Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vettiga inspektionskameror

1. C
    Medlem · 12 651 inlägg
    Skulle behöva en inspektionskamera för att komma åt att titta i oåtkomliga utrymmen, avloppsrör och inte minst, i skorstenskanaler.
    Det har ju under många år funnits hur mycket kinaskräp som helst på detta område, och nu finns det ju även en hel del mer eller mindre kända märkeskameror till relativt konsumentvänliga priser. Har dock haft svårt att hitta några vettiga recensioner som verkligen ger en uppfattning om kameran är något att ha. Eller rättare sagt, av de recensioner jag hittar framgår att kvaliteten är mycket nära gränsen till oanvändbart. Extremt långtifrån kvaliteten på en proffskamera.

Är det någon som har erfarenhet av någon sådan kamera som faktiskt är bra? Alltså bra bildkvalitet, upplösning, skärpedjup, belysning, osv. Tycker att kvaliteten borde ha utvecklats med tiden och åtminstone närmat sig proffskamerorna lite grand?

Exempel på kameror jag tittat lite på är Extech, Ridgid, Teslong. Har även tittat lite på Bosh, Dewalt, Milwaukee osv. men de verkar vara så mycket bättre än kinagrejorna.

2. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 2 036 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Jag köpte för ett par år sedan en 15m lång inspektionskamera från Kina, priset speglade kvaliteten. Den fungerade men var för ljussvag för att se ordentligt i ett 50mm avloppsrör.

På jobbet har vi en bosch gic 120c med styv kabel som är 120cm lång. Den har fungerat bra till ventilationskanaler och liknande. Möjlighet till inspelning på usb och bilden hamnar automatiskt på rätt håll när man vinklar kameran. Det tråkiga med den är att man bara kommer in 1m, men det beror såklart på vad man har för behov. Helt ok bild!

Själv har jag varit på jakt efter en rörålskamera med en räckvidd på 10-15m och 10-20mm i diameter i en rimlig prisklass. Från jobbet har jag lånat hem och filmat med en 40mm rörålskamera, den gå med nöd och näppe in ett 50mm elrör. Men det är lite andra pengar, vi betalade runt 90 000 för den för ett par år sedan.

• Laddar…
  3. T
    Självbyggare · Skåne · 2 928 inlägg

tompaah7503

Självbyggare
    Har köpt den som Biltema säljer, 5m USB-kamera som är vattentät. Ingen vidare bild men den har faktiskt hjälpt mig att hitta och mäta upp stopp i avloppet samt filma rökgångar. Så den har gjort precis det som jag skulle ha den till.
    Har även kört in den i håligheter i väggar för att se vad som döljer sig bakom ytskikt.

• Laddar…
  4. T

tompaah7503

Självbyggare
  5. C
    Medlem · 12 651 inlägg
    Tror det sammanfattar rätt bra vad jag också är ute efter. Storleken är förstås inget självändamål, men i den storleken finns det iallafall goda möjligheter att pressa in en riktigt bra kamera och belysning och jag har inget krav på att kameran måste vara mindre än så. Skulle nog även klara mig med 5 meter, men kortare än så blir alltför begränsat.

Biltemakameran är väl ett typexempel på det jag kallade kinaskräp. Till det priset är den nog förvisso synnerligen prisvärd, men om den håller samma bildkvalitet som de exempel man kan se på t.ex. YouTube så behöver jag något mycket bättre. Dock gärna med motsvarande pris/prestanda. :) Tror nog också att jag är ute efter en kamera med inbyggd "tv" med inspelning till minneskort så man inte behöver släpa upp datorn på taket.

6. C
    Medlem · 12 651 inlägg
    Något nytt här?
    Ser att bl.a. Teslong släppt autofokus-kameror som spontant ser ut att vara ett rejält snäpp uppåt i bildkvalitet(?)

7. M
    Renoverare · Norrköping · 1 172 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    Köpte just denna
    https://www.amazon.com/Endoscope-Borescope-LIMINK-Waterproof-Inspection/dp/B08SCL78X3/

min prioritering var att den skulle vara 15m lång & ha 5MP.
    Sen kommer jag att sätta fast den på en 15m rensspiral så man lätt kan föra ned den i avloppet.
    Det man ska komma ihåg då man kollar avlopp med en sånhär kamera är att
    1) Kör inte ned den då du har stopp. Även om den kanske tål vattnet kommer du inte att se ett skit, just pga skiten i vattnet ;) Lös proppen först.
    2) Då proppen är borta använder man den till att kolla orsaken till att det blev propp. Det kan ju vara allt från leksaker ungarna spolat ned till att det är hål/brott i ett rör till att rötter har växt in i röret.

om man går ned till 10m finns det en hel del billiga boroskop (fast sök på endoscope då de felaktigt kallar boroskopen för endoskop )

PS även en 5m variant kan vara väldigt begränsande vid just koll av avlopp

8. C
    Medlem · 12 651 inlägg
    Härligt, då ser vi fram mot en recension när du hunnit testa den!

• Laddar…
  9. T

tompaah7503

Självbyggare
    Visst ser man även om det är stopp men man får ha lite annan taktik. Jag surrade fast min kamera i högtryckstvättens rensslang som åt sig in i röret med god fart, samtidigt får man rent vatten runtom kameran. När det tar stopp, bara fortsätt spola så man får gott om rent vatten på stoppstället. Vänta en kvart till alla partiklar har lagt sig och sen kan man se rätt klart vad det är i röret.

• Laddar…
  10. M

MrDizzy

Renoverare
    Fick boroskopet/endoskopet för nån månad sen, har inte använt det förens nu
    Testade givetvis lite just då man fick hem den. Har inte orkat ta tag i att kolla avloppet efter då det just nu fungerar.

Köpt en Ackumulatortank och kollade på insidan den nu innan jag satt ack-tanken i drift.
    Detta för att verifiera att rören på insidan (för sol-värmare och förvärme av varmvatten) går till de hål som är enl ritning . Det är totalt sett en 19-20st hål i just min ack-tank
    Allt var som enl ritningen, men har man en pryl som man kan leka med för att kolla måste man ju göra det :)

Konstaterande:
    1) 15m varianten blir lite jobbig att hantera för annat än koll av avloppet/ventilation.
    2) Mer upplösning hade varit trevligt så man behöver 2st ... en 15m för avlopp & ventilation och en som bara är 1m till 2m för alla andra jobb som inte kräver längd. Och för den korta varianten köp med så hög upplösning det går, gärna med "split vision"/dual camera.

Fungerade fint, men som sagt lite jobbigt att hantera rullen på 15m för att vrida kameran rätt så man ser det man är ute efter.

11. M

MrDizzy

Renoverare
    Här en är video då jag kollar av Ack-tanken lite.
    Det blir suddigt om man inte är stilla med kamerahuvudet
    .
    Logga in för att se filmer.

12. M
    Medlem · Västra Götaland · 3 071 inlägg

Marcussjogren

Medlem
    Kul med en film! En sak som du inte listat och som jag blev riktigt besviken över när jag köpte mitt boroskop var vidvinkeln. Min är helt värdelös och åker man i ett 100mm avloppsrör så fattar man knappt vad som är upp eller ner. Hittar man ett fel så måste man vara en bit ifrån för att se och då är upplösningen lite för dålig.

Men din kamera verkar ju riktigt bra sett till priset!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.