Byggahus.se
Hej Forumet!

Jag håller på att renovera en byssja/arbetsbod till ett litet enkelt krypin.
Nu har jag tänkt måla byssjan med järnvitreol och läser här på forumet att då ska man ha rostfria bleck för att det inte ska missfärga fönster och bli rostfläckar. Rostfritt är nog lite väl dyrt för mitt enkla budgetprojekt - vad kan jag göra istället?

Någonstans nämndes aluzink bleck. Vad är detta och var köper man dem?

Och vad händer om jag köper vanliga bleck på närmaste byggvaruhus - någon som har bilder för vissa hur det blir? Kan jag köpa vanliga och byta dem oftare istället (så att de inte rostar fast?)
Kan jag på någotvis måla eller behandla vanliga bläck så att effekten inte syns lika mycket?

Kan fläckarna tvättas bort? (såfort järnvitriolen har "fällt" klart)

Någon som har tankar och idéer?

Redigerat:
Du kan troligtvis köra vilka bleck du vill, själv har jag aluzink (en typ av beläggning)
Har inte märkt på några stålgrejer (bleck, spikar, elskåp, hängrännor etc) att järnvitrolen skulle påverka.
Vill du absolut inte ha plåt finns ju aluminium.

vanliga svarta funkar fint. Fönsterna går att tvätta när det fällt ut. Har inte sett några problem heller.

Jaha, vad bra!
Jag har läst runt här på forumet om folk som fått fläckar, men det kanske beror på hur mycket järnvitriol man har i blandningen. Om man tar för mycket efterfäller det.. Har ni inte ens använt någon specialspik?
Låter ju behändigt och bra...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.