Byggahus.se

Vi använder allt mindre el

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Elanvändningen i Sverige minskade 2013 enligt färska siffror från Energimyndigheten.

Du kan läsa artikeln här: Vi använder allt mindre el

2. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Jag använder mer el än tidigare.

3. J
    Medlem · Nivå 11
    Bara som kuriosa på ämnet energiförbrukning.
    Var på besök på ett kraftvärmeverk för ett tag sedan, deras produktion ligger stabil (i utmatad energi) trots hela tiden ökande antal kunder.
    Detta pga mindre energislöseri, byte till bättre fönster osv.
    Kan tänka mig att det är lika i de flesta städer med fjärrvärme.

4. M
    Anonym
    Som vanligt saknas länk till källan. Oproffsigt.

I övrigt kan jag säga att det finns folk som använder el som inte kan mätas centralt. Alla off-grid-system, solcells-anläggningar, elverk, lysen på bilen, ficklampor med köpebatterier, hemmagjorda vindsnurror osv osv. Allt detta är också elanvändning.

Redigerat av moderator 10 dec 2014 14:30
  5. F
    Medlem Nivå 4
    Med tanke på att vi har en politik i landet där vi skickar med pengar till företag som flyttar produktionen till andra länder är det inte så konstigt att det går åt mindre el.

6. T
    Medlem · Nivå 17
    Jag är övertygat om att höjda elpriser fått folk att slösa mindre med el än förut. Det gäller privat men också inom företag. När man gör en s k nightwalk i en fabrik ser man otaliga platser där el slösas som fan. Återbetalningstid för en rörelsesensor t ex på personaltoan har plötsligt krypt ned till ett par år eller mindre.
    Mer folk lär sig att koka under lock eller inte spola under rinnande varmt vatten (ett nedärvt beteende).

7. F
    Medlem · Nivå 9
    Värmepumpar har säkert gjort sitt för att sänka förbrukningen.

Frågan är hur det blir med elbilarna som börjar komma? Kan ju börja öka elanvändningen igen, men det är ju bättre än att köra på olja.

8. M
    Anonym
    Dessutom är all el lika stor ;)