en "nivå".

VVS skall utföras av en firma som är certifierad av säkert vatten, den enskilde utföraren har legitimation som visar behörigheten.

Observera att dessa behörigheter är inget legalt. Det finns massor med bra hantverkare som inte bryr sig om att skaffa behörighet. och det finns en hel del behöriga som är urusla. Vill du ha behöriga hantverkare, så bör det specas i avtalet.

El, där finns lagkrav. Jag skulle begära att firman du skriver avtal med redovisar i förväg vilka underentreprenörer de tänker använda. Och så tar du in referenser på de olika firmorna, innan du skriver på.

Ladda ned regelverken från BKR eller GVK, säkert vatten osv. Läs på själv. Det är rätt tunna skrifter, och de är lättlästa. Så har du möjlighet att själv hålla koll.

Bortsett från detta, så skulle jag vilja ha en redogörelse i förväg för hur de skall skydda resten av huset från damm och skavanker när material bärs in och rviningsmaterial ut.

• Laddar…
  3. S
    Medlem · Nivå 6
    Stort tack för dina synpunkter. Säkert vatten hade jag glömt.

Rörande försäkringsärendet har vi tre alternativt. 1) Låta försäkringsbolagets utpekade samarbetspartners som gjort kostnadsuppskattningen göra jobbet, 2) Få ett belopp som kan faktureras av annat bolag för det moment som mitt försäkringsbolag täcker och 3) Få ett lägre kontantbelopp som jag gör vad jag vill med men kan aldrig komma med fler anspråk på försäkringsskadan.

Alt. # 1 försvinner direkt då bolaget som anlitats fått urusla betyg på nätet. Så det känns bara dumt.
    Funderar på alterantiv # 2 där bolaget få fakturera försäkringsbolaget för allt de täcker och mig alla tillägg/ändringar/nya lagkrav etc.
    Alt # 3 är ca 25% lägre belopp direkt i handen. Förvisso kan vi då använda ROT hos annat bolag men gillar inte försäkringsbolaget friskrivningsklausul. Ingen har ju ännu rivit det befintliga badrummet och sett omfattningen av fuktskadan (som jag förvisso tror är liten och lokal).

4. H
    Moderator · Nivå 25
    I alternativ 3, så får du ändå inte använda ROT. Även om det kanske lyckas, eftersom upptäcktsrisken är låg. men principen är att du får inte ROT för något som ett försäkringsbolag ersätter för.

5. B
    Medlem · Nivå 19
    Konsumentverket har en checklista och information här: https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-tjanster/anlita-hantverkare/

Använd senaste versionen av Hantverkarformuläret samt fråga om det tillkommer något.

Fastpris när det är företag man inte känner till sen tidigare.

Brukar man bara göra om man misstänker att något är felaktigt utfört och då gör man det så fort som möjligt.

Tänk dock på att falska omdömen förekommer.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Om du går på omdömen på de större "omdömessidorna", så skulle jag vilja påstå att en väldigt stor andel av omdömean där är falska. Läs dem med kritisk blick.

Saker jag reagerar på är när man läser 10 omdömen, och vissa utryck kommer upp i 4 eller 5 av dem. Läs något tiotal omdömen för en firma läs sedan lika många för en annan firma. Du kommer att (ibland) känna att du läser två olika böcker, skrivna av två olika författare. Ibland går det inte att peka på varför man får den känslan.

Det är också givande att titta på tiderna när omdömen är skrivna. Jag har sett firmor som inte fått några omdömen på flera år, sedan plötsligt 5 fantastiska omdömen skrivna samma dag. Ingenting på 3 månader, och så 3 omdömen en dag och 4 nästa dag osv. Blir rätt avslöjande. Och det är väldigt vanligt att det finns ett urdåligt omdöme, någon dag senare kommer det ett översvallande bra omdöme, och några sådana till under en vecka. I de fallen kan det finnas en "ärlig förklaring", firman kanske pekats ut lite felaktigt, hantverkaren raggar upp 5 andra kunder som han vet är jättenöjda, och får dem att skriva.

7. B
    Medlem · Nivå 19
    Fast när man ska skriva ett ärligt omdöme själv så är det väldigt lätt hänt att man först läser andras omdömen och sen återanvänder man uttryck för att man tycker att de passar så bra, så det behöver inte vara falskt bara därför.

• Laddar…
  8. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag läser kanske med lite för stor misstroende ibland.

Ibland när vi undersöker tveksamma inlägg här på forumet, så sökar jag brett efter omdömen om firman det gäller. I de enklare fallen upptäcker man att både byggahusforum ,och flera omdömessidor "spammats" med goda ömdömen samma dag eller vecka. Ofta exakt samma omdöme, men som ibland gäller ett badrum, ibland ett kök osv. Då blir ju modereringen här enkel.

Men ibland tittar jag lite djupare på omdömena på nätet.

9. S
    Medlem · Nivå 6
    Det är synd att de omdömen som figurerar på nätet är så lätt att förfalska. Det borde t ex inte vara möjligt med anonymitet. Det går ju dock inte att skydda sig från att anställda/vänner/släktingar lägger upp falska positiva omdömen. Tyvärr är det ju det enda man som köpare kan gå efter om man inte har någon bekant som rekommenderar någon. Och inte ens då kan man ju vara säker.

10. S
    Medlem · Nivå 6
    Jag noterar när jag tittar runt på olika firmor att det är stor skillnad på garantitider. Vissa erbjuder 2 år, andra 5 eller 6 år. En del garanti + någon form av försäkring. Ett litet bolag eller ett bolag med sämre ekonomi bör man kanske vara försiktig med då man inte vet om de finns kvar i framtiden.

11. Blommar
    Medlem Nivå 1
    TS vilken bra tråd du skapat. Vi ska själva snart totalrenovera ett badrum(dock inget försäkringsärende). Kommer följa tråden med spänning.

• Laddar…
  12. C
    Medlem Nivå 3
    Jag var i en liknande sits för ett par år sedan, fuktskada med delvis ersättning från försäkringsbolaget. Ville helst ha plastmatta på golvet igen men de flesta hantverkare jag hade kontakt med rekommenderade klinker.
    Jag fick offerter från ca 10 olika med ett enormt kostnadsspann! Viktigt för mig var en personlig kontakt med entreprenören vid upphandlingen samt att jag fick vara hemma under arbetet. Den slutliga entreprenören hade jag kollat upp hos GVK, BKR samt www.proff.se
    Jag blev mycket nöjd med resultatet! Hade bra kontakt med entreprenören, underleverantörerna och hantverkarna under reparationen. De städade efter sig varje dag och försökte vara så lite som möjligt "i vägen".
    Försäkringsbolaget ville ha faktura på sin del vilket inte var något problem för entreprenören.
    Rekommenderar gärna Stockholms företaget jag anlitade.

13. Doddlas
    Medlem Nivå 1
    Det är ingen dum idé att ta in en besiktningsman under flera delar av projektet och en väldig trygghet för dig om du inte själv är expert på hur ett badrum ska byggas.
    Vidare vill du ha en tidsangivelse på hur lång tid det kommer ta så entreprenören inte helt plötsligt försvinner på andra uppdrag och låter ditt badrum vänta.
    Det är också bra att avtala om när arbetet ska utföras. När jag gjorde mitt badrum så dök underentreprenören upp en söndag kl 15 och arbetade till 19.

14. B
    Medlem · Nivå 19
    Ett vite per påbörjad försenad vecka är bra att skriva in i Hantverkarformuläret.

• Laddar…
  15. S
    Medlem · Nivå 6
    Badrumsrenoveringen är nu avslutad och det har gått bra. Känns alltid tryggt att se till att betalning sker EFTER att badrummet är klart så att man behåller någon form av påtryckningsmedel. Jag försökte vidare ha så mycket koll jag kunde under alla olika moment själv genom att jobba hemifrån ibland, även om jag är en lekman i sammanhanget.