Kvalificerad hjälp önskas!
Vi ska bygga en amerikansk veranda. Så långt är vi överens 😅 (Kollat med kommunen om Bygglov så inga kommentarer om det behövs)

Jag har skissat och måtten kommer bli 15 m lång och 3,6 m djup (ut från husvägg)
Kollat i diverse tabeller och läst många trådar om altanbyggande här på Byggahus.se men vad jag än presenterar kontrar sambon med någon fråga som är mer eller mindre berättigad. Förstår att han är orolig för vind, snö och tydligen tusen andra saker när det kommer till bärigheten…
Vänder mig därför till er för att höra era åsikter.
Kommit så långt som till tre rader med plintar (ska vara plintar intill husväggen pga fasaden gick det tydligen inte att utnyttja)

Vilka dimensioner behövs?
15x3,6 m altan (trall 28x120?) 60cc
Tak - plåt, 10 graders lutning. Snözon 2,0
Stolpar - 7 st (mellanrum 3 m, 2,25 m, 2,25 m, 3 m, 2,25 m, 2,25 m)

Vad skulle ni använda för dimensioner till stolpar, reglar taket (cc 120), hammarband, reglar golvet.
Har säkert massor så skriv gärna ALLT jag behöver 🙏🏼

Skulle vilja ha lite bredare stolpar för att det inte ska se klent ut. Sökt men hittar inte så mycket häromkring. Kan man använda 95x95 och ”klä in” stolparna? Eller hur hade ni gjort? Visa gärna bild om ni har.

Tar med en gammal bild på huset för att ni ska få en liten uppfattning. Fel färgsättning men förstukvisten och den lilla altanen idag finns med. Ska rivas. Gamla balkongdörren uppe är ett fönster.
Grunden till altanen kommer vara kvar. Den är ca 40 cm djupare än verandan kommer bli. Vill ha mitt lilla spabad utanför och kanske bygga ihop med altanen. En trapp ned på vänster framkant och badet bredvid? Fortfarande i planeringsstadiet 😁

Tacksam för all hjälp och idéer till detta!

• Vit villa med rött tak och matchande fönsterluckor. Existerande liten veranda och gräsmatta i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Coolman Coolman skrev:
140x120 finns.

[länk]
Hoppas verkligen inte du ska bygga altanen av impregnerat byggtimmer.

K kniv skrev:
Hoppas verkligen inte du ska bygga altanen av impregnerat byggtimmer.
Varför tycker du det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.