Byggahus.se
Hej,
dags för mej att uppgradera maskinparken från diverse blå Bosch skruvdragare med dåliga batterier, borrhammare meec från Jula, makita cirkelsåg med nätsladd och en trasig billig vinkelslip.
Har fastnat för det här paketet från Makita som har allt jag vill ha

https://www.bauhaus.se/kombokit-5st-maskiner-3x5-0-ah-dlx5032t-tygvaska

Men så ser jag att skruvdragaren samt slagskruvdragaren inte har borstlösa motorer. Ska jag lägga ut nästan 10 000 kr för ett paket så borde jag välja ett med bortslösa motorer? Eller vad tycker ni?

H Husbyggare1000 skrev:
Hej,
dags för mej att uppgradera maskinparken från diverse blå Bosch skruvdragare med dåliga batterier, borrhammare meec från Jula, makita cirkelsåg med nätsladd och en trasig billig vinkelslip.

[länk]

Men så ser jag att skruvdragaren samt slagskruvdragaren inte har borstlösa motorer. Ska jag lägga ut nästan 10 000 kr för ett paket så borde jag välja ett med bortslösa motorer? Eller vad tycker ni?
Varför välja ett paket, särskilt när det inte innehåller det du vill ha?

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Bra fråga, jag satt å räknade på vad laddare å tre 18 v batterier skulle kosta till Makitas borrhammare. Det var inte så många tusenlappar i skillnad mot paketet.

H Husbyggare1000 skrev:
Bra fråga, jag satt å räknade på vad laddare å tre 18 v batterier skulle kosta till Makitas borrhammare. Det var inte så många tusenlappar i skillnad mot paketet.
det är så gott alltid med några produkter de vill bli av med i paketen. det enda paket jag köpt har varit batterier och laddare med systainer, som jag sen bytte insats till.. annars löst. då har jag fått allt jag velat

• Gilla
Husbyggare1000
  • Laddar…
H Husbyggare1000 skrev:
Hej,

[länk]

Var ser du att det inte är kolborstfritt?
Båda dragarna ska vara det...

• Gilla
Husbyggare1000
  • Laddar…
I Ickedickedoa skrev:
Var ser du att det inte är kolborstfritt?
Båda dragarna ska vara det...
På alla andra Makitas dragare står det kolborstfri motor förutom på dessa två som ingår i paketet.

Rickard.
H Husbyggare1000 skrev:
På alla andra Makitas dragare står det kolborstfri motor förutom på dessa två som ingår i paketet.
Det står BL (brushless) på makitas kolborstfria verktyg och trots att bilden var så otroligt dålig så tycker jag mig kunna tyda det på skruvdragarna.

• Gilla
Husbyggare1000
  • Laddar…
H Husbyggare1000 skrev:
Hej,

[länk]
Vad är det för batterier du haft problem med?

Borstlöst är alltid trevligt.:cool:

• Gilla
Husbyggare1000
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det står BL (brushless) på makitas kolborstfria verktyg och trots att bilden var så otroligt dålig så tycker jag mig kunna tyda det på skruvdragarna.
Du har rätt Paketet från Bauhaus innehåller dragare som är borstfria medans "samma" paket från Proffsmagasinet INTE gör det:
https://www.proffsmagasinet.se/mask.../makita/makita-dlx6038t-verktygspaket-jx24507

https://www.bauhaus.se/kombokit-5st-maskiner-3x5-0-ah-dlx5032t-tygvaska#go-to-description Med brushless
https://www.bauhaus.se/kombokit-makita-dlx6038t-6st-18v-maskiner-3x5-0ah#go-to-description Utan brushless.
1300 kr för brushless - känns värt det.

FredrikR FredrikR skrev:
Vad är det för batterier du haft problem med?

Borstlöst är alltid trevligt.:cool:
Bosch maskinerna är snart tio år gamla. Den ena är en liten på 10.8 volt å den andra är på 14 volt. Den med 14 v laddar ur rött snabbt efter man dragit i några 80mm träskruv och blir varm vid borrning.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Rickard.
H Husbyggare1000 skrev:
1300 kr för brushless - känns värt det.
Brushless har sina fördelar och som proffs skulle jag nog inte välja annat. I min privata uppsättning bryr jag mig inte lika mycket om det då fördelarna blir mer ovesäntliga. Men idag så är dom "vanliga" ofta enklare/billigare/"sämre" maskiner så andra faktorer kan göra att jag väljer brushless.

I paketet med "vanliga" får du också med ett till verktyg som du får räkna in i ekvationen.

• Gilla
Husbyggare1000
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Brushless har sina fördelar och som proffs skulle jag nog inte välja annat. I min privata uppsättning bryr jag mig inte lika mycket om det då fördelarna blir mer ovesäntliga. Men idag så är dom "vanliga" ofta enklare/billigare/"sämre" maskiner så andra faktorer kan göra att jag väljer brushless.

I paketet med "vanliga" får du också med ett till verktyg som du får räkna in i ekvationen.
Helt otroligt! Jag missade att multitoolen INTE följer med i det dyrare paketet! Tack för att du såg det
Ja nu blev det fördel det billigare paketet med kolborstmotor.

Sedan att inte cirkelsågen går att koppla på till styrskena, det får jag ta. Har kört tidigare med egensnickrad lösning de gånger jag ska kapa längre material.

Redigerat:
H Husbyggare1000 skrev:
Helt otroligt! Jag missade att multitoolen INTE följer med i det dyrare paketet! Tack för att du såg det

Sedan att inte cirkelsågen går att koppla på till styrskena, det får jag ta. Har kört tidigare med egensnickrad lösning de gånger jag ska kapa längre material.
H Husbyggare1000 skrev:

Makita har ingen multi med borstlös motor.
Det kittet du länkade har bara borstlösa maskiner.
Står klart och tydligt i beskrivningen på teknisk specifikation.
DDF484 och DTD153 är alltså borstlösa liksom de andra maskinerna.
Det andra kitet du pratar om innehåller helt andra maskiner bla. DDF482 som är helt värdelös, den överhettar vid normal amatöranvändning och borde inte säljas öht.
De andra maskinerna är väl helt okej men skruvdragaren är så skör att den går sönder trots silkesvantar.

I Ickedickedoa skrev:
Makita har ingen multi med borstlös motor.
Det kittet du länkade har bara borstlösa maskiner.
Står klart och tydligt i beskrivningen på teknisk specifikation.
DDF484 och DTD153 är alltså borstlösa liksom de andra maskinerna.
Det andra kitet du pratar om innehåller helt andra maskiner bla. DDF482 som är helt värdelös, den överhettar vid normal amatöranvändning och borde inte säljas öht.
De andra maskinerna är väl helt okej men skruvdragaren är så skör att den går sönder trots silkesvantar.
Ja det lät ju inte bra att den blir så varm. Har jag inte läst mej till.
Får ta en funderare till.
Men paketet med brushless är nog överlag bättre - ser att cirkelsågen går att köra på styrskena (med adapter).
Hmmmm inte lätt detta

Redigerat:
H Husbyggare1000 skrev:
Men paketet med brushless är nog överlag bättre - ser att cirkelsågen går att köra på styrskena (med adapter).
Hmmmm inte lätt detta
Blev det något köpt?

Funderar själv på dlx5032t men jag blir uppskrämd av att andra på forum tycks vara bestämda med att makita-verktyg som säljs på Jula är lika med skräp. Jag kan inte säga att jag var läst mig till att just dlx5032t ska vara skräp hoppas det blir liv i tråden igen och att de som har erfarenhet av maskinerna i paketet kan dela med sig av sina, förhoppningsvis nyanserade åsikter
H Husbyggare1000 skrev:
Hmmmm inte lätt detta
@husbygga

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.