Byggahus.se

Vi byter avlopp, gräver ur och renoverar halva källaren

1. F
    Medlem Nivå 8
    Det skulle såklart kunna funka med EPS-betong som isolering och golv. Isolervärdet är sämre än för frigolitskivor, men om man inte har panik för att få max isolering med liten höjd så är det nog OK.
    Jag skulle dock se till att ha ett kapillärbrytande lager under. Helst Inte plast.

Säg att man lägger en decimeter tjockt med makadam eller Lecakulor, på med en fiberduk, gjuta 15 cm EPS-betong, lägga golvvärmekabel och flytspackla. Det borde funka bra.

2. C
    Medlem Nivå 7
    Som ni kanske anat har jag fått lite fart med detta igen, så just nu tänker jag ganska likt hur jag tänkte från början, alltså göra det mesta själv och ordentligt med isolering med 8 cm armerad betong överst. Byggaren har ännu inte återkommit, men det gör mig inte så mkt så länge jag kommer framåt på egen hand.

3. S
    Medlem · Nivå 8
    Bara att kämpa på.
    Kanske inte så roligt, men blir stor skillnad i slutändan. Och pengarna rullar iväg fort om man tar in en firma.

Börjar själv bli klar i duschen nere. Ska bocka lite 12mm kromade rör och måla en dörrkarm. Sen bara fortsätta i tvättstugan.

//AA

4. C
    Medlem Nivå 7
    Jag satte idag dit gumminippeln vid gjutjärnsbrunnen:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190404_101259.jpg

20190404_113858.jpg

Rensade även undan lite massor och framförallt stenar under 110-röret som går fram dit, när jag ändå lyft undan det. Jag har en hel del stenmjöl 0-8 i de två blå plastfaten som skymtas på några av bilderna. Det har jag tänkt lägga under avloppsrören, det packar bra. Jag vill även få det att gå åt, det blev över när vi fixade avloppet utanför. Där använde vi det som skyddsfyllnad runt rören, och sedan bar jag in det i hinkar för att få det undan från garageuppfarten.

Jag satte även dit kopplingar för den andra golvbrunnen:
    20190404_112250.jpg

Jag behöver dock bila lite till bredvid där så att dels själva brunnen får plats, men också så att det går att göra lite fall kring den.

Nästa moment är väga in avloppsrören med rätt fall, men då måste jag först hitta vattenpassen. =)

5. Härryda2015
    Allvetare · Nivå 11
    Den gumminippeln är inte lämplig för ingjutning, men nu vet jag inte om detta är en tillfällig lösning för jag har inte orkat läsa hela tråden...

• Laddar…
  6. C
    Medlem Nivå 7
    På vilket vis är den olämplig för ingjutning?

Jag hade tänkt mig att den skulle gjutas in, men kan såklart byta ut den om jag ser det som nödvändigt.

I denna del av källaren har jag bara tänkt återställa det isolerade betonggolvet. Sedan vet jag inte riktigt hur jag ska göra med spygatten, när/om jag dränerar om denna halvan av källaren.

7. Härryda2015
    Allvetare · Nivå 11
    Dom torkar och spricker efter några år. Är ej heller godkända för ingjutning/dolt montage.

8. C
    Medlem Nivå 7
    Känner mig lite dum, men ändå nöjd.

Jag tittade lite närmare på den andra kopplingen jag beställt tillsammans med gjutjärnsbrunnen. Hade ju ratat den tidigare för att jag tyckte stora änden mer så ut att passa ett 110 mm avloppsrör. Nu såg jag att den skulle gå att använda ändå ner till 98 mm. Mätte utsidan på muffen på inloppet på gjutjärnsbrunnen och det var typ 100 mm över flänsen. Nu är det ju bara just där diametern är så stor och det är därför jag mer varit inne på att montera på insidan istället, men jag gav mig ändå i kast med att montera den istället. Försökte noga se till att slangklämman kom över flänsen.
    20190405_104339.jpg

Jag öste även dit lite stenmjöl 0-8 för att få den på rätt höjd och i våg.

Så dubbelt jobb med detta, men jag har i alla fall lärt mig lite mer om användning av olika gummimuffar. =)

• Laddar…
  9. C
    Medlem Nivå 7
    Den sista bilden kom med av misstag, men det var när jag var halvvägs i ösandet av stenmjöl.

10. C
    Medlem Nivå 7
    Fick lite mer gjort i helgen. Sänkte göra först denna punkt så att fallet blir någon i den utgrävda halvan av källaren. Sedan på med en hel del stenmjöl där för att fixera röret på den höjden:
    20190407_152303.jpg

Tummstocken är en mitt sätt att dokumentera inför att jag ska bila upp på andra sidan.

Även stenmjöl under stammen mot gjutjärbsbrunnen:
    20190407_152246.jpg

Stammen från badrummet en trappa upp lutar för brant, ska förlänga det gråa röret längst ner för att sänka till rätt fall. Men det får bli nån dag när barnen inte är hemma:
    20190407_152327.jpg

• Laddar…
  11. C
    Medlem Nivå 7
    Den där dagen när barnen inte var hemma och jag hade tid och ork samtidigt har inte infunnit sig än. Jag har under tiden, om än inte så många timmar, fortsätt gräva i den andra halvan av källaren. Det hade jag nog redan börjat med i slutet av mars, alltså innan mitt senaste inlägg. Jag använder en enkel krysslaser när jag gräver.

Så här såg det ut i slutet av mars:

20190330_174953.jpg

20190330_174943.jpg

20190330_174929.jpg

Lite av det jag grävt har hamnat över avloppsrören i garaget.
    20190414_102725.jpg

20190414_102714.jpg

En större sten som stack upp för mycket. Nu spräckt och utburen:
    20190421_121717.jpg

Kratern har jag lämnat, för jag tänker dra ett dränrör för radon under isoleringen bland annat där.

Ny stenhög som sen har åkt ut genom fönstret:
    20190525_191209.jpg

Nu ser det ut så här:
    20190525_191224.jpg

En till krater jag sparat.

20190525_191236.jpg

Ännu nyare stenhög, den är kvar att ta hand om:
    20190530_211519.jpg

Jag har också köpt lite mer isolering.

Så mkt hela pkt (tre) cellplast jag kunde få in i bilen:
    20190412_142908.jpg

För att tillfället gavs. Någorlunda tom bil och lite tid, från Jem&Fix.

Hittade 18 m2 isodrän till bra pris på blocket:
    20190530_211440.jpg

Min plan är nu: Ett lager dränskivor 10 cm, ett lager cellplast 10 cm. Jag har de dränskivor jag behöver.

Mer Cellplast kan jag köpa från Jem&Fix med kort varsel om jag inte hittar någon bättre deal innan det. Jem&Fix finns på rimligt avstånd från där jag bor.

• Laddar…
  12. C
    Medlem Nivå 7
    Och så var det åter ett bra tag sedan jag uppdaterade här.

Under juni och juli försökte jag färdigställa för gjutning i det gamla garaget:

20190705_145018.jpg

20190708_123035.jpg

20190713_181843.jpg

20190713_183504.jpg

20190711_103704.jpg

20190713_200950.jpg

Också i juli grävde jag ut det sista och baxade ut de sista stenarna i den källarhalva vi grävt i.
    20190713_190552.jpg

20190711_111133.jpg

Ibland hade man bättre dricka:
    20190713_191451.jpg

Jag grävde också ner en dränslang för eventuellt radonsugande:
    20190718_164424.jpg

20190721_182428.jpg

20190721_182423.jpg

Sedan stod det ganska still tills i början av förra veckan då min far och hans bror kom och hjälpte till ett par dagar. =)

Vi jämnade av den lätta sidan med lekakulor, lade en fiberduk på och sedan riskakor:
    20190916_151042.jpg

20190921_120321.jpg

Vi bytte även avloppet ner från köket och efter att jag sen fixat lite ytterligare ser det nu ut så här där det ska bli badrum/tvättstuga.

20190922_150748.jpg

Det händer grejer!

Redigerat 24 sep 16:20
  13. N
    Medlem Nivå 4
    Bra jobbat.
    Förstår inte riktigt hur du gör för att få bort eventuell radon. Men det lär jag väl få se. ;)

• Laddar…
  14. C
    Medlem Nivå 7
    Förhoppningsvis får du inte det. =) Jag mätte inte innan jag började bila upp, men jag vet att andra i närheten haft höga värden och jag har tänkt att mäta med jordgolv inte är så repressentativt. Tanken är att en fläkt ska kunna skapa, via dränrörens ovansidan, ett undertryck i leca- och riskakslagren. Jag kommer lägga en plast mellan isoleringslagren också för att motverka att radon och fukt letar sig upp, samt för att underlätta för eventuell fläkt att skapa undertrycket. Jag vet inte hur bra det skulle fungera, och hoppas jag slipper installera fläkten, men det var en i sammanhangen lite kostnad och arbetsinsats att jag passade på att lägga dränröret. Inte jag som kommit på detta, tror jag läst om någon annan som gjort ungefär såhär på forumet.

• Laddar…
  15. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    jodå, den radonsaneringen kommer funka fint. Gjorde det för 15 år sedan här...eller nått. Shit vad tiden går.

• Laddar…