Byggahus.se
Jag har reglerat ganska klart i rumsdelen förutom väggen som ska byggas mot badrum/tvättstuga:

20200509_184151.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I morgon kommer en elfirma.

• Gilla
misterhenke och 1 till
  • Laddar…
Elfirman kom och gick. Sen fick de komma tillbaka ett par dagar senare, för tydligen hade de gjort så cirkulatuonspumpens el försvann varpå det blev lite kallt i huset.
De hann inte flytta all el i taket till under plattan, men iaf få upp dosor så att jag skulle kunna börja sätta skivor och slang för spottar i taket i rumsdelen.

I taket på gamla tvättstugan sitter eternitskivor som jag tänker plocka ner. Håller på med att fundera på/skaffa grejer för det. Sedan måste jag regla väggen mellan rummen för att rörmokaren sen ska kunna ändra vattnets dragning från vattenmätaren så att den nya dragningen ligger mestadels i den nya väggen mellan rummen.

Jag har börjat sätta upp osb-skivor:
20200512_221341.jpg
Skapa konto

Jag började med de som jag lade över hålen i golvet när det var halvt bilat. Det är därför den i hörnet är så skitig.

Den kanske besvärligaste fixade jag igår kväll, med hål för fönster och fem dosor plus bara dryga metern bred:
20200513_221305.jpg
Skapa konto

Det är några skivor kvar att sätta, och de två senaste jag sågat till har jag inte skruvat upp, för jag väntar på isolering. Jag isolerar över marknivå plus 20 cm ca.

Jag hade en halv bal isolering i garaget som jag började med, men den är slut nu. Den nya jag köpte är så tunn. Tar det lång tid innan den expanderat efter man släppt ut den ut förpackningen?

• Gilla
Andjul och 1 till
  • Laddar…
Stora eternitskivor i taket:

Om du använder en hovtång för spiken + en skivlyft (om du inte har medhjälpare) så brukar det gå bra att få ner dessa hela eller iaf med minimalt trasiga skivor.

Jo, stora skivor, men spikarna ser svåra ut att få tag på.

Del av taket ifråga:

20200514_160830.jpg
Skapa konto

C Charlieboyen skrev:
Jo, stora skivor, men spikarna ser svåra ut att få tag på.

Del av taket ifråga:

[bild]
Vilket ofog att sätta sån skit i taket... :/

Det var väl som brandsäkring och säkert mkt bra ur den synvinkeln. Det farliga med asbest fattade man väl först senare. De hade ett bykkärl som de värmde genom att elda koks tror jag, därav brandfaran.

Om jag nu inte hade tillräckligt att göra innan så råkade jag beställa hem ett flak för all sten vi samlat på oss efter dränering och källarutgrävning igår:
20200514_131937.jpg
Skapa konto

Lastade på lite grann igår kväll:
20200514_200042.jpg
Skapa konto

Men har mkt mer att lasta:
20200514_200058.jpg
Skapa konto

20200514_200112.jpg
Skapa konto

Bland annat.

• Wow
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Får man fråga vad du får betala för ett flak och hur länge du kan ha det?

Funderar på om jag ska ha hem två flak och lasta direkt i dessa, eller om jag ska tippa schakten från källaren på marken och sedan bara be någon hämta det...

De tog ingen hyra utan bara betalt för fram och tillbakakörning plus eventuell tippavgift sa han jag pratade med. Cirka 2k sa han att det skulle kosta. Kring hur länge jag får ha det så han: Det är ingen panik, vi har andra flak. Men det kan säkert variera i olika delar av landet. Jag sa att jag nog behöver fram till början av nästa vecka om jag ska hinna lasta.

Vi fick en del lastat under fredagen:

Lastbilskärra delvis fylld med stenar mot en bakgrund av träd och byggnader.
Skapa konto

Men det är en hel del kvar.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Den här är oumbärlig för de lite större stenarna: Blå stenbärare med stora hjul tar sig an en tung sten på ett bygge.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Flaket efter dagens insatser:
Lastflak fullt med stora stenar, träplankor framför och träd i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
C Charlieboyen skrev:
Flaket efter dagens insatser:
[bild]
Kommer lastbilen att få upp den där på flaket? Den ser tung ut :oops:

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det har jag dålig koll på. Tänker att de borde sagt något om det inte var så. Jag har ju bett om ett flak som jag kunde lägga en massa sten på, men det här är kanske ovanligt mkt sten för en vanlig villaträdgård. Om någon vet får ni väldigt gärna informera mig om hur det är med detta innan jag kastar ännu mera imorgon.

Det där ser väldigt tungt ut.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.