28 695 läst · 75 svar
29k läst
75 svar
Vi har byggt nytt hus men det uppkom massa fel såsom krossade avloppsrör och förstoppning medavlopp
Vi har just flyttat in i vårt nyabyggt hus och det uppkom massa fel så som ofärdigmobterat kök och tvättstugan samt målningsfel .men allra viktigaste är avloppen som var förstoppat ledde till övetsvämning i badrummet samt stopp i disken i köket när Centralen undersökte visade sig många skador i rören och de sa att man måste riva.
Entrepenören skälde på markentrepenör och enligt husleverantör att det kan bero på att lastbilarna som täckte marken med sten och makadam trampade på rören vilken jag och min man inte köper det version .
Min fråga är kan det hända?
Kan man åtgärda krossade rören utan att man gräver upp?
Hur mycket kan man tro att det kommer åtgäras 100%?
Vi mår jätte dålug pga att vi inte fått nyckelfärdig hus med många fel även om besiktningsmanen sa att vi håller 150.000kr på de målade ytor fläckiga. Isolering i vinden och fläckor i måbga stöllen fel montering och inte enlugt rittning på tvättstuga massa små fel som finishing är det värsta jag var med om
Behöver svar av proffisionella
Entrepenören skälde på markentrepenör och enligt husleverantör att det kan bero på att lastbilarna som täckte marken med sten och makadam trampade på rören vilken jag och min man inte köper det version .
Vi mår jätte dålug pga att vi inte fått nyckelfärdig hus med många fel även om besiktningsmanen sa att vi håller 150.000kr på de målade ytor fläckiga. Isolering i vinden och fläckor i måbga stöllen fel montering och inte enlugt rittning på tvättstuga massa små fel som finishing är det värsta jag var med om
Är rören "krossade" så måste de bytas ut....alltså grävas upp och bytas ut ..H Huda Alhilou skrev:Vi har just flyttat in i vårt nyabyggt hus och det uppkom massa fel så som ofärdigmobterat kök och tvättstugan samt målningsfel .men allra viktigaste är avloppen som var förstoppat ledde till övetsvämning i badrummet samt stopp i disken i köket när Centralen undersökte visade sig många skador i rören och de sa att man måste riva.
Rören måste grävas upp om de har sådana skador.
Eftersom ni har nyckelfärdigt hus så skall allting åtgärdas till 100%, frågan är dock om er definition av 100% är samma som det ni kommer att få. Men det kommer att lösa sig. Vissa störningar kommer ni att behöva acceptera under åtgärdandet.
Eftersom ni har nyckelfärdigt hus så skall allting åtgärdas till 100%, frågan är dock om er definition av 100% är samma som det ni kommer att få. Men det kommer att lösa sig. Vissa störningar kommer ni att behöva acceptera under åtgärdandet.
är rören filmade, hur vet ni att rören är krossade?
Vid denna typ av olyckor så är det vanlig att det blir sättningar på rören och tilltryckta röra, vilket går att åtgärda.
i övrigt låter det som småfel som ni kan åtgärda själv om entreprenören sätter sig på tvären.
Vid denna typ av olyckor så är det vanlig att det blir sättningar på rören och tilltryckta röra, vilket går att åtgärda.
i övrigt låter det som småfel som ni kan åtgärda själv om entreprenören sätter sig på tvären.
Ja det måste grävas upp och lägga nya rör.
Det som är positivt är att huset är nybyggt så att det finns bra ritningar på var rören går samt att tomten inte har fin uppvuxen trädgård med stora träd och buskar som skulle förstöras.
Det går bra att börja gräva nu.
Ingen tjäle i marken och markentreprenörer har inte heller högsäsong i januari.
Så det kan vara klart på ett par dagar!
Det som är positivt är att huset är nybyggt så att det finns bra ritningar på var rören går samt att tomten inte har fin uppvuxen trädgård med stora träd och buskar som skulle förstöras.
Tack det svaret är lugnandelunnabo skrev:Ja det måste grävas upp och lägga nya rör.
Ja,de är filmadeA Aunty skrev:
Vad menaG Ganescha skrev:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 573 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 573 inlägg
Är avloppsrören under huset krossade så måste dessa bytas.
Men det går att "dammusga" sig in under plattan för att byta dom rör som är trasiga. (jag antar att det är platta på mark").
Men det går att "dammusga" sig in under plattan för att byta dom rör som är trasiga. (jag antar att det är platta på mark").
Har ni köpt tomt och sedan en byggnation av ett hus, nyckelfärdigt. Eller har ni köpt en nybyggt hus som någon annan låtit bygga. Frågan är vilken typ av avtal ni har, köpeavtal med en mäklare eller en köpt byggsats med avtal med husleverantör och entreprenör som uppför det till nyckelfärdigt.
Har ni köpt ett hus av mäklaren har ni undersökningsplikten och då sitter ni i skiten.
Är det första alternativet att ni har en tomt och bygger huset med hjälp av husleverantör och entreprenörer då har ni rätt att påtala fel som inte besiktningsman har sett, vid slutbesiktning, under sex månader, övriga fel som uppstår har leverantör och entreprenör ansvar för att åtgärda.
Är det en seriös besiktningsman borde denne kunna hjälpa er.
Har ni köpt ett hus av mäklaren har ni undersökningsplikten och då sitter ni i skiten.
Är det första alternativet att ni har en tomt och bygger huset med hjälp av husleverantör och entreprenörer då har ni rätt att påtala fel som inte besiktningsman har sett, vid slutbesiktning, under sex månader, övriga fel som uppstår har leverantör och entreprenör ansvar för att åtgärda.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 124 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 124 inlägg
Undersökningsplikten är kraftigt reducerad när man köper nybyggt. Jag är väldigt skeptisk till att en inspektion av avloppet ingår i undersökningsplikten på ett nytt hus.A Anders1st skrev:Har ni köpt tomt och sedan en byggnation av ett hus, nyckelfärdigt. Eller har ni köpt en nybyggt hus som någon annan låtit bygga. Frågan är vilken typ av avtal ni har, köpeavtal med en mäklare eller en köpt byggsats med avtal med husleverantör och entreprenör som uppför det till nyckelfärdigt.