Byggahus.se

Verktyg på Tradera

1. Snurre
    Medlem Nivå 8
    Har just upptäckt Tradera där det verkar finnas en hel del fina verktyg och maskiner! Någon som har erfarenhet från detta, bra som dåliga?

2. R
    Bannad Nivå 2
    Nu vet jag inte om det har bättrat sig något men förut fanns det en hel del kopior som såg ganska lika ut det som det stod att det egentligen var men som egentligen var en 150:- maskin till några hundringar under normalpris.

Kolla upp så att det verkligen stämmer så kanske man kan göra en å en annan bra deal.

3. Cheesus
    Medlem Nivå 8
    Fick hem en Metabo sticksåg för 600 pix. Nöjd.

Men längre bak i forumet finns en tråd om falska maskiner, Tjing-Tjong som helt plötsligt fått nya etiketter och blivet blå Bosch...

4. F
    Medlem Nivå 3
    Jag har handlat en del på Tradera(även sålt),och handeln med plagiat är enligt min mening relativt begränsad!Är man lite vaksam och lite påläst så ser man vad som vin och vad som är vatten!
    Det stora problemet är kvitton och garantier.Jag brukar mejla säljaren och fråga om ursprung,kvitto och ev.garantier,väldigt ofta får jag svaret att det är gåvor och vinster,kvittot är borttappat osv!?
    Även om det är vinst eller gåva så borde det finnas kvitto,och köper man en dyr maskin med tre års garanti så tycker man ju att kvittot skulle förvaras väl!?
    För några veckor sedan så gick det tre eller fyra nya Festool C12 med alla chuckar och systainer för 2000kr(nypris 5000+)???
    Dom var sålda på 30min!
    Finns köpare på sådant så finns det såklart säljare....

5. Snurre
    Medlem Nivå 8
    Ja vad jag oroar mig för är dels betalning/leverans men vad jag har hört så tar tydligen själva Tradera allvarligt på om affärerna inte går seriöst till samt om grejorna är stulna. Fast stulet kan vad som helst vara om det är via tidningsannons, blocket eller dyl.

6. F
    Medlem Nivå 3
    Jag har blivit lurad en gång på Tradera(av ca 200 köp/sälj).Det var av en firma som heter Etrendstore,en sån där popup-firma som säljer Kinaprylar!
    Dom körde med:Visst vi skrev att den skulle fungera men du fick ju den så billigt så du borde förstå att den inte skulle fungera!
    Av Tradera fick jag ingen hjälp alls,dom förmedlar bara,själva affären är mellan köpare och säljare!??Kundservicen på Tradera är ett dåligt skämt!
    Sen får man tänka på att vissa firmor har tusentals auktioner ute,Tradera tjänar bra med pengar på dom,och där går knappast Tradera in på den lilla kundens sida!

Men som sagt var i 99,5% av fallen så har det gått bra!
    Om man läser omdömmena,personliga meddelandet,och auktionstexten noggrant samt mejlar säljaren och får vettiga svar,så är det nästan aldrig några problem!
    Happy bidding...

7. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Jag har köpt och sålt mer än 500 objekt på Tradera och tycker att det är inte sämre där än på andra internetsajter. Tvärtom gör omdömessystemet att de oseriösa säljarna och köparna snabbt urskiljs till skillnad från t.ex. Blocket.

Som vanligt skall man dock vara medveten om att om någonting ser lite för bra ut för att vara sant, så är det säkert inte sant. Man "får" inte vara hur godtrogen som helst, utan en rimlig dos skepsis i tankarna när man läser där, liksom på andra ställen på Internet, är nyttigt.

8. U
    Medlem Nivå 4
    Jag har köpt och sålt en del via Tradera och det har funkat bra hittills. Tyvärr som säljare så tycker jag kanske att sverige kanske är lite för litet så folk får för bra betalt för "vanliga" saker men för dåligt för lite udda men fina saker.

Jag tror nog inte att Tradera kan göra så mycket när det skiter sig. Hade en liten episod på Ebay när jag fick skadade delar (kolvar) från tyskland och passade då på att verkligen läsa igenom allt "finstilta" och det visar sig att dom egentligen inte hjälper en alls som köpare vid problem. Tack och lov hade säljaren inte heller läst på så bra, så jag kunde hota med att Ebay skulle sätta åt honom så det löste sig ganska bra iaf.

Precis som Swetrot skriver så får man ta hjälp av omdömena men även där får man kolla igenom så att det inte är en massa småskräp som någon "preppat" sin användare med.

Sen som jämförelse med Ebay tyskland och USA så är säljare på Tradera usla på att svara på enkla frågor om frakt, innehåll etc..

9. F
    Medlem Nivå 3
    Angående omdömmena så ska man försöka läsa lite mellan raderna oxå.Om man sätter ett dåligt omdömme på någon så får man tydligen nästan alltid ett negativt"hämndomdömme" tillbaka!Så därför är det många som hellre låter bli att lämna omdömme än att lämna negativt!?

10. phl
    Medlem · Nivå 14
    Har oxo köpt lite småsaker från Tradera. Har fyndat stämjärn och mindre hammare och liknande, dock inget större. Tycker generellt sett att budgivarna betalar alldeles för mycket för kända standardprylar. En begagnad elhandmaskin kan lätt gå på långt över halva nypriset och det utan garantier eller kvitto. Nej tack!

11. Rund_skruvad
    Medlem Nivå 7
    Har både köpt och sålt på tradera och det har aldrig strulat eller blivit blåst och vad gäller priserna har jag betalat max en tredjedel av nypris.