Byggahus.se

Vi renoverar helst kök och badrum

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Renovering av kök och badrum står högst i kurs bland säljarna.

Du kan läsa artikeln här: Vi renoverar helst kök och badrum

• Svara
  2. F
    Byggveteran · Nivå 17
    Felet med tankesättet att renoverat kök och bad ökar värdet är ju att säljaren tror att någon annan vill betala lika mycket för ett kök som de själva har gjort. Har man olika smak kan det vara så att man inte får igen en krona av en köksrenovering.

• Svara
  3. G
    Medlem Nivå 7
    Jag kollar regelbundet en massa lägenheter på Hemnet, framförallt kring Stockholms innerstad och närförorter som Aspudden, Midsommarkransen och Hammarbyhöjden. En av de roligaste sakerna är att följa budgivningarna och utifrån det har jag dragit ett par slutsatser som jag känner mig rätt trygg med.

*Nyrenoverade lägenheter som gjorts i ljusa och neutrala material, gärna i stilmässig samklang med när huset är byggt och där orginalgolv och detaljer bevarats resulterar i de högsta priserna.

*Rena renoveringsobjekt, tänk supersunkiga halvmögliga plastmattor i badrum och fula smutsiga väggar fulla av hål samt kök med vitvaror från 1900-kallt. Dessa lägenheter lockar ofta till sig väldigt många spekulanter. En gissning är att folk gillar att sätta sin egen prägel på en ny lägenhet och fäster sig tidigt vid möjligheterna det medför. Antalet spekulanter resulterar därför ofta i orimligt höga slutpriser eftersom det ofta kan handla om 10 budgivare eller fler som är med och budar. Om man räknar in inköpspris+renoveringskostnad blir därför renoveringsobjekten ofta dyrare än toppobjekten.

*Lägenheter som är nyrenoverade "fult" eller renoverades modernt för 3-4 år sedan men utan tanke på att stilen skulle harmonisera med huset är ofta de som är mest svårsålda. Tänk laminatgolv med valnötsimitation eller kök med högblanka luckor i rött eller svart. De här lägenheterna blir oftast billigast, faktiskt ofta billigare än de fallfärdiga renoveringsobjekten. Förmodligen för att folk drar sig för att köpa ett objekt som de tycker kräver en helrenovering, trots att det är relativt nyrenoverat.

Summa summarum, ska man kunna räkna hem en renovering ekonomiskt gäller det att man gör det med stil, annars kan man till och med förlora pengar på det.

Redigerat 31 mar 2015 11:28
    • Svara
  4. F
    Byggveteran · Nivå 17
    Jag håller med dig till 100% i din analys. Den stämmer även väldigt bra i Malmö.

• Svara