Byggahus.se

Verktyg när du beskär fruktträd

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 692 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Fruktträd, liksom alla vedartade träd och buskar, mår bäst av att beskäras på sensommaren och hösten, dvs under JAS-perioden juli, augusti, september. 

Du kan läsa artikeln här: Verktyg när du beskär fruktträd

2. fahlis
    Medlem · Västra Götaland · 1 716 inlägg

fahlis

Medlem
    Text på den länkade sidan:

You are not authorized to access this page.

3. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 628 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    Cacheproblem. Nu hoppas jag att det ska funka.

4. fahlis
    Medlem · Västra Götaland · 1 716 inlägg

fahlis

Medlem
    Ja, nu kom jag fram …

5. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · 3 019 inlägg

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Jag har både grensåg och sekatör som jag är nöjd med, men hade önskat tips på motordrivna verktyg. Orken tryter med allt som ska beskäras. Har svårt att tro att proffsen bara jobbar med handverktyg.

6. H
    Medlem · Östergötland · 401 inlägg

hanpa

Medlem
    Jag köpte en laddbar elektrisk grensåg på Lidl som fungerar jättebra. Använder tigersågblad. Lätt att bära, effektiv, fina snitt blir det. Känns säker också eftersom det inte är något som roterar som på en motorsåg. Rena nöjet att ge sig på träden med en sådan. Man kan såga ganska tjocka grenar bara med att hålla sågen med ena handen utan ansträngning. Finns inte kvar nu men jättebra grej.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2017-09-19 kl. 22.16.04.png

Redigerat 19 sep 2017 22:17
  7. 13th Marine
    Efterlevande · Trelleborg · 9 709 inlägg

13th Marine

Efterlevande
    Ser ut som min minitigersåg från bosch, borde bara vara att hitta rätt sågblad =)

8. Marlen Eskilsson

Marlen Eskilsson

Administrator
    Jag tog in prisuppgifter på att klippa våra ligusterhäckar en gång, och det skulle ta typ en vecka eftersom det enligt den firman inte är bra för ligustern att klippas med elektrisk häcksax. Man ska göra det med sekatör gren för gren så att grenarna inte trasas sönder - det är fina snitt som är bra för trädet man vill åt. Elektriska verktyg skyr trädgårdfolket som pesten är min erfarenhet.

Redigerat 20 sep 2017 09:23
  9. V
    Hobbysnickare · Stockholm · 761 inlägg

vanpire

Hobbysnickare
    Jag klippte vår ligusterhäck i 15 år med elektrisk häcksax och såg inga problem nånsin. Nu har jag flyttat men häcken står kvar och mår bra.

10. T
    Medlem · stockholm · 2 052 inlägg
  11. Marlen Eskilsson

Marlen Eskilsson

Administrator
    Kanske ska förtydliga att vi bara frågade om priset, vi köpte inte tjänsten. Vi klipper häckarna med elektrisk häcksax. Träden klipps dock med manuella verktyg, som Per visar här.

12. kenneth5828
    Elektroniktokig · skåne · 712 inlägg

kenneth5828

Elektroniktokig
    Man jobbar med det som kunden vill betala för, inte många kunder som vill betala för att man skall klippa en ligusterhäck med sekratör, men har dom råd till det så gärna för mig.

13. Pungpinan
    Medlem · Stockholm · 65 inlägg

Pungpinan

Medlem
    Rekommenderar förbehållslöst Löwe sekatörer. Har inte testat Silky. Kanske någon har jämfört och vill berätta?

14. Sommartorparn

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    För egen del är jag mycket nöjd med Felco. Men det var väl Silky som betalade för annonsen.....?

15. Sommartorparn

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Wow, så du menar att även den som exempelvis beskär en hektar äppelodling använder sekatör. Har svårt att tro det, men ok om du säger det så..... Borde ge förslitningsskador i handen tänker jag....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.