Byggahus.se
Tycker att det ser ut som att ni har råspont i taket? är det tillval eller något som Trivselhus har som standard nu för tiden?

Det är standard ("råspontlunckor") sedan något år eller två.

Nu är vår första "konflikt" med Trivselhus ett faktum. På grund av att det är svårt att ta sig in med långtradare till vår tomt så blev lösningen en omlastning, cirka 4 km från bygget. Denna kostnad belastar oss som byggherre. Vår säljare hade upplyst oss om att kostnaden skulle landa på cirka 10 000 kronor.

Nu har vi fått fakturan av Trivselhus, som landar på nästan 18 000 kronor. Det känns inte OK, med tanke på tidigare uppgift om pris. Fakturan har dock underlag som uppgår till fakturerad summa.

Vi har meddelat Trivselhus att vi bestrider fakturan. De har noterat detta och ska återkomma efter helgerna. Det blir väldigt intressant att se vad deras respons blir!

Känns som att det kanske kommer större strider än denna. Man skall inte bråka om allt...

Hej,
Jag förstår er frustration, men tyvärr är nog detta i sammanhanget en "liten" sak och summa. ´Har för mig det står ngt i villkoren om omlastning, kostnader som kan tillkomma. Kan nog vara så att säljarna ofta ger en summa i underkant för att hålla modet uppe hos kunden. Samtidigt kan det vara svårt för dem att uppskatta var kostnaden landar. Ibland är det ju så att entreprenörerna tar i och passar på, så jag hoppas ni får rätt och får betala vad det kostar, inte mer.

Jag ska inte försvara vårt ställningstagande, bara förtydliga läget och vårt resonemang lite.

Jag håller med om att man "inte ska bråka om allt", det gör vi inte. Vi bortser från en del "konstigheter" som dyker upp men här fick det vara nog. Att bortse från saker för att det kanske kommer större strider har jag dock svårt att se som ett argument. Vi kommer ju inte dra denna fråga till Tinget, utan påpekar bara orimligheten i att kostnaden avviker så markant från den estimerade, sedan får Trivselhus besluta om de håller med oss eller inte.

Vi har haft frågan "omlastning" uppe på bordet en hel del med Trivselhus och det har varken antytts att det kan bli mycket mer eller att 10 000 kronor är en vag uppskattning utan det har varit tydligt från deras sida att det är den pengen det handlar om.

Förvisso är det i sammanhanget inte en stor kostnad, men det är - som du skriver Evi - frustrerande med en så pass stor avvikelse och det blir ytterligare 8000 kronor som ska adderas till "oförutsedda utgifter". Hade vi fått en prisuppgift på 1000 kronor som blev 1800 kronor så hade jag nog haft synpunkter på det också.

Det här är vårt första husbygge och vi måste förlita oss på att vår säljare, och andra inblandade, som har byggt en massa hus tidigare kan sikta någotlunda rätt på kostnader. Jag ser det lite som att de får betalt för det kunnandet i en totalentreprenad...

Frågan är ju hur riktig är kostnaden 18.000? Hur mycket arbetstid krävs det för att lasta om???

Jag håller med dig Ginnfilt om att man betalar extra för det kunnandet och ansvaret i en totalentreprenad. Så tror man. Jag minns att vi på ett byggmöte (säljare, byggledare, vi) fick en kommentar från byggledaren: "var noga med att kolla fakturan från den markarbetaren, han brukar ta i". Jag minns att jag studsade litet: det var väl inte vår uppgift,..? Fakturan gick ju via husföretaget till oss. Och vad kan vi göra, vi har ju inte kunnandet att avgöra vad rimlig kostnad var? Och varför använde husföretaget en markentreprenör som de trodde fakturerade för mycket? I vårt fall var det så att det tillkom markåtgärder för bygget, vilka inte ingick i husföretagets leverans, och då tog uppenbarligen inte leverantören samma del i att granska kostnaden

I totalen på 18K ingår omlastning och transport á 13K och sedan "väntetid för 4 man + krankostnad" á 5K. Trivselhus underskattade tidsåtgången och tar hela "extrakostnaden", vilken innebär att vi betalar de förstnämnda 13K.

En helt OK lösning och bygget rullar vidare! Följ gärna bygget i bloggen: http://nummeriv.blogspot.se/

Bra! Då har du lite pengar till elräkningen i alla fall :)

Nu är vi inne i en långdragen slutspurt; den 27 mars är dagen för slutbesiktning! Nu är det bara att hålla tummarna och hoppas att tiden räcker till och - viktigast av allt - att resultatet blir riktigt bra!

http://nummeriv.blogspot.se/

ginnfilt skrev:
Nu är vi inne i en långdragen slutspurt; den 27 mars är dagen för slutbesiktning! Nu är det bara att hålla tummarna och hoppas att tiden räcker till och - viktigast av allt - att resultatet blir riktigt bra!

[länk]
Godkänt på slutbesiktningen?

Japp, godkänt; en del mindre anmärkningar. Vi har bott i huset en vecka och det mesta fungerar bra. Det har varit så mycket pyssel (komma i ordning) att bloggen dött av en stund. Ska försöka uppdatera lite inom kort.

Börjar bli tröttsamt att läsa samma inlägg i bloggen dag efter dag :p

Plötsligt händer det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.