Byggahus.se
Om min framtida fiberanslutning av någon anledning slutar att fungera, vad händer?

Får jag nedsatt månadskostnad från kabelföretaget?
Får jag nedsatt månadskostnad från tjänsteföretaget?
Kan jag dessutom få ersättning?

Har ni några erfarenheter?

Det brukar sluta att man får sitta gratis i telefonkö och att det i bästa fall kommer ut en tekniker inom ett par dagar och fixar till det.

Några pengar tror jag inte du har att hämta så vidare anslutningen inte ligger nere i veckovis, men det handlar ju om någon eller några hundralappar

C
Avtalen brukar vara utformade så att avbrott skall vara en viss tid för att ersättning skall utgå, och att ersättningen består i att man slipper betala för de dagar som tjänsten inte varit tillgänglig. Enligt min erfarenhet får man också vara beredd på att stångas rejält med kundtjänst för att få ersättning. Inget att räkna med, med andra ord.

Detta är helt olika från företag till företag en del ger inte mer än exakt rabatt på antalet.
Vad som gäller vid avbrott i tjänsten framgår i deras allmänna villkor.

För privatpersoner idag så är priserna så pass pressade att man som sagt var i bästa fall slipper betala för den tid man varit utan fiber. Vill man ha högre ersättning så behöver man alltså ett avtal med högre tillgänglighet, men då kostar det också mer.

D
Börja med att läsa avtalet med din tjänsteleverantör. Där står allt.
Om felet beror på dig får du inget alls oavsett.

DMOL skrev:
Börja med att läsa avtalet med din tjänsteleverantör. Där står allt.
Om felet beror på dig får du inget alls oavsett.
Har ännu inget kontrakt, det kommer inom ett år, förhoppningsvis.

Jag förstår att man man som konsument inte har så mycket att kräva. Om någon gräver av en kabel, hur lätt är det att laga?

Gunnar2 skrev:
Har ännu inget kontrakt, det kommer inom ett år, förhoppningsvis.

Jag förstår att man man som konsument inte har så mycket att kräva. Om någon gräver av en kabel, hur lätt är det att laga?
Hur långt är ett snöre, hur brett är ett bredband, hur stor är skadan?
Allt går att laga men det blir ju besvärligare om det måste grävas upp etc.

Men om någon annan gräver av det så påverkar det inte din tom så där kommer du inte ha något besvär.
Det händer att kablar grävs av men nya dragningar är ofta väldokumenterade.

Gunnar2 skrev:
Det är lätt men kräver lite utrustning. Utgår från att det är din egen anslutningsfiber till fastigheten och då skarvas slang/duct och sedan blåser man i en ny fiber som svetsas vid fiberskåp och i ditt hus.
Tyvärr kan det kostas x000:- beroende vem som gör avgrävning och var. På din egen fastighet blir det i normalfallet en fråga för dig att hantera vem som ska betala.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.