Jag har en LVVP med vattenburen golvvärme i första och andra plan. Under huset har vi en inredd källare där ngt behöver göras åt uppvärmningen. Idag värms(?) den med en gammal LLVP från -08, den är alltså uttjänt. Där finns även tre stora elradiatorer på 3000W styck, en i resp rum. Källaren är på ca 45-50m2 och är isolerad i golv, väggar(inte så tjockt) och tak. Här vill jag gärna ha minst 15 grader och jag har några alternativ:

1. Byta LLVP och stänga av elementen helt?
2. Bara köra elradiatorerna?
3. Montera vattenburna radiatorer? dock låg framledningstemp eftersom inställd för golvvärme. Alt monter med shunt och höja systemframledningen så den passar radiatorer.
4. Montera vattenburen golvvärme, dock störst investering och mest jobb (gör det själv). Osäker på tjockleken i golvisoleringen men vet att den tilläggsisolerades för 15år sedan.

vad hade ni valt?
 
Vid lämpligt tillfälle skulle jag bytt till en ny LLVP med steglös inställning 10°-30° och sätta den på 15°. Elradiatorerna skulle jag låta stå på 10° som backup om det blir extremt kallt eller fel på LLVP.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
5e alternativ: som jag egentligen är mest intresserad av, är att koppla på vattenradiatorer direkt. Ja, låg framledningstemp på ~35 grader, men kan installera flera element om det behövs. Någon som vet hur man räknar på effekten här, hur stor yta vattenradiatorer/fläktkonventorer behövs för att motsvara elradiatorerna? Kan också tillägga att jag inte vet effektbehovet utan baserar det på nuvarande elradiatorer 3x3000W.

bor i tempzon 4, vid havet i Göteborg.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vid lämpligt tillfälle skulle jag bytt till en ny LLVP med steglös inställning 10°-30° och sätta den på 15°. Elradiatorerna skulle jag låta stå på 10° som backup om det blir extremt kallt eller fel på LLVP.
tack, skrev precis om ytterligare ett alternativ. Då skulle jag såklart kunna ha kvar elradiatorerna som backup också om det inte räcker.
 
El-radiatorer på 3×3000 W är oerhört mycket. Undrar om husets huvudsäkringar håller? Undrar också varför de sattes upp? Man man räkna schablon 70 W/m² så 50 m² blir totalt 3500 W för alla rum med mycket god marginal.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
El-radiatorer på 3×3000 W är oerhört mycket. Undrar om husets huvudsäkringar håller? Undrar också varför de sattes upp? Man man räkna schablon 70 W/m² så 50 m² blir totalt 3500 W för alla rum med mycket god marginal.
ok, jag ska dubbelkolla dem när jag kommer hem. Kan vara att jag minns fel effekt.

men oavsett, ngn som tror på lösning med vattenradiatorer med samma framledningstemp som för golvvärme? Spelar egentligen ingen roll om vi behöver en större yta radiatorer. Värmen är i princip bara för att det ska vara varmförråd eller om gäster kommer på besök någon natt. Tänk 70-talshus gillestuga.
 
J Josth skrev:
El-radiatorer på 3×3000 W är oerhört mycket. Undrar om husets huvudsäkringar håller? Undrar också varför de sattes upp? Man man räkna schablon 70 W/m² så 50 m² blir totalt 3500 W för alla rum med mycket god marginal.
ursprungligen uppvärmt med enbart elradiatorer så huvudsäkringen är på 3x25.
 
J Josth skrev:
El-radiatorer på 3×3000 W är oerhört mycket. Undrar om husets huvudsäkringar håller? Undrar också varför de sattes upp? Man man räkna schablon 70 W/m² så 50 m² blir totalt 3500 W för alla rum med mycket god marginal.
Nu har jag kollar. Det var fel, det är tre radiatorer a 1000W styck. Verkar stämma ganska bra överens med tumregeln om ca 70-75 W/m2 (75Wx40m2=3000W). På Purmo’s hemsida verkar en bra funktion finnas där man kan ställa in framledning och retur osv. Och få fram vilka modeller som kan passa.

Ser att de som jag borde sikta på för att få liknande effekt (1000W/st) ligger runt 8-9000kr/st. Någon som vet om man kan ta ”vilka som helst” begagnat och istället sätta kanske totalt 6st?påverkas systemet och golvvärmen av det på något? Enda jag kommer på är ju att beroende på flödet genom dem så kan returen bli lägre in i pannan vilket kanske kan ge en skev bild av hur golvvärmen funkar? Uttag för ev element i källaren är precis vid framl./retur-kopplingarna på LVVP. Den styrs också av utetemp samt innetemp (1a vån).
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Köp fläktkonverktorer istället för radiatorer.
Fläkten gör att du får ut värmen bättre trots färre radiatorer och lägre framledningstemp.
 
E EyEr0n skrev:
Köp fläktkonverktorer istället för radiatorer.
Fläkten gör att du får ut värmen bättre trots färre radiatorer och lägre framledningstemp.
tack för tipset, men hur jämför man en fläktkonvektor med konventionell radiator? De få jag hittade kostade en del. Jag har FTX även i källaren så det är bra rotation på den, vilket om jag förstår rätt är en av de större fördelarna med fläktkonvektor? Sedan läste jag ngt om att den samlar kondens och den är ju rörlig med elmotor vilket känns som en större risk och jobb vad gäller underhåll.
 
Främsta fördelen med en fläktkonvektor framför element är att den ger en högre effekt utan att vara så stor. Om du använder den för kyla samlas det kondens i den. Använder du den till värme så blir det ingen kondens. Effekten på element vid given framledningstemperatur och flöde beror främst på storleken. Så är de bara tillräckligt stora kan de ge tillräcklig värme med samma temperatur som golvvärmen vill ha. Varför man inte så ofta gör så är just för att de blir så stora.
 
Om jag har en framledningstemp på 35 grader, källaren är ca 40m2 fördelat på 3 ungefär lika stora rum i fil, där innedelen för LVVP’n står i ett (avger väl lite värme?), vad ska jag då ha för fläktkonvektorer? Om jag idag har 3st 1000W elradiator fördelat i de 3 rummen? Behövs det då även 3st fläktkonvektorer? Med tanke på att de efter en snabbkoll verkar ändå kosta en del?
 
Angående LLVP för källaruppvärmning vill jag fråga Josth och andra experter vilken LLVP som är verkligt effektiv för uppvärmning av källare till 10-12 grader. En Olima från Jula kanske får problem med avfrostningen till exempel. Värmeflyttning i källaren kan man fixa med fläktar.
 
Vill man ha 10° - 12° gäller det att välja en modell med steglös temperaturinställning 10° - 30°. Har sett modeller med det från Daikin, Mitsubishi, Panasonic och Toshiba har modeller med 5° - 13°. Välj gärna en modell med stor innerdel som kan skyffla mycket luft runt om i källaren. Sedan kan det också bero på var man bor hur låga temperaturer värmepumpen måste klara. De senaste toppmodellerna har fina prestanda även vid -25°.
 
Har nu kollat lite mer på fläktkonvektorer och jämför med vanliga vattenraddar. Det verkar som många förordar fläktkonvektorn pga att de sprider värmen bättre. Men jag har FTX i de tre rummen, med två utsug och mittenrummet med intblås, så det borde vara hyfsat bra cirkulation på luften och därmed också värmen, även med radiatorer. Vad tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.