20 437 läst · 44 svar
20k läst
44 svar
Vi är drabbade av en fuskbyggare
Och viktigaste av allt i sammanhanget, det är den som gör affärer med ett aktiebolag som har ansvaret för att kolla upp bolaget.
Om man har en fordran på en fuskbyggare som går i konkurs är sannolikheten i praktiken noll för att man skall blir räddad av aktiekapital, revisorer, styrelseansvar, någon myndighet eller någon annan.
Om man har en fordran på en fuskbyggare som går i konkurs är sannolikheten i praktiken noll för att man skall blir räddad av aktiekapital, revisorer, styrelseansvar, någon myndighet eller någon annan.
Andra har säkert bättre koll. Men det är väl ovanligt att döma till näringsförbud, såvida byggaren inte gjort brottsliga saker, typ förskingrat pengar, tvättar pengar etc. Vad ni två har däremot är ju bara en privat tvist. Du har synpunkter på en tjänst. Staten är inte intresserad och driver inte det, utan det får du göra helt själv. Och byggaren låter inte som någon som bryr sig om ARN tyvärr...K kacklarn skrev:
Fördelen med ARN är att det är lägre kostnad jmfmed en rättslig prövning.S Sir Duke skrev:Andra har säkert bättre koll. Men det är väl ovanligt att döma till näringsförbud, såvida byggaren inte gjort brottsliga saker, typ förskingrat pengar, tvättar pengar etc. Vad ni två har däremot är ju bara en privat tvist. Du har synpunkter på en tjänst. Staten är inte intresserad och driver inte det, utan det får du göra helt själv. Och byggaren låter inte som någon som bryr sig om ARN tyvärr...
Nej, så enkelt är det inte att smita undan! Har man gjort slut på aktiekapitalet, dvs bolagets samtliga tillgångar är mindre än aktiekapitalet, så är man skyldig att upprätta en kontrollbalansräknig. Dessutom blir då styrelsen då automatiskt betalningsansvarig för bolagets alla skulder.E elmont skrev:Det kan ju även vara ett utländskt AB och då är det inte alls säkert att det finns/fans några större summor i bolaget. Och dom 50 000:- behöver man bara "visa upp" vid starten och kan sedan använda i företaget. Tar man då ut pengarna som lön eller handlar upp dom så är dom i princip borta (samt lite mer regler).
Det finns alltså anledning att granska senaste balansräkningen och rapporten från revisorn, om det finns någon sådan.
Vi har redan haft flera möten med snickaren där han gått med på datum för åtgärder och en gång kom han och sonen för att åtgärda men sen tog det stopp igen. Förklaringen var då att "vi bara hittar nya fel" och "att vi inte säger när de gjort något bra".
Detta var i dec... i januari när vi försökte nå honom hade han blockerat våra telnr så då åkte vi hem till honom och konfronterade. Han erkände att han blockerat våra nr och lovade än en gång att komma, den gången för att åtgärda ett fel med att golvvärmen var på full spätta i flera månader... den gången kom han men utan elektrikern som skulle fixa felet.
Vår Snickare heter Johan så inte samma.
Detta var i dec... i januari när vi försökte nå honom hade han blockerat våra telnr så då åkte vi hem till honom och konfronterade. Han erkände att han blockerat våra nr och lovade än en gång att komma, den gången för att åtgärda ett fel med att golvvärmen var på full spätta i flera månader... den gången kom han men utan elektrikern som skulle fixa felet.
Vår Snickare heter Johan så inte samma.
Aktiekapital ahr inget med bolagets värde att göra. Det är Kapitalet som tillförts av ägarna. Lägsta tillåtna är normalt 50000:- elelr 100000:- beroende på när bolaget startades. Sen kane tt bolag själv välja hur högt belopp man vill. Det kan vara etts ätt att visa på stabilitet att man tillfört ett stort aktiekapital. H&M som togs upp ahr i sin boalgsordning skrivit "§ 4 Aktiekapitalet skall vara lägst 72 miljoner kronor och högst 288 miljoner kronor". Så i princip börjar deras problem den dagen de inte ahr mer än 36-144 milj i tillgångar.C cpalm skrev:Nu börjar det blir lite off-topic, men nej här är ni ute och cyklar. Du tror väl inte att t.ex. H&M sitter inne med 30 miljarder i cash?
Om bolagets tillgångar minus skulder understiger hälften av aktiekapitalet är styrelsen bl.a. skyldig att upprätta kontrollbalansräkning, därifrån kan resan vara lång till konkurs/tvångslikvidation. Även om bolagets företrädare har begått allvarliga fel i bolagets förvaltning finns det i princip aldrig något där att hämta för bolagets fordringsägare.
Kolla alltid ett bolags ekonomi innan ni på något sätt sätter er i en position där ni riskerar att bli beroende av bolagets betalningsförmåga.
Precis som skrivits här är man skyldig att upprätta en kontroll balansräkning om mer än 50% förbukats. Observera att värdet kan vara andra tillgångar än likvida medel. Ett bolag kan ha noll på kontot men ändå ha tillgångar. Detta gör det lite svårt att utmäta vid en konkurs då fordringsägarna inte vill ha dewaltverktyg som betalning.
När jag bad om offert och accepterade den jag fick hade företaget en bra balansräkning men de gjorde stora avskrivningar så nu ligger där endast 65 tkr inkl 50tkr aktiekapital. Dvs, går nog att konstatera att det inte finns mycket att hämta i form av en stämning om det inte är så att de haft många andra vinstbringande kunder under 2018. Har fortfarande inte sett RR/BR för 2018 så det kan ju gå hur som hellst.
Så, tillbaka till min fråga. Vad kan man göra mer?
ARN är ett alt
anmäla till Fuskbyggarna ett annat men troligen mindre möjlighet att få komma med än att stämma och få ersättning.
Någon föreslog att jag ska sälja fodringarna vilket jag gillar (och skrattar åt)!!
Om jag inte får ersättning för alla nödvändiga åtgärder så vill jag åtminstone se till att han inte kan fortsätta sin verksamhet. Givetvis lagligt. Men hur?
Så, tillbaka till min fråga. Vad kan man göra mer?
ARN är ett alt
anmäla till Fuskbyggarna ett annat men troligen mindre möjlighet att få komma med än att stämma och få ersättning.
Någon föreslog att jag ska sälja fodringarna vilket jag gillar (och skrattar åt)!!
Om jag inte får ersättning för alla nödvändiga åtgärder så vill jag åtminstone se till att han inte kan fortsätta sin verksamhet. Givetvis lagligt. Men hur?
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Som du skriver så låter det som att det inte kommer att finnas några pengar att betala ett skadestånd med om du försöker driva in pengar, risk att du går minus även om du vinner målet. Men det kanske är värt att diskutera med någon juridiskt kunnig.
Om målet är att sätta P för honom som byggare, så är det mes effektiva troligen att hänga ut firman på olika webbsidor, ex. här på byggahus. Och sedan uppdatera allteftersom han startar nya bolag. Företagsnamn kan man publicera, men inte personnamn.
Om målet är att sätta P för honom som byggare, så är det mes effektiva troligen att hänga ut firman på olika webbsidor, ex. här på byggahus. Och sedan uppdatera allteftersom han startar nya bolag. Företagsnamn kan man publicera, men inte personnamn.
Jo det är det jag lutar åt. Det jag funderar på är hur mycket man kan nämna personen bakom bolaget? Tex att han sitter i styrelsen i andra bolag (dvs fakta)?H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Jo, sådana fakta kan man ta upp, men inte namnet. Sedan, inte för att jag vet om det spelar någon roll så skulle jag nog personligen lägga upp det med företagen i fokus. Alltså bolagen X, Y och Z har delvis samma personer i ledningen. Istället för att säga PP sitter i styrelsen i bolag X, Y, Z.