Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

”Vi kommer troligtvis ge avslag på förhandsbesked”

1. PerssonNiklas
    Medlem · 18 inlägg

PerssonNiklas

Medlem
    Just så sa hon, kvinnan på stadsbyggnadskontoret, att vi kommer troligtvis inte få något positivt förhandsbesked. Detta på grund av att den kan vara lämplig som betesmark.

Tomten vi vill köpa är verkligen guld på alla sätt och vis, vi har fått en bra förhandsvärdering, närhet till familj, ute på landet osv.
    Min värld gick under efter detta telefonsamtal!

Hur kan jag bestrida detta?

Tomten är avstyckad sedan tidigt 70-tal och ytterligare en avstyckning på 90-talet, där lantmäteriets beslut säger att det är obebyggd jordbruksmark som inte längre uppfyller sitt ändamål. Grannarna är positiva till att vi bygger (en av grannarna är säljaren!). Marken har inte brukats på år och dar, enbart klippts ner för att inte bli en djungel.
    Den är en lucktomt som ligger mellan två bebyggda fastigheter, varav en utav dessa gränsar till ytterligare två fastigheter (uppfyller kraven för samlad bebyggelse).
    En del av marken, kanske 50kvm (dock liten del av tomtens ~5500kvm) är vattensjukt och står under vatten i princip året om.
    En del av tomten tas upp av infiltrationsbädd för 3 av dom närliggande hushållen, och det ligger en lågspänningskabel tvärs över tomten, dock inte i vägen för vårt tänkta hus.
    Tomten taxeras som ”210 Småhusenhet, tomtmark”
    El, vatten och fiber finns i tomtgränsen, eget avlopp löser vi enkelt.
    Skolbussen stannar 100m bort.

Trots allt detta sa hon ändå att dom kommer med största sannolikhet ge avslag och att det blir upp till politikerna att avgöra vid en omprövning.

Så åter till min fråga, hur ska jag göra för att få genom detta? Vi kommer aldrig hitta en såhär bra tomt igen, det är 100% säkert! Men att gambla bort 25.000kr på något som troligtvis inte kommer gå igenom har vi inte råd med, och det är inget jag kan kräva av säljaren eftersom jag kontaktade honom och bad om att få köpa marken, så han blev säljare först när jag tog kontakt.

2. Mikael_L
    Medlem · 43 969 inlägg
    Det enda sätt du kan bestrida det på är att fortsätta med ansökan om förhandsbeskedet, och sen går avslaget att bestrida.
    Finns inget beslut finns inget att bestrida.

Sen kanske man kan lirka lite nu, och sen välja att avbryta eller gå vidare.

Men jag vill stoppa upp lite här nu. Få koll på en sak först.
    Vad kostar förhandsbeskedet?
    Dvs vilka pengar riskeras vid ev avslag?

För sen skulle jag vilja påstå att damen ifråga absolut inte har alla hästar hemma.
    En avstyckad tomt på 5500 m2 och taxerad med kod 210, att påstå att den inte får bebyggas för att den är bra betesmark ... Tja, det låter som att länsstyrelsen kommer köra över kommunen totalt vid överklagan, de gör ju bara bort sig.

Du har några vägar att gå.
    Dels köra vidare, överklaga till högre instans sen.
    Prata med kontorets chef och be att få en annan handläggare

3. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 516 inlägg
    Och OM nu tomten är en once-in-a-lifetime-chance så omvärdera om 25 000 är för mycket att riskera. Du kommer att ta långt större ekonomiska risker framöver om du ska köpa och bygga där :)

Lycka till med bygget!

4. PerssonNiklas
    Medlem · 18 inlägg

PerssonNiklas

Medlem
    Förhandsbeskedet kostar 15.000, sen blir det någon timtaxa ovanpå detta tydligen, jag bara antar att dom är duktiga på att ta betalt och höftade till med 25.000kr, men 15.000 är fortfarande mycket pengar!

Går överklagan direkt till Länsstyrelsen? Jag trodde den gick till kommunens byggnadsnämnd bara?!

Jag TROR att det är vall som växer där nu, inte den blekaste om avkastningen där, kan det vara av vikt vid en överklagan? För då kan jag även fråga bonden som tar det!

Är nervös för att ringa dit igen och samma person ska svara, ”Hej det är jag igen, kan jag få prata med någon annan än dig??”

Haha ja jag vet, problemet är snarare att det är pengar vi inte har som småbarnsföräldrar Lånelöftet är ju till tomtköp, tror inte vi kan påbörja det för ett lånelöfte.

5. S
    Medlem · 285 inlägg

saltet

Medlem
    Om du har så begränsad ekonomi så bör du fundera över om det är lämpligt att dra igång ett nybyggnadsprojekt.
    Ett muntligt besked ska du bara se som en egen åsikt från en person. Att gå vidare till byggnadsnämnden borde vara en självklarhet. Ring ordföranden i nämnden och ta en dialog för att få den politiska aspekten på nybyggnation i området. Vad säger kommunens översiktsplan för området. Den hittar du på nätet hos kommunen eller ring och be att få den.

6. PerssonNiklas
    Medlem · 18 inlägg

PerssonNiklas

Medlem
    Nja ekonomin är inte så begränsad att vi inte har 15t på kontot. Med tanke på förhandsvärderingen samt vinst från att sälja det nuvarande huset blir bygger absolut inga problem, vi kommer ändå ha mer pengar på kontot efter bygget än innan. Dock är det fortfarande extremt sura pengar.

Tack för tipset om att ringa ordförande i nämnden, det ska jag absolut göra!

ÖP hittade jag på nätet, den är lite luddig eftersom den nämner både att man vill expandera kommunen samtidigt som man vill bevara marker osv.

Hittade ett protokoll från denna nämnd, ca 1år gammal, där en stor yta bördig jordbruksmark i samma samhälle, med negativt förhandsbesked överklagats och fått positivt svar av nämnden, kanske kan jag använda mig av samma motivering trots att denna mark handlade om ett flertal tomter?

7. S
    Medlem · 285 inlägg

saltet

Medlem
    Fint att mitt tips kan hjälpa dig vidare.

8. Mikael_L
    Medlem · 43 969 inlägg
    Alltså som jag ser det så är den viktiga punkten att tomten redan är avstyckad i typ tomtstorlek och fått en taxeringskod för enbostadshus.
    Då har ju redan prövningen gjorts att tomten passar för sitt ändamål.

Och det är ju inte några hektar mark, så jag finner det lite löjeväckande att komma och påstå att den inte får bebyggas för att den skulle passa som betesmark. Särskilt med angränsande bostadstomter.
    Jag tror du att den du pratat med är inkompetent.

9. PerssonNiklas
    Medlem · 18 inlägg

PerssonNiklas

Medlem
    Jag hoppas innerligt att du har rätt! I detta fallet så var det en bebyggd tomt tidigare, men bebyggelsen styckades bort till en egen tomt och därefter fick ”min” tomt ingen ny taxeringskod utan man lät den vara kvar, sen om det var beslutat att det skulle vara så, eller om någon bara missat att ändra har jag ingen aning om.
    Tyvärr är det många i kommunen som får avslag då man vill bevara mark, och hävdar istället att tomterna har fel taxering, eller att man helt enkelt inte tar med alls vad tomten är taxerad som utan går på dess nuvarande egenskaper istället.

Fick lite ny info idag av bonden som slår gräset 1 gång om året, han gör det i princip bara för att det är gratis, annars inte värt besväret för avkastningen, han har så det räcker och blir över från sin egna mark. Han berättade också att det är ganska exakt 40 år sedan marken brukades.
    Han är till åren och kommer snart sluta jobba, sen finns det inga fler bönder i närheten som kan/vill slå gräset eller ens har nytta av det!

10. R
    Självbyggare · Stockholm · 8 439 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Varför söker ni inte bygglov? Förhandsbesked brukar man bara söka vid avstyckning.

Får ni igenom förhandsbesked så måste ni ändå söka bygglov när ni skall bygga.

11. PerssonNiklas
    Medlem · 18 inlägg

PerssonNiklas

Medlem
    Va? Som jag förstått det säker man alltid förhandsbesked när det är utanför detaljplan, stämmer inte det??

12. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 13 068 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Nix, alltid bygglov om tomten finns

• Laddar…
  13. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 12 270 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Ja, bygglov och ett köp villkorat av att bygglovet går igenom går ju helt klart. Nackdelen är ju då att det är en större kostnad som eventuellt ändå är bortkastad.

Den stora fördelen med förhandsbesked är att det är som att känna på badvattnet med fötterna. Kostnaden att dra sig ur är mindre än om man helt ombytt hoppar i och märker att det är kallt…

14. PerssonNiklas
    Medlem · 18 inlägg

PerssonNiklas

Medlem
    ”Ansök om förhandsbesked om du vill bygga utanför detaljplanerat område” heter ett stycke hos Boverket.

15. PerssonNiklas
    Medlem · 18 inlägg

PerssonNiklas

Medlem
    Fantastisk liknelse

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.