har kollat på nätet och gjort enligt instruktion. Problemet är att plåten i hörnet där jag har vikt upp en kant så åker plåten ut en bit. Så den ligger ej imot regeln vilket kommer bli problem vid montering då den ej kommer passa in hela vägen i skåran. Plåten skjuts med på nått vis när ja böjer in hörnen? Har en falstång när ja gör det. Är ca 10 cm som få sig en törn ni ser luften vid pilen. Tips mottages
Produkter som diskuteras: "falstång"

Falstänger
Falstänger är specialverktyg som används för att forma och böja metall, oftast plåt. De används vanligtvis inom byggindustrin, särskilt vid takläggning och plåtarbeten, för att skapa flikar och kantvikar på plåt.
Läs mer
det säkert fint när du monterar plåten i fönstretVulcan61 skrev:
har kollat på nätet och gjort enligt instruktion. Problemet är att plåten i hörnet där jag har vikt upp en kant så åker plåten ut en bit. Så den ligger ej imot regeln vilket kommer bli problem vid montering då den ej kommer passa in hela vägen i skåran. Plåten skjuts med på nått vis när ja böjer in hörnen? Har en falstång när ja gör det. Är ca 10 cm som få sig en törn ni ser luften vid pilen. Tips mottages
https://www.byggahus.se/forum/threa...eck-daer-foenster-moeter-altandoerren.256395/
montering i fönstret borde vara någon av dessa?
http://www.teknikhandboken.se/handb...vriga-infastningar/fonsterbleck-till-trakarm/
Blir dock ej helt bra i hörnet. Satte dit ett par bleck på samma vis förra året i pvc fönster. Körde med bleck skruv. Det är när man nyper örat och slår in örat det blir spänningar i plåten. Träfönster skulle säkert gått bättre då det finns mer att bita i
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
När du har vikt upp med falstången så blir det ett litet gap mellan uppviket och den delen som ligger mot fönstret. När du viker flärpen stängs gapet på bekostnad av vinkeln mellan stående och liggande delen, den närmar sig 90 grader vilket ger ditt problem. Man får försöka maka in lite material så att det gapet stängs innan man viker flärpen. Brukar göra det med falstången. Svårt att förklara kände jag. Men om blecket inte hade lutat så hade gapet inte uppkommit, då hade flärpen som blir när man viker upp varit platt direkt, det är detta läge man behöver nå innan man viker flärpen. Jaja, hoppas något i detta svammel är begripligt och kan hjälpa dig på rätt spår.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden