Byggahus.se

Vilka elrör ska ligga i gjuten platta vs. dragna i vägg?

1. J
    Medlem Nivå 3
    Hur brukar man resonera kring vilka elrör som ska gjutas in i betongplattan? Förutom ingående matarkabel :p
    Vad dras i vägg vs. vad dras i plattan?

Håller på att projektera ett uthus/garage/verkstad och ska förbereda gjutning av plattan. Hur ska man tänka angående eldragningen? På bifogad ritning är elcentral och rumsindelning. Väggarna kommer byggas i lättbetong (YTONG).

Hur ska jag resonera med eldragningen i plattan?? Oerhört tacksam för feedback ifrån er som gjort detta innan eller sitter på kunskapen :surprised:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Rensad planritning med innerväggar m el.jpg

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Man brukar bara lägga ner dom rör som absolut måste, sedan lägger man det mesta i tak och väggar.

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag skulle bara lägga genomgående rör, dvs i praktiken ofta endast matningen till säkringscentralen och ev andra matningar till friggebodar osv.

Och sen rör som måste läggas i platta, t.ex. el till köksö.

Jag lovar dig att du har tillräckligt mycket att få precis på rätt plats i betongplattan att du är glad att inte ha en massa elrör också.

Men vatten lägger man gärna i plattan, kallvatten under- i gruset, och varmvatten ev i betongen. Men inte kloss mot varandra i vilket fall.
    Åtminstone om det är längre dragningar.

4. F
    Medlem Nivå 8
    Jag hade dragit matningarna eller de flesta av de i plattan så tjänar man lite tid sen när man gör innerväggar/tak mm. Plus att det är enklare att isolera med färre rör.

Bara naja det ordentligt och använda godkända rör och muffar för ingjutning. Ingen biltema slang inte!! PM är det enda rätta isf. Eller Vp rör.

5. E
    Medlem · Nivå 23
    Den tid man tjänar i väggar och tak förlorar man och mer därtill om man drar rören i golven. Inte minst blir det betydlig besvärligare i gjutningen samt att man riskerar att få betongvatten i rören med åtföljande rörstopp.

6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Här i huset ligger ingen el i plattan på bostadshuset.
    Elskåpet utanpå, och centralen alldeles innanför, på andra sidan väggen.
    All el "inomhus" går i tak och ned i väggarna.

Och elen till garage och stall går utvändigt från mätarskåpet och sedan upp innanför väggen i respektive byggnad.
    Och där är allt draget utvändigt enligt reglerna. (Det är väl ett krav i stall i alla fall?)

• Laddar…
  7. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Nu ska jag erkänna att jag har faktiskt aldrig gjort en platta, men jag kan tycka att rör för datakablar och koaxialkablar kan vara väldigt bra att ha i plattan. Då kan man gå fågelvägen jämt och även på uttagen längst bort ha möjlighet att byta kablarna.
    Drar man slang i tak och vägg så går det inte att byta i framtiden i de flesta fall Om det är en längre sträcka.

//Patrik

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Varför skulle det vara enklare att byta under golvet än över taket?
    Begreppet Fågelvägen passar bättre där uppe också. Där nere är det Mullvadsvägen :p

Och man byter nog innertak oftare än man byter betong-grundplatta.

9. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Ska du ha en billyft så lägg ner rören till den i plattan, och ev om det ska ut något till belysningsstolpar, motrovärmaruttag eller likn. Annars, man vinner inget på att lägga rör i plattan istf i väggar och tak, mera jobb med najning osv, de är i vägen, riskerar att skadas och fyllas med betong, väggar måste sättas ut innan gjutning osv.

10. K
    Medlem · Nivå 6
    Jag brukar lägga så mycket jag kan i plattan! Även mellan uttagen.
    Blir det fel eller byggarna gjort slangen platt, skär av slangen och fräs ett spår från taket istället. Går det bra så sparar du x meter fräsning. ( om du nu inte gillar att fräsa)��

11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja vänta lite nu.

Jag missade lite i första inlägget, ser nu att det är lättbetongväggar. :surprised:

Mitt inlägg gällde hus med träregelstomme. Är det Ytong så är det kanske bättre att lägga fler rör i plattan. Jag är lite osäker på vad som är bäst.

12. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Lite hugget som stucket.

13. J
    Medlem Nivå 3
    Tack för all input! Blir nog en "gyllene medelväg" med en del el till ytterväggarna i plattan och resterande i väg/tak.

14. F
    Medlem Nivå 8
    Jag har nog på nuvarande bygget lagt runt en 80 000 m rör och slang. Ett enda rörstopp har vi haft och då kan det ha blivit klämt under ett ventilationsrör. Så att vatten kommer in gör det. Men att betong gör det så att det blir rörstopp då ska man nog lära sig hur man arbetar på ett valv.

15. F
    Medlem Nivå 8
    Man tjänar tid på att lägga det i plattan.
    Är man duktig så kör man med najtång och lär sig "dubbelfattning" eller vad det heter. Då najar man snabbt ihop.
    Är det en större platta så kan man hyra en najomat. Dock är tråden ganska dyr och rör över 25mm brukar vara svåra att naja till.

Det går utmärkt att stripsa fast rör även i plattan.
    Att rören är ivägen i plattan är sällan ett bekymmer. Det beror iofs lite hur tjock plattan man ska ha men även om de ligger överst så att man alltid går på de så håller de för förvånansvärt mycket våld.

Lägg ner 1h på plattan så sparar man nog 2-3 h på samma jobb ovanför plattan istället.