Byggahus.se

Vi häver köp, säljaren vägrar acceptera

1. S
    Byggnadsvårdare Nivå 14
    Ursäkta, men det är väl bara juridiken som är relevant här?

2. M
    Medlem Nivå 1
    Jag tror inte att man i detta fallet behöver fundera så mycket på om titeln besiktningsman är skyddad eller inte, enligt TS inlägg 2018-04-25 klockan 15:00 så gäller följande.
    §16 Besiktningsklausul
    Köparen har rätt att efter köpet låta besikta fastigheten med hjälp av sakkunnig besiktningsman.
    Om köparen efter att ha genomfört en såden besiktning inte önskar stå fast vid köpet, äger köparen rätt att begära köpets återgång.

Begäran om återgång skall framställs skriftligen till säljaren senast den 20180425 varvid erlagd handpenning skall återbäras till köparen utan skadeståndsanspråk från någondera parten.

Så frågan är väl har köparen hävt eller inte hävt köpet skriftligt 2018-04-25?

3. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 19
    Det torde väl framgå redan av trådnamnet att så nog skett...

Men nej, det är faktiskt ändå inte frågan. Frågan är om säljaren på teknikaliteten att ingen besiktning har gjorts kan få någon typ av skadestånd pga. hävningen. Och om detta har vi tvistat i dryga 120 inlägg med den ena teorin fantasifullare än den andra.

4. J
    Medlem Nivå 7
    Varför klagade du då inte direkt när jag klargjorde detta (att jag inte uttalade mig om det juridiska) i mitt allra första inlägg i denna tråd? Inlägg #110 sida 8. Personer som sen diskuterade detta vidare med mig bör då rimligtvis ha haft det icke-juridiska i sitt fokus annars blir det såklart en absurd diskussion. Men jag menar att jag har varit väldig tydlig att jag diskuterat den icke-juridiska aspekten av "sakkunnig besiktningsman".

5. M
    Medlem Nivå 1
    Jag och min sambo var och kollade på ett hus, när vi var där gick vi själva igenom huset ordentligt (vi hade bokat egen visning). Fasaden var av högrisktyp (enskiktstätat) vilket framgick i besiktningsprotokollet men i ena badrummet var det även bomt i klinkret, vilket inte framgick. Vi ville att hon skulle kolla upp det med sin byggare (huset är bara 8 år gammalt) osv men eftersom det var superbråttom skrev vi kontrakt några dagar senare med besiktningsklausul (mer om det nedan).
    Efter att vi skrev kontraktet la vi ner en vecka på att forska i fasaden och ju mer vi lärde oss ju mer kände vi att huset inte var värt det säljaren vill ha, hon var då helt ovillig att sänka priset och därför valde vi att häva köpet innan vi gjorde besiktningen. Då vi redan vet allt vi behöver veta om huset behöver vi inte en besiktningsman som berättar samma sak.

Ja men vad är orsaken till att man vill häva köpet.
    Enstegstätad fasad som anges i besiktningsprotokollet?
    Bom i klinkerplattor?
    Huset är inte värt vad TS budade?
    Det är inga frågor man behöver fantisera om, det är väldigt enkelt har TS skriftligen hävt köpet inom rätt tid och hänvisar TS till fel som inte har funnits med på säljarens besiktning, att hänvisa till kända fel och att man budat för högt räcker inte. Är anledningen bom i klinkerplattor anledningen, som upptäckts av en yrkesman är det inga problem.

6. S
    Byggnadsvårdare Nivå 14
    Besvara min fråga istället för att försöka göra andra ansvariga för dina inlägg.

7. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Ärligt talat kan man betrakta informationsinhämtning om enstegstätade fasader som en slags besiktning. Dessutom står det bara att man får besiktiga och därefter häva om så önskas. Det är inte kopplat till resultatet av besiktningen.

8. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Man behöver inte motivera anledninging till att man vill häva. Det finns inga avtal med den typen av villkor om en mäklare är involverad.

Här ser man väl lite nackdelen med att stressa igenom en försäljning innan ordinarie visning.

9. Fairlane
    Medlem · Nivå 12
    Det spelar ingen som helst roll varför köparen vill häva köpet. Det är helt ok oavsett om anledningen är något som står i säljarens besiktning eller om man tycker man lagt för högt bud. Man behöver inte ens ange ett skäl.

10. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 19
    Att du har fel i sak här har redan påpekats av andra, men, som sagt, det är egentligen inte det tråden (för TS del) handlar om, utan huruvida man faktiskt måste besiktiga något för att hävda rätten att häva köpet enligt besiktningsklausulen.

11. M
    Medlem Nivå 1
    Nja nu gäller ju inte öppetköp/ångerrätt om säljare och köpare har skrivit under ett kontrakt, då måste man följa kontraktet. Ganska enkelt eller hur, och i detta fallet finns det en besiktningsklausul som kan häva köpet inget annat.

12. S
    Byggnadsvårdare Nivå 14
    Försöker du lägga en dimridå kring det faktum att du helt enkelt hade fel? Vi diskuterar det här fallet, och det finns en besiktningsklausul. Andra avtal är ointressanta.

• Laddar…
  13. Fairlane
    Medlem · Nivå 12
    Du får nog läsa klausulen igen. Det står inget om att man måste hitta något nytt så i praktiken är det öppet köp.

14. E
    Medlem Nivå 10
    Ja, det är faktiskt rimligt att det förhåller sig på det viset!

För vad är alternativet? Att vi skall ha en definition för vad en fotograf/chaufför/etc. är? Börjar vi inte närma oss en "skyddad yrkestitel" då?

I verkligheten är man säljare från dag 1 när man jobbar som säljare, man är chaufför från dag 1 om man jobbar som en sådan, osv. I fallet chaufför blir man t.o.m. "yrkeschaufför" om man är anställd som chaufför (också från dag 1). Smaka på den! :)

Men eftersom dessa inte är skyddade yrkestitlar är det helt i sin ordning.

Jag kan utan vare sig moraliska eller juridiska problem starta en enskild firma, göra ett porträttfoto av min granne och sedan kalla mig yrkesfotograf.

Här kan du hitta alla reglerade yrkestitlar i EU:
    http://ec.europa.eu/growth/tools-databases/regprof/index.cfm

(OBS! fotograf finns inte för Sverige)

Redigerat 30 apr 2018 08:17
  15. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jo, det är nog mest trams ändå, i alla fall till 99%.
    Du vill helt enkelt inte acceptera att vi kan använda språk och ord på många sätt.
    Men att det i vissa fall är reglerat i lag.
    Så får t.ex. inte vem som helst kalla sig läkare, veterinär eller psykolog.

Om jag däremot kallar mig besiktningsman eller varmkorvgubbe är det upp till åhöraren/läsaren att värdera vad detta är värt.
    Se för enkelhets skull hur många klåpare inom bygg, som får byxorna neddragna här på forumet, fastän de kallar sig snickare.