Byggahus.se

Vi får inte montera vägghängd WC

1. Q
    Medlem Nivå 1
    Vi gör för tillfälligt en större badrumsrenovering i våran bostadsförening.
    Vår lägenhet är i första etapp av 5. i etapp 1 innefattar det 5 badrum/lägenheter. allt detta ska vara klart på 5 veckor och dom jobbar parallellt med alla badrum samtidigt.

Vi vill då passa på att göra tillval för att förnya ytterligare, vilket har varit okej till viss mån.
    Vi ville ha vägghängd WC stol men detta säger byggfirman starkt nej till.
    Jag förstår inte varför. Tar det så mycket längre tid att montera en vägghängd WC om man bygger ut en låda? Jag förstår att det tar lite tid då det ska kaklas också.
    Jag ville då göra detta själv efter dom är klara men det får jag inte heller då dom har helentreprenad och måste gå igenom besiktningen.

Vad gäller egentligen här, kan dom neka oss pga tidsbrist?
    Dom fixar förövrigt infällda spotlight och golvvärme. jag ser detta som betydligt större arbete...
    Har ni några förslag på hur jag kan göra för att få igenom min önskan.

2. Kattvovven
    Medlem Nivå 13

Iofs kanske det är extra administration att gå utanför "standardtillvalen", men om du är villig att betala, kanske handlar sakerna osv förstår jag inte problemet.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Är det blankt nej, eller handlar det om huruvida ni skall betala extra?

Det skulle kunna vara problem med bärigheten på väggen som den skall monteras mot. Och självklart tar det avsevärt längre tid än att montera en golvstående toa. Att göra det som ett "udda tillval" skulle jag kunna tänka mig kostar 10 - 15 timmar extra. Dvs. det blir väldigt dyrt. Att montera fixturen istället för en standard WC stol tar gissningsvis 1 - 2 timmar extra (plus logistik hanteringen). Sedan skall plattsättaren komma och bygga lådan, tar några timmar. Limmet skall torka. Lådan skall primas tar kanske bara 15 - 30 minuter, men hantverkaren skall dit, torktid, Kakling 1 - 2 timmar, torktid, fogning kanske 30 minuter torktid, ev mjukfogas, torktid. Montering av WC och spolmekanism (rörmockare igen) gissningsvis 2 timmar.

Om man då lägger ihop tiderna plus projekteringstid (någon skall få dit hantverkarna för detta udda tillval i rätt ordning osv). Så blir det en hel del timmar.

Om projektet hade löpt mer i ett kontinuerligt flöde istället för etapper med några badrum åt gången så hade ju de olika hantverkarna ändå varit på plats. Men nu är det stor risk att detta blir något som helt och hållet måste ske efter att allt egentligen är klart, i den etappen.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Om du kan tänka dig att göra det själv (och om väggen duger). Så lärdet bli väldigt mycket billigare (och enklare) om du helt enkelt monterar bort den nya WC stolen och säljer eller slänger den. Och bygg lådan själv. jag gissar att din materilakostnad utöver själva vägghängda fixturen osv, blir typ 2000 eller mindre. Skall det gå som tillval skulle jag gissa på minst 10 000, kanske 15 000 plus materialkostnad för den vägghängda.

5. O
    Bannad · Nivå 15
    Tror det blir svårt å få igenom din vägghängda toalett, med spå mycket extraarbete att det riskerar att förskjuta tidsplanen.
    Du säger att golvvärme är okej? eller är det standard?

6. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Vad har byggfirman för förklaring? Ring och prata med dem och hör vad det för problem som verkligen gör att de säger nej. Ge dig inte utan en förklaring som du förstår - det är ditt badrum som du ska leva med och det är mycket viktigare för dig att du får det som du vill ha det är att allt är praktiskt smidigt för dem.

Är det tidsplanen eller kostnaden så kanske du kan se till att förutsättningarna ändras så att de - eller någon annan - har möjlighet att sätta in en vägg-wc.

7. B
    Medlem Nivå 5
    Det kan vara så att bostadsrättsföreningen äger och ansvarar för VVS-delarna. Det är olika i olika föreningar var gränsen går.
    Därför kan de synpunkter på vad som är tillåtet och inte, speciellt med tanke på försäkringar.

8. Q
    Medlem Nivå 1
    Jo kostnad har såklart en påverkan. Men vi har inte ens kunnat förhandla om detta

9. Q
    Medlem Nivå 1
    Nej det är blankt nej.

Dom har stärkt upp väggen då den var svag innan. Närjag nämnde om det spelade någon roll om vi tog en stort spegelskåp som väger allt mellan 15-25kg gick det bra enligt dom. Så vägens bärighet kan det inte vara.

Tack för hjälpen, det tar mer tid och det krävs att det sker av olika hantverkare flera gånger vilket ökar kostnaden radikalt.

10. Realdoolar
    Medlem Nivå 6

Qber, du får tänka på att väggen även ska bära den som sitter på toaletten. Du kan inte jämföra äpplen och päron. Herrar som väger kring eller en bit över 100 pannor är ju inte direkt någon ovanlighet idag.

11. Q
    Medlem Nivå 1
    Det är sant det du säger. dom får helt enkelt stå upp :)

12. Lolle
    Medlem Nivå 12

Allting är en förhandlingsfråga och min gissning är att i detta fallet finns det ett avtal med tydlig struktur och förmodligen även ev vitesklausul. Då blir det också svårt att göra tilläggsarbeten hos enstaka lägenhetsinnehavare.

I praktiken är ni inte direkt avtalspart utan troligen föreningen. Så för att kunna göra era tillägg måste troligen entreprenören omförhandla hela avtalet med föreningen och få ändrat vitesklausulen.

Vissa ändringar kan de ha kalkylerat med i tiden satt för avtalet men de har uppenbarligen bedömt att era ändringar ej går att säkerställa inom deras tidsplan. Då är det korrekta precis som de gjort, neka arbetet

Redigerat 21 nov 2012 14:12
  13. H
    Moderator · Nivå 25
    Om väggen var svag tidigare så kan det mycket väl vara där skon klämmer (värst). Jag har för mig att jag läst att vägghängda stolar dimensioneras för att man skall kunna sätta 150 kg allra längst ut på framkanten. Om man då tittar på konstruktionen så blir den lasten förstärkt genom vridmoment så att det motsvarar minst det dubbla i monteringsskruvarna.

14. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Jag tror att kinglolle gissar rätt, och är det så så borde situationen gå att lösa med antingen en omförhandling eller ett tiläggsavtal som på något sätt ger firman mera tid att fixa en vägghängd WC åt er. Ring ordföranden och hör vad de säger, om du inte får något vettigt svar av byggfirman. Jag tror inte att det beror på att de är lata eller att de vill jävlas.

• Laddar…
  15. S
    Medlem Nivå 6
    Ja det tar ett par timmar längre då det ska vara en särskild fixtur som ska monteras, rör ska dras i denna fixtur i exakt höjd så det är noga förarbete för VVS:arn. Därpå ska den byggas in och det ordentligt så den sitter tar tid för snickarna. Sedan lite extra tid för plattsättarna för en extra vinkel med tätskikt och kakel.

Eftersom det är en förhandling mellan föreningen och entreprenören så vill de nog inte ha in privatpersoner som försöker fixa och dona då det kan skapa mer problem än hjälp. Inget nedvärderande mot en privatperson alls utan det handlar om många faktorer.

Sedan låter Kingolles förklaring mycket vettig i att det ska omförhandlas vilket jag tror varken entreprenören eller föreningen är intresserade av då detta tar td och att komma överens om en sådan installation som tar ett par timmar extra för ett par olika yrkesgrupper. Pengar, allt handlar om pengar.