Byggahus.se

Vidarekoppla vägguttag

1. F
    Medlem Nivå 1
    Tjena!
    Håller på att utbilda mig till elektriker, läst runt lite på olika sidor om att man inte får installera ett nytt vägguttag utan "tillåtelse".

Detta vägguttaget jag vill vidarekoppla i min kompis lägenhet finns, men det är ett utanpåliggande vägguttag som är kopplat till ett infällt, men det är kopplat på så vis att det dragits en kabel från det utanpåliggande vägguttaget, i den andra änden av kabeln är det en stickpropp. Den som installerat vägguttaget har då valt att vidarekoppla det med hjälp av en vanlig stickpropp. Min kompis tyckte att detta va onödigt då det tog ett uttag. Han ville då ha hjälp med att försöka vidarekoppla genom att koppla in på baksidan av den infällda, får man göra detta? Vi försökte i alla fall, men fick ingen spänning till det utanpåliggande uttaget. Blandade dock så vi tog ena tråden på Fassymbolen och andra tråden på X-symbolen. Är det där vi i så fall gjorde fel?
    Vet inte om ni förstår haha :D Tack på förhand!

Redigerat 8 jan 2015 19:28
  2. Buford
    Husägare Nivå 6
    När det gäller el så bör man inte syssla med något som man inte förstår och behärskar till 100%.
    Har svårt att förstå exakt vad ni gjort och hur ni kopplat. Men det var ett tag sedan jag jobbade som elektriker också.

Men som sagt, se till att ha kunskapen och respekten innan ni gör nåt med elen!!

3. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    X-plinten är en bindplint, den används som en "sockerbit"/ubåt/"wago"/mm

4. F
    Medlem Nivå 1
    Jag va 99.9% säker på det också men läste att det gick att koppla så, därför jag trodde det ändå gick. Men jag har fått det att fungera nu, och det fungerar utmärkt!

5. F
    Medlem Nivå 1
    Tack för hjälpen!:)

6. MugAssMaz
    Självbyggare · Nivå 11
    Du håller på att utbilda dig till elektriker men vet inte vad X-plinten är till för?
    :confused:

7. F
    Medlem Nivå 1
    läser du mitt förra svar så ser du att jag visste men jag blev osäker när det stod olika! :)

8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Men ibland är man bara korkad, eller står och sover eller nåt.
    Alldeles nyligen la jag glatt in en utvidgning ifrån ett uttag på X-plintarna.
    Kontinuitetsmätning av jord såg bra ut men testinstrumentet löste inte ut JFB, först då började jag ana att jag gjort något skumt fel. Ja snabbt var det ju konstaterat att det var spänningslöst och lika snabbt att jag lagt på x-plintarna. :confused:
    Och så var ju ledarna givetvis för kort klippta för att räcka upp till rätta plintarna, damn :mad:
    8 meter dragning ! :(

Jag skarvade på en snutt på x-plintarna istället.

Jaja, jag ville bara skriva att även när "man kan allt" så missar man ändå rejält ibland.

• Laddar…
  9. M
    Medlem · Nivå 11
    Det är inte alls säkert man får lära sig hur vägguttag från olika tillverkare ska kopplas in när man går el-linjen. Det lär man sig under praktiken i bästa fall, annars lär man sig det på fältet. Inget konstigt med det.

10. T
    Medlem · Nivå 10
    Om det var en skyddsjordad installation hoppas jag ni kontinutetsmätte skyddsjorden. Annars kanske ni har ett " fungerande" vägguttag utan ansluten skyddsjord.. Det kan innbära fara.

11. F
    Medlem Nivå 1
    Sant, lärde mig lite om X-plintarna för tre veckorsedan, under praktik. Vi har inte använt uttag med X-plintar i skolan. Endast med 2 L-symboler 2 jordsymboler och två N-symboler. :)

12. F
    Medlem Nivå 1
    Självklart gjorde vi det! Det är vad vår lärare gått igenom med oss väldigt mycket, det är säkerheten! :)

• Laddar…
  13. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Ha, Ha. Vilket bra sätt att dölja ett hemmapul. Den som eventuellt ser detta måste omgående anta att ett stressat och aningen slarvigt proffs varit framme. :)