Vi har ett hus som är förberett för ett badrum till. Golvet har klinker och tätskikt med duk på väggarna. Sedan har vi målat väggarna. Detta gjordes för 15 år sedan. Nu vill vi indreda badrummet och plattsättaren säger att det inte går att kakla på målad yta. När det blir fuktigt så kommer färgen att lossna och plattorna släppa. Vad kan vi göra? Vill ju inte riva upp tätskiktet… Någon plattsättare där ute som har tips?

• Ett tomt hörnrum med vita kablar, portabel AC-enhet och en täckt staty.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Är ens väggarnas konstruktion tillräckligt stabil för att klara vikten från kaklet utan att röra sig?
Jag tror man brukar regla tätare när det ska vara klinker än när det ska vara målat eller våtrumstapet.

Vad är det för fel på målade väggar?

Vet du vad det är för sorts duk och har man följt ett godkänt målat system?
Det finns godkända system med olika sorters duk och en del tål att vara i duschen men inte andra.

Kan också vara bra att höra med försäkringsbolaget vad åldersavdraget är för målade system. För våtrumstapet brukar det vara 20 år och 25-30 år för modern tätskiktsfolie som man använder bakom kakel och under klinker numera. Det ger ju en hint om badrumsväggarna (tätskiktet) behöver göras om för att inte börja läcka inom några år.

Tack för svar! Ja, det är reglat tätt, men tyvärr vet vi inget om duken. Menar du att försäkringsbolaget skulle täcka en del av kostnaden för det inte var korrekt gjort?

BirgitS
Jag pratade om situationen att det blir en vattenskada. Det finns väl inget idag som säger att det inte är korrekt gjort enligt dåtidens branschregler, men dessa har förbättrats under åren som gått för att få ner antalet vattenskador..

BirgitS BirgitS skrev:
Jag pratade om situationen att det blir en vattenskada. Det finns väl inget idag som säger att det inte är korrekt gjort enligt dåtidens branschregler, men dessa har förbättrats under åren som gått för att få ner antalet vattenskador..
Ok, jag förstår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.