Byggahus.se

Viktbelastning övervåning i gammalt hus, vad tål det?

1. M
    Medlem Nivå 8
    Hej alla kunniga,

Det finns många här som har koll på hur man beräknar bärighet i balkar osv och skulle bara vilja ha lite input, har ett gammalt hus från slutet 1700-tal och håller på att renovera badrummet på övervåningen, det har tidigare varit kakel och klinker och golvvärme osv men innan så hade man först plankgolv, sedan 2 lager gips, sen hade man lagt ner en lågbyggande värmeslinga i fixet till klinkern, så det vägde en hel del men nu när jag gör i ordning det tänker jag golvspån, sen flytspackel med slingor sen fix/klinker, så flytspacklet kommer nog väga lite mer än gipsskivorna dom hade innan.
    Till saken hör att jag har bytt ut 2 av balkarna i bjälklaget när jag renoverade köket som ligger under till "nya" fräscha, eller jag fick tag på tillvaratagna kärnvirkesbalkar som man hade plockat ner från Kalmar Slott, så det är stabila saker.

Alla balkar på bilden är ca 20x20cm och alla som ligger mot ytterkant i bild ligger antingen infälld i yttervägg på huset eller på innervägg som också är timrad.

Kan inte tänka mig att det kan bli några problem att klara vikten av ett modernt badrum detta? Eller vad säger ni?
    Det är ju mer än CC 30 på bilden men mellan balkarna är det kottlat upp så mycket det går för att i stort sett ha CC 30 hela vägen (ligger lite infällda spottar i taket i köket som ligger mellan balkarna som fick tas lite hänsyn till osv.)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Bjälklag.jpg

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Det golvet kan du köra en stridsvagn på! En 2,4 m lång bjälke med dessa dimensioner med c/c 1 m klarar en utbredd last på flera ton per meter. 20x20 cm motsvarar en bjälke på 45x330 mm.

• Laddar…