Byggahus.se

Vi måste snacka grundfärg. För snickerier invändigt.

1. O
    Medlem · 556 inlägg
    Somliga har nog märkat att jag har varit inne på ämnet i andra trådar. Men det här kräver uppmärksamhet.

Tidigare när jag målat snickerier, nya som gamla, hag jag alltid grundat med en alkydgrund från Flugger:

https://www.flugger.se/färg-spackel-tapet/inomhus/int-hi5c/interior-high-finish-5-classic

Det är en helt fantastisk färg. Den fyller bra och är otroligt lättslipad. Om man har ett utgångsläge med lite grovt slipad yta. Typiskt när man mattat ner gammal färg med 80-papper+lite gamla skador i underlaget. Då är det bara dra ett par svängar med den där Fluggerfärgen och sedan slipa lite lätt med 180-papper så har man en helt perfekt yta.

Nu är den här fluggerprodukten ganska dyr och säljs endast i större volymer. Så jag har testat lite andra produkter. Tex Jotuns spärrgrund(vattenburen). Den går ju högst svårslipad. Sedan har på inrådan testat Beckers Snickerislip (akrylat). Nu hade den endast torkat ett dygn innan jag provade att slipa den. Men även den är ju uppenbarligen svårslipad. Med svårslipad menar jag alltså att pappret kladdar igen direkt. Det blir liksom inget slipdamm. Det skär ihop direkt och kladdar i pappret.

Är de så att detta är en gemensam nämnare för alla vattenburna akrylprodukter. Att de är svårslipade. Jag tycker det märks på ytan också. Den blir liksom inte så där matt, snarare lite så man kan skönja en fetglansig yta. Kanske måste man hitta en alkydgrund för att få den där riktigt slipbara ytan?

Den där fluggerfärgen jag länkat ovan blir väldigt matt. Nästan frasigt matt. Och det dammar fint när den slipas. Även med riktigt fint papper. Inget kladd. Helt torr känsla.

Är det någon som har en bra grundfärg att rekommendera till mig? Jag börjar ledsna på att köpa burkar och provmåla.

2. O
    Medlem · 556 inlägg
    Jahapp. Här kom det inte in så mkt nyttig information. Bättre kan ni :) Jag bumpar tråden.

Är jag helt ensam i hela världen om att renovera gamla listverk? Sådans som varken bär eller brister? Matta ner gammal färg som är som att slipa kåda? Slaska med målartvätt så der rinner längs armarna och via armhålorna ner i kallingarna? Skölja med "rikliga mängder vatten" innomhus? Försöka förvandla slipfåror till dugligt underlag med helt odugliga produkter.

Varför namnger de produkter med "slip" i namnet, som tex Beckers Snickerislip eller Alcro V-slip när det inte går att mellanslipa dessa produkter för fem öre?

Nu har jag även utvärderat Beckers Nondrop, vilket sägs vara samma produkt som Alcro Kraft. Den flöt i alla fall ut bra och fyllde. Efter 12h försökte jag slipa med 120-papper. Det gick inte. Men det kan hända att den ska härda i ngra dygn innan man slipar. Jag får lov att avrapportera senare när jag provat.

3. P
    Medlem · Västerås · 1 093 inlägg

Plutus

Medlem
    Jag tror bristen på svar kan bero på att man upplever att du har bättre koll på grundfärg än många andra, men fortsätt delge oss dina iakttagelser, vi läser och tar till oss(y)

4. G
    Medlem · Västra Götaland · 826 inlägg

gusvo085

Medlem
    Sadolin Snickerigrund V, sen sadolin V super på det. Slutfärgen, inte grund alltså har dock lång torktid, typ 2 veckor innan den är helt hård.

5. O
    Medlem · 556 inlägg
    När man pysslar med billackering så är ju sådana här produkter vardagsmat. Slipbara grundfärger som fyller ut bra.

Mitt typiska problem när jag renoverar listverk är ju att man kan matta ner gammal alkydfärg ganska framgångsrikt om man slipar lätt med lite grövre papper. Men ytan man får då är för grov för ett bra slutresultat enligt mig. Här har ju fluggers High Finish 5 varit en superbra grundfärg som med lätthet fyller ut sliprepor och efter typ en halv dags torktid kan man mellanslipa med 180-papper och får ett underlag som är slätt som en barnrumpa. Småskador som flagningar och småmärken blir man ju också av med. Sedan är det bara att färdigstryka.

6. K
    Medlem · Västra Götaland · 142 inlägg

Karl P

Medlem
    Jag har inget att tillföra utöver det du redan påtalar, Flüggers snickeri-femma är den klart bästa i frågan avseende dagens vanliga inomhusfärger. Men generellt upplever jag det kladdiga när färgen inte härdat ordentligt/tillräckligt.

Har penselmålat säkert 50 liter av fluggern de senaste åren, men har sakta glidit över till Ottossons linoljefärger för samtliga snickerier. Det kräver dock ett annat tålamod..

7. O
    Medlem · 556 inlägg
    Nu har jag målat lite mer med Beckers Nondrop. Den är ganska slipbar om man låter den torka några dagar. Men den har andra uppenbarliga nackdelar. Den är oerhört tixotropisk. Och den torkar snabbt, Trots att det är en alkydfärg så torkar den snabbt. Inte som en vattenburen färg. Problemet med att den torkar snabbt visar sig främst i penseln. Om man ska måla en längre stund så torkar färgen i penseln och förstör penselns egenskaper. Penseln liksom burrar upp sig och blir tovig.

Redan efter ca 15 min är färgen dammtorr.

Flugger verkar ju ha världsherravälde med sin High Finish 5. Ingen annan tillverkare verkar kunna matcha denna superfärg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.