Byggahus.se
Hej!
Fick precis ett FTX-agg installerat i huset, och nu efter första natten kan vi konstatera att det ger ifrån sig ett påtagligt missljud (stomljud, oljud, biljud kärt barn osv). Det låter som att en bil står på tomgång på vinden, svagare men ihållande vibrationer. Kommer ta hit montören igen för kontroll, men tänkte höra med er om ni har några bra tips för att få det riktigt tyst?

Det är monterat enligt bilden idag. Det mest uppenbara jag kan se är att det inte står på den anvisade markskivan utan fyra gummifötter, men finns det ytterligare åtgärder?
2015-11-12 07.42.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stort tack! /Måns

Sådana gummifötter är nog alldeles för styva. Om det ska ta bort vibrationer så behöver det vara mjukt. Att ställa den på en 50 mm isolermatta är nog bättre. Men jag tror att om man ska få bort stomljudet helt o hållet så behöver man hänga aggregatet direkt i takstolarna via gummiband. Men det är nog ett litet pyssel.

• Gilla
JCA
  • Laddar…
jag har mitt på 50mm markmatta, helt knäpptyst, däremot har jag dessutom flexdämpare på alla 4 rör med, för att minimera att koppla vibrationerna vidare i rördragningen. hör knappt ngt alls som sagt.

jag har mitt på 50mm markmatta, helt knäpptyst, däremot har jag dessutom flexdämpare på alla 4 rör med, för att minimera att koppla vibrationerna vidare i rördragningen. hör knappt ngt alls som sagt.
på bilden jag bifogar ser man innen isoleringen kommit på flexdämparna och de vanliga dämparna. även markskivan syns. vent.jpg
Skapa konto

Rätta mig om jag har fel, men ser ut som att du har ett heru aggregat? på mitt måste man kunna öppna lucka HELT för att kunna få ut filterna, är inte dina takstolar ivägen? ser ut som luckan öppnas mot takstolarna. jag valde att ha luckan så den öppnas mot golvet ist. då är det inga problem. mest tips dagen då filterna ska bytas/skakas rena.

Stämmer bra med Heru meckis, lite dum vinkel på bilden men det ska vara tillräcklig distans för att få upp luckan tror jag. Flexdämpare har jag inga (sitter rektangulära dämpare innan och efter) men jag upplever det inte som att kanalerna sprider ljudet, utan det går i stommen. Men det är klart, de skulle ju kunna "hjälpa till".

Upphängning blir nog som en sista utväg, men klart är iaf att markskivan måste dit. Jag gissar ju tjockare desto bättre?
Skulle det hjälpa att "staga upp" golvspånet den ligger på tror ni? Fästa det bättre i reglar osv?

jag hade börjat med markskiva. det står minimi 50mm. man kan alltid ta fler :) problemet är att du inte har flexdämpare så frågan är hur stel rördragningen är? är den upphängd tätt kan det bli problem o höja upp aggregatet utan att rördelarna blir sneda/platta/avslitna

en tanke, tycker att installatören borde göra om detta på garanti, han har ju gjort ett avsteg från tillverkarens rekommendation.eller?

Absolut skall installatören åtgärda då han ej följt installationsanvisningarna. 50mm markisolermatta skall det vara. Den sväljer massor av vibrationer.

Tack för alla råd! Pratade precis med installatören, han lät lite förvånad över att mattan behövdes ("brukar räcka med gummipuckarna") men knusslade inte utan ska komma och åtgärda snarast. Får hoppas mattan gör tillräckligt stor skillnad då bara...

Märklig installatör som blir förvånad... Han har kanske inte läst installationsanvisningarna? där står det ganska klart och tydligt att markisolermatta skall användas. Tror även installationsanvisningen är illustrerad med bild på aggregat och markskiva, konstigt att han missat det. Vad mer har han missat i installationsanvisningarna?

S
Sluta stressa upp TS i onödan, det är en markisolerskiva som saknas, det är inte så att anläggningen kommer rasa i huvudet på han..

Tycker bara inte om "attityden" som installatören verkar gett trådstartaren. Jag vet att jag blir själv riktigt irriterad när man får det bemötandet. "Jahaaa, vad konstigt, det brukar räcka med gummitassarna". Har man betalt för en installation så kan man väl åtminstonde kräva att dom läser och följer installationsanvisningarna? Det är typ 1 A4sida, tar inte lång tid.

Om man köper en ny bil och går till tillverkaren och klagar och får till svar "Jahaa, vad konstigt, det brukar räcka med tre cylindrar i motorn, vi hoppade över ett steg i monteringsbandet." skulle man köpa det?

Nu är det väl lugnt då installatören skulle åtgärda missen så det är nog gott så :)

Hej alla! Dags för en uppdatering här. Installatören var här igår för inspektion och idag för åtgärd. Utgångsläget är ju inte det bästa eftersom allt är monterat och isolerat, och dessutom monterat på ett lite trångt ställe. Hursom, åtgärd som beslutades var isolerskiva under, i motorrum, isolering runt utblås och upphöjning.

Låter i teorin bra, men när jag kom hem och lyssnade så hörde jag direkt att vi inte var klara. Ljudet är dämpat, men långt ifrån borta. Som ni ser på bilderna så kan vi inte hissa upp agget högre än såhär just nu, eftersom konstruktionen är stel och takstolen tar i. Dessutom är isolerskivan delad där metallramen går runt agget, och även lite för tunn. Sen är utblåset (och dämparen där) mycket väl inpackade, men det hjälper nog bara ljudet på vinden egentligen. Upphängningen är förankrad i gummibussningar så där känns det som att vi är på rätt väg. Det här var väl det som kunde göras utan att flytta på alltför mycket, men det räckte som sagt tyvärr inte.

Så, min tanke om lösning, som lekman:
1. Sätt flexdämpare före och efter, vilket väl möjliggöra att:
2. Flytta agget så att det hänger mellan takstolarna, och hissa upp det ytterliggare, vilket möjliggör att:
3. Lägg en korrekt markskiva under.

Vad tror ni om det?

2015-11-17 21.21.39.jpg
Skapa konto
2015-11-17 21.47.01.jpg
Skapa konto

Lite av vitsen med den tunga döda markisolerskivan är ju att när aggregatet står på det så "äts" vibrationer och eventuella missljud upp. Flexdämpare gör ju att vibrationer har svårare att transplanta sig vidare i en styv kanalisation.

Tycker att du skall ligga på installatören ytterliggare. Han skall ju leverera en korrekt utförd installation och enligt installationsanvisningarna skall aggregat installeras på en markisolerskiva med minst 50mm tjocklek. Enligt installationsangivelser skall även aggregatet monteras med fritt utrymme över luckan (479mm Heru130, 380mm Heru100), Där har han oxå "skarvat och skitit i" installationsangivelser verkar det som?

Har du kollat att du har utrymme för att kunna ta ur värmeväxlaren? Och ännu viktigare, har du utrymme att dra ur filtren vid filterbyten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.