Byggahus.se
S
Godmorgon!

Jag har en fråga till er som genomfört ett stort byggprojekt eller totalrenovering som ställde allt på sin kant och som krävde att ni helt anpassade era liv för att lyckas med projektet.

Vad var det som var helt avgörande för att ni skulle lyckas med ert projekt? Några speciella egenskaper ni har eller andra förutsättningar som var viktiga?

Använde ni er av någon speciell projektplaneringsmodell för att hålla reda på alla steg?

Vore intressant att höra!

Det viktigaste är att alla parter. Dvs du och din sambo är medvetna om att det kommer att tid, mycket tid, någon får dra ett stort lass hemma och att det kommer att ta längre tid än vad du först trodde. Är ni inställda på det så är det lungt.

Skulle rekomendera folk som bygger själva att vara borta mycket på veckodagar och helger men ändå ser till att ha semester ihop.

Vår familj har växa 1.5mån semester ihop men sedan är jag borta mycket på vardagskvällar och helger.

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
S Stigur-Olafur skrev:
till er som genomfört ett stort byggprojekt eller totalrenovering
Många gånger.
Rent personligt så har man större möjligheter att lyckas genom brutal ärlighet mot sig själv. Att känna till sina reaktioner vid stress och att lita på att kunna fortsätta även när det man vill göra rent förnuftsmässigt inte är genomförbart.
Mvh Findus

Vi byggde klart vårt sommarställe utvändigt inkl platta på mark ( 40 kvm) och målning helt själva på 5 veckor. Jag skulle säga god kondition, stresstålighet och extrem arbetsmoral.

Jag upplevde dock att jag blev 10 år äldre på kuppen :)

Förmåga att fatta snabba beslut är nog också en bra egenskap.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Tittar jag i bekantskapskretsen så skulle jag säga att de som lyckas när de gör stora projekt OCH mår bra av det är det där paren jobbar som ett team.

Lite pastiche på det hela men är den ene inte händig så är det den personen som får jaga levernatörer, handla materaíal och projektleda.
Men bäst är det verkligen om båda bygger och gillar renovera. Det är i de lägena det både gått snabbare och varit mindre slitningar i relationen och på individera.

Du kan påverka det mesta med hårt arbete. Men det värsta och det som tar död på mycket är när det är en byggare och en som tittar på och gnälligt ställer krav ”Du looooovade ju att du skulle bygga mig ett hus eller renovera ruinen åt oss!!!”
Om det är en sån sits. Släpt skiten och köp nått färdigt :D

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
D
som andra har skrivit så krävs det verkligen att man arbetar som ett team, min fru har tagit ett lika stort lass där hemma med barnen som jag har gjort i nya huset vi renoverar. svärföräldrar och min mamma har tagit barnen ibland så att vi båda kan vara i huset.

budgetera för vad allt kommer kosta, visst allt går inte att förutse men där är en hel del som man borde kunna räkna fram så att man inte står med ett halvfärdigt hus och inga pengar.

realistisk plan vilket inte är helt enkelt alltid men planen är bra att ha för det ger en bild av hur lång tid det kommer ta, var även beredd på att det kommer ta längre tid och kan du leva med det utan ångest och stress så är allt bra men kan du inte det så är nog inte ett stort renoveringsprojekt något du skall gå in i.

saker och ting händer på vägen men så länge man har det första jag skrev ett team som arbetar tillsammans så klarar man det och i min mening bygger en ännu starkare relation till varandra

Håller med att det viktigaste är att man är helt överens med sin partner att man ska fokusera på projektet. Man får göra uppoffringar. Sen hur man fördelar arbetet är en annan sak.

Nästa viktiga sak är att man ska tycka att det är roligt att jobba med projektet, man måste prioritera det i sitt liv. Är det inte roligt kommer det inte att gå i mål.

Om du inte arbetar professionellt som snickare/byggare har du svårt att göra bra tidsuppskattningar. Därför kommer dina tidsplaner att spricka i början och det kommer att ta tre gånger så lång tid som du tror, kanske ännu mer. Det är enklare om du bygger nytt än om du renoverar. När du renoverar kommer du att stöta på problem eller situationer som du inte räknade med och du kanske måste ägna tid åt problemlösning eller göra omarbetningar som tar en massa tid som du inte räknade med.

Att kunna räkna och projektera är också viktigt för att göra en vettig budget. Ditt eget arbete är gratis men allt annat måste det betalas för. Om projektet är långt och du vet vad du behöver för grejer, det gäller byggmaterial såväl som verktyg och maskiner, kan man hela tiden vara på jakt efter fynd som man vet att man kommer att behöva så småningom.

Man behöver nog veta att man är hyfsat händig innan man börjar. Man lär sig efter vägen men lärkurvan kan vara väldigt olika.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.