Byggahus.se

Verktyg vid totalrenovering av kök?

1. T
    Medlem Nivå 6
    Ska totalrenovera ett kök och funderar på vad man kan behöva köpa i verktygsväg. Har redan sänksåg, bordsåg, handöverfräs, skruvdragare, Fein multimaster, elhyvel och de vanliga handvertygen.

Huset är gammalt så det är snett och vindt(stavning?) Jag har ett Bacho vattpass, 180cm långt, är det tillräckligt bra eller bör jag införskaffa en Hultafors rätstege? Laser?

Behövs/undelättar vinkelskruvdragare för montage av köksstommar, IKEA?

2. G
    Medlem Nivå 7
    Det där ska nog räcka, i mitt kök som jag bygger nu har jag upptäckt att just sänksågen som du nämner är guld värd när man ska tillverka egna passbitar och täcksidor när inte en enda vinkel är rät.

3. teed
    Medlem Nivå 8
    Om huset är gammalt utan något som är rakt, så tycker jag själv att en bra block hyvel är oumbärlig när man skall passa in bitar.

4. P
    Verktygstokig Nivå 12
    Linjelaser är guld värt med.. tror nog att vattenpasset duger.. visst kan du köpa ett MST 180 eller en Libella men man vill ju bli klar med :surprised::rolleyes:

5. T
    Medlem · Nivå 16
    Arbetsbord, tigersåg och kofot för utrivning av det gamla.

• Laddar…
  6. F
    Byggveteran · Nivå 17
    Vid rivning behöver du ju ett koben och kanske en tigersåg om du ska riva ut något platsbyggt. Det brukar dock gå snabbare att faktiskt skruva ner så mycket det går. Du verkar ju ha det mesta i verktygsväg annars, men en linjelaser alternativt 2-plans laser underlättar ju mycket, speciellt om man är själv. Vinkelskruvdragare behövs ju inte för montaget, det är mer om du har någon passbit som ska fästas in i ett trångt utrymme som det kan vara smidigt, men jag hade nog inte köpt det innan jag vet. Som någon var inne på innan är ju ett bra arbetsbord bra att ha när man ska såga ut passbitar och liknande.

7. T
    Medlem Nivå 6
    Blockhyvel visste jag inte vad det var, men när jag kollat upp det så visade det sig att jag redan äger en :)
    Tigersåg och koben har jag också.
    Laser är jag väldigt dålig på men jag antar att en linjelaser lyser upp en rak linje på väggen? Tvåplanslaser= två lnjer?
    Hur mycket måste man lägga på en laser för att den ska vara tillförlitlig, jag antar att det är som vanligt att man får vad man betalar för?

8. F
    Byggveteran · Nivå 17
    Det behöver inte kosta sådär mycket egentligen. Du kan t.ex. köpa någon av instegsmodellerna från Boschs blå serie.

9. imported_Benno
    Medlem · Nivå 8
    Jag skulle ju börja jobbet innan jag funderar vad jag ska köpa för verktyg. Det ger sig efter hand vad man saknar om man inte exakt vet vad man tänker göra. Och det vet man inte i ett gammalt hus ;).

10. End
    Medlem · Nivå 10
    Du nämnde inte sticksåg, om du inte har det så kan du behöva. För t.ex. ventilationskanalen och avloppsrören som ska igenom stommarna. Om det går rakt igenom så är hålsåg bättre men oftast blir det sneda dragningar (avrinningslutning för avlopp) och då kanske man vill ha äggformade urtag.
    Sen om du ska ha trä eller laminerad bänkskiva kan du behöva typ APS900 om det finns hörnor i köket.

https://www.festool.se/Produkter/Accessories/Pages/Detail.aspx?pid=492727&name=Fraesschablon-APS-900

Redigerat 11 mar 2015 16:58
  11. A
    Medlem · Nivå 10
    Stativ till lasern annars är det lätt hänt att den går golvet och så är det bekvämare med stativ.

12. J
    Medlem Nivå 1
    Ett par eller flera bra smidiga enhandstvingar med snabb grepp kan jag varmt rekommendera för montering av köksskåpen.

13. T
    Medlem Nivå 6
    Det är ju sant, så kommer det säkert att bli men tänkte ändå ligga lite före och fixa de verktyg jag vet att jag kommer behöva för att spara tid.

14. T
    Medlem Nivå 6

Frässchablonen var inte gratis direkt, och tanken är att vi ska ha stenskiva från Ikea, och då antar jag att den redan är förberedd för hörnmontage då den är måttbeställd.
    Sticksåg finns.

15. T
    Medlem Nivå 6
    Några sådana är nu uppskrivna på listan.