Byggahus.se

Vilka fel/brister är en reklamation vid en löpande debitering? Eller bara fler timmars jobb...

1. M
    Medlem · Västra Götaland · 1 362 inlägg

martinradbo

Medlem
    Vid ett fastpris är det oerhört viktigt att noga speca vad som ingår. En svår / omöjlig uppgift javisst. Men om hantverkaren inte gjort det som står så är det en reklamation.

Men hur är det i fallet med arbeten på löpande räkning?
    Ofta kanske bara kund och hantverkare kommit överens om att "sätta golvlister", "bygga ett attefallshus", "installera två element" eller vad som helst annat.

Hantverkaren bör ju jobba snabbt och effektivt, men inte för snabbt så att det slarvas. Ofta får denne i stunden avgöra detta själv, t.ex. hur noga man såga en list, blev den tillräckligt ful /dålig för att göra om den och så vidare.
    Om hantverkaren då gör om det tar det extra tid som denna tar betalt för. Om han struntar i det och kunden klagar så kanske kunden tycker det är en reklamation. Men var går gränsen här?

Jag har ett par exempel:

1. Golvvärme på träbjälklag med instruktion från tillverkaren att skruva gipsskiva ovanpå för att det ska vara godkänt. Gäller att vara noggran som f-n för att inte sätta en skruv i en slang. Men trots allt så händer det. Kanske hade gått att undvika om hantverkaren kollat en tredje gång på alla mått innan han skruvade fast.

2. Elementinstallation. Nya rör m.m. Luftat flera ggr men trots det kommer det ut luft i elementen när hantverkaren åkt hem.

3. Byte träfasad. Kunden klagar på att det är för mycket luft mellan vissa bräder.

4. Sättning av lister inomhus. Kunden klagar på att det kunde vara snyggare och ber att en del ska göras om.

Ja ni fattar. Med mer tid från början så kanske kunden varit nöjd med utförandet från början. Spelar det ngn roll?

En bra kommunikation under jobbets gång är så klart nyckeln. "Hur noga tycker du det är med listningen i hörnen"? "Det tar 10 timmar extra om jag ska göra det 100 % istället för 80 %. "

Några exempel har jag varit med om, några inte. Men det spelar ingen roll. Åsikter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.